Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Děti s větší hmotností mají větší znalosti…
…ale než začnete své děti vykrmovat jako Jeníčka a Mařenku, tak si raději přečtěte, proč tomu tak je.

 

Vytvořeno
17. 2. 2008

 

Vzpomněl jsem si na jeden názorný příklad, s jehož pomocí nám doc. Skalská při přednášce ze statistiky vysvětlovala, proč je potřeba ověřit nezávislost vstupních veličin, které porovnáváme. Teď jsem to nejspíš formuloval dost nepřesně, až špatně, statistici prominou, případně mě opraví v diskuzi. Podstatný je princip: Když něco vyhodnocujete, musíte si (za pomoci "testu nezávislosti", jestli si dobře pamatuji) zkontrolovat, jestli mezi porovnávanými veličinami není nějaká skrytá závislost, nebo řekněme podmíněnost, se kterou nepočítáte.

Teď tedy ten názorný příklad:

Představte si, že budete dělat výzkum na jedné základní škole. Od prvního do devátého ročníku si vezmete dítě po dítěti, každému dáte vyplnit vědomostní test, který prověří, jaké má naučené znalosti, a každé to dítě zvážíte.

Získáte tabulku hmotností a tabulku bodového ohodnocení výsledků znalostního testu.

Lze předpokládat, že prvňáci jsou lehčí než deváťáci, a že prvňáci mají horší výsledky ve vědomostním testu, než deváťáci. Prostě proto, že deváťáci jsou starší, a během těch osmi let navíc se stihli víc naučit, a taky stihli nabrat centimetry na výšce a kilogramy na hmotnosti. To je celkem normální.

Jenže když někdo pomine tu závislost na věku (nebo na příslušnosti ke školnímu ročníku), tak výsledek takového výzkumu může násilně interpretovat tak, že "děti s větší hmotností mají větší znalosti".

Doslovně vzato, bude mít pravdu. Ale vzato v kontextu celého významu tak, jak to patrně budou čtenáři chápat, je to lež. Protože když někdo začne své děti vykrmovat, aby ztloustly, tak se to samo o sobě na jejich znalostech neprojeví (leda že by se pod tlouštíkem propadla podlaha, a on by pak při pobytu na chirurgii měl spoustu času studovat…). Zkrátka, musíte si dávat pozor na to, jak je co interpretováno.

Skoro všechno se dá překroutit. Jako malý jsem poslouchal desky se Spejblem a Hurvínkem – a Hurvínek se tam jednou zmínil, že v jednom závodě byl druhý, zatímco taťulda skončil předposlední. A pak dodal, že závodili jen oni dva, což na výsledek vrhlo úplně jiné světlo.

A pak po internetu koloval vtip popisující, jak marketingové oddělení prohrálo dva zápasy s programátory, a pak se na firemní nástěnce objevilo něco v tom smyslu, že programátorům sezóna nevyšla, protože vyhráli jen dvakrát, zatímco marketing v úspěšné sezóně zvítězil ve všech zápasech kromě dvou.

Prostě vytrhávání z kontextu je mocné, a proto nevěřím ani tomu, co v televizi vidím, že někdo "opravdu řekl" na kameru. Nikdy nemůžu vědět, z jakého kontextu to bylo vystřiženo.

Kdysi jsem někde zahlédl citát "Jsou tři druhy lží: Lži, prohnané lži a statistiky" (nebo tak nějak, tuším že jsem ho tehdy zahlédl v angličtině, oficiální překlad tedy může být trošku jiný) – autora si bohužel nepamatuji.

Takže pozor na to, nevěřte statistikám – Vám předkládané "výsledky" mohly vzniknout vytržením z kontextu, který Vám není představen. Všechno se dá interpretovat všelijak.

S podobným cílem, jako já tento článek, kdysi kdosi sepsal "Studii o škodlivosti chleba (jiný web, nový panel)". Doporučuji se na ni podívat – pro zamyšlení i pro pobavení.

Komentáře k tomuto článku na mém blogu (jiný web, nový panel)

Komentáře návštěvníků

Poskytovatelé diskusních služeb (Facebook, Disqus) si do cookies ve vašem prohlížeči ukládají různé údaje, čímž mohou narušit vaše soukromí. Načtením diskusí na vaši žádost s tím souhlasíte.
Na drtivé většině webů se plug-iny Facebooku, Googlu, Disqusu a jiných třetích stran načítají automaticky; a že u mě se to děje až na vaše výslovné přání (tedy většinou neděje), je moje specialitka pro ochranu vašeho soukromí.
Discussion plugins from 3rd parties (Facebook, Disqus) provide information about you to theirs providers, saving some information into cookies in your browser. If you will load discussion on your request, it means you agree with it.

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => (#4) Application request limit reached
            [type] => OAuthException
            [is_transient] => 1
            [code] => 4
            [fbtrace_id] => CJ8hhDmoUhR
        )

)

Komentáře Disqus

Sem se javascriptem vkládají komentáře Disqus, teď Vám ale asi javascript nefunguje.
System for comments Disqus doesn't work without javascript.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Děti s větší hmotností mají větší znalosti…: …ale než začnete své děti vykrmovat jako Jeníčka a Mařenku, tak si raději přečtěte, proč tomu tak je.. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-22]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/clanky/postrehy/deti-s-vetsi-hmotnosti-maji-vetsi-znalosti

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-22]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Vyučující matematiky: „Proč jste se neučil?”
Student: „Byl jsem schopen se dostat libovolně blízko k učebnici, ale ne až k ní.”

 

Pro zamyšlení

Smějí se mi, že jsem jiný. Já se směju jim, protože jsou všichni stejní.
[Kurt Cobain]