Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Jel jsem 83 km/h na trekovém kole

 

Vytvořeno
10.6.2007
sepsáno 26.6.2007

 

V neděli 10.6. byly na rýzmburském cvičáku soutěže v agilitách. Tak jsem se tam jel podívat – výjimečně bez psa, na kole. A cestou zpátky mi tachometr při sjezdu z Žernova ke Třtici ukázal maximální rychlost 83 km/h.
Nechtěl jsem tomu věřit, doteď jsem měl rekord 76 km/h z Alp, a to ještě na naloženém kole vážícím beze mě 40 kg. Ale je pravda, že jsem jel docela rychle, naměřená vzdálenost za celou jízdu byla správná (nejel jsem tam poprvé), a i během jízdy krátce po tom rekordu ukazoval tachometr odhadem smysluplné hodnoty okamžité rychlosti.

Abych se ale mohl všude chlubit, a hlásat do světa, kolik jsem to jel, tak jsem si samozřejmě nechal tachometr Cateye Tomo XC o několik dní později zkontrolovat. Laserovým radarem, určeným k pokutování rychlých řidičů.
Měření proběhlo ve velice mírném sjezdu, téměř na rovině, na kvalitní asfaltce. Vzal jsem si na to i dres, abych dosáhl co nejvyšší rychlosti, a tak pokud možno zkontroloval i případnou chybu tachometru, která by nastala až ve vyšších rychlostech. Nicméně, byla to skoro rovina, takže jsem kolo rozšlapal jen na 48,5 km/h podle tachometru (mám trekové kolo s nosiči a standardně jednou velkoobjemovou brašnou). Radar ukázal 48 km/h. Vzhledem k zaokrouhlení mohlo jít o chybu třeba jen 0,3 km/h. Ale i kdyby ta chyba byla opravdu celých 0,5 km/h, tak by to po přepočtu znamenalo jen 0,86 km/h při udávané rychlosti 83 km/h. Takže jsem jel minimálně 82 km/h, ale vzhledem k zaokrouhlení při kontrolním měření, a dlouhodobému odzkoušení tachometru, se dá předpokládat, že jsem jel opravdu těch udávaných 83 km/h.

Kontrolní měření, při kterém jsem jel 48 km/h podle radaru, se odehrálo v uzavřené obci bez dalšího místního omezení. Zmíněný rekord, kdy jsem jel 83 km/h, nastal mimo obec, kde je povoleno jet 90  km/h.
Takže v těchto dvou případech jsem rychlost neporušil. Něco jiného to může být na sjezdech do uzavřených obcí nebo příp. v závětří za kamionem v uzavřené obci. Ale tachometr není povinnou výbavou jízdního kola, a ten tachometr, který jsem si dobrovolně namontoval, nemá oficiální kalibraci, abych se jím mohl (musel) řídit při snaze dodržovat povolenou rychlost.

Kde

Možná si teď někdo budete chtít zkusit, jestli se vám také povede vytáhnout z kola podobnou rychlost. Pokud jste z okolí Náchoda, nebo tudy budete projíždět, tak to není žádný problém. Samozřejmě na vlastní nebezpečí, na kole v dobrém stavu, a se zapnutou seřízenou cyklistickou přilbou nasazenou na hlavě.

Jak už jsem zmínil, inkriminovaný sjezd je z Žernova ke kravínu směrem na Třtici. Připravil jsem zobrazení rychlostního úseku na mapě Seznamu (jiný web, nový panel), šipka ukazuje začátek.
Z levotočivé zatáčky pod Žernovem, ještě na okresní silnici, se už dá šlapat naplno, když si člověk včas hlídá, jestli zespodu zprava po hlavní silnici od České Skalice nepřijíždí něco, čemu by měl při odbočení rovně dát přednost. Zrovna při té mé jízdě tam sice jelo auto, ale vypočítal jsem si to tak, abych projel těsně za ním.
Pak je to už sjezd bez zatáček, s proměnlivým klesáním (lehké minihorizonty), až dolů ke kravínu.
Silnice je úzká polní asfaltka, šířka přibližně taková, že se opatrně minou dvě pomalu jedoucí osobní auta. Obsahuje hluboké díry, které ve vyšších rychlostech mohou být hodně nebezpečné, ale pozorný jezdec je z dálky včas vidí.
U kravína je pak prudká levotočivá zatáčka na Třtici, ale tu jsem si včas nabrzdil, a příp. je tam rovně malá úniková zóna někam k bráně kravína.

Případně mohu doporučit ještě další dvě rychlostní místa na náchodsku - v roce 2003 jsem jel 73 km/h ve sjezdu do Machova zadem od Police n.Metují, a v roce 2002 jsem poprvé uviděl 70 km/h ve sjezdu od Jiráskových Skal do Stárkova.

Týž rok jsem pak jel 71 km/h z Pradědu, ale to jsem musel z různých důvodů brzdit více než vyžadovala silnice, jinak by tam šlo jet i více. Všechny tři tyto jízdy byly na mém předchozím kole, které ale bylo velmi podobné mému kolu dnešnímu.

Někdo je schopen jet celkem rychle i od horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně, ale na mě je tam moc zatáček - ty projíždím dost opatrně.
A jistou zárukou jsou samozřejmě Alpy, kde jsem jel doteď nejvyšších 76 km/h (ostatní spolucestující mi tam ujížděli rychlostmi okolo 80 km/h), byť i tam je dost zatáček.

Ale ať už budete maximálku zkoušet kdekoliv, nezapomeňte, že hlavní je kolo uřídit, a nerozsekat se.

Jak

Jel jsem samozřejmě na svém trekovém kole - blatníky, tři nosiče, dvě brašničky, jen jedna velkoobjemová brašna, pláště trekové šířky 35 s hladkým silničním vzorkem. Na sobě jsem měl mj. dres, který mi dal docela dobrou aerodynamiku.

Za zmínku stojí, že vzhledem k nerovnostem a potenciálnímu nebezpečí spočívajícímu v protijedoucích cyklistech, jsem řidítka nedržel za boční téměř svislé rohy jako při jiných leženích ve sjezdech či spurtech, ale za běžné úchytky (gripy) - abych měl ruce blízko brzdových pák. Možná že mi to dalo lepší aerodynamiku, protože jsem tak byl o něco užší, a asi jsem se mohl i lépe ohnout dopředu.
Ležení v bočních rozích je výhodné proto, že člověk při něm může šlapat, aniž by nohama narážel do rukou. Ale v rychlostech cca. od 60-65 km/h výše už stejně nejsem schopen šlapat, takže pak se vyplatí při lehu držet řidítka normálně v jejich vodorovné části.

Ostatní statistikynaleznete na samostatné stránce.

Komentáře návštěvníků

Poskytovatelé diskusních služeb (Facebook, Disqus) si do cookies ve vašem prohlížeči ukládají různé údaje, čímž mohou narušit vaše soukromí. Načtením diskusí na vaši žádost s tím souhlasíte.
Na drtivé většině webů se plug-iny Facebooku, Googlu, Disqusu a jiných třetích stran načítají automaticky; a že u mě se to děje až na vaše výslovné přání (tedy většinou neděje), je moje specialitka pro ochranu vašeho soukromí.
Discussion plugins from 3rd parties (Facebook, Disqus) provide information about you to theirs providers, saving some information into cookies in your browser. If you will load discussion on your request, it means you agree with it.

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => (#4) Application request limit reached
            [type] => OAuthException
            [is_transient] => 1
            [code] => 4
            [fbtrace_id] => FPxMv8KoEiG
        )

)

Komentáře Disqus

Sem se javascriptem vkládají komentáře Disqus, teď Vám ale asi javascript nefunguje.
System for comments Disqus doesn't work without javascript.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Jel jsem 83 km/h na trekovém kole. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-17]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/clanky/postrehy/maximalni-rychlost-na-kole

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-17]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Přijde programátor do nebe a dobývá se na nebeskou bránu. Svatý Petr ho nechce pustit dovnitř. Když se ubohý programátor domáhá vysvětlení, přijde Ježíš, začne ho mlátit Biblí po hlavě a křičet: „RTFM, RTFM!”

 

Pro zamyšlení

Napsat slovo vědomě chybně a dát ho do uvozovek, aniž by šlo o citaci,
je stejné jako zaparkovat auto v zákazu zastavení a ještě k tomu zapnout všechny blinkry.
Pachatel usiluje o to, aby bylo vidět, že si je svého přestupku vědom.

[Vlastní konstatování autora tohoto webu, 2014.]