Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Proč se kamiony předjíždí v kopci

 

Vytvořeno
leden 2008

 

V jednom dopravně-kritickém blogu jsem narazil na zvolání „Může mi někdo vysvětlit, proč jeden tahač předjíždí další čtyři zásadně v kopci?”.
Ano, můžu.

Céčko v řidičáku sice nemám, ale mám „malé éčko“ a při škole rozvážím zboží s dodávkami. I já jsem občas naložený a i já jsem v kopcích pomalejší než řidiči osobních aut.

Takže:
Dieselový motor dodávky nebo náklaďáku je stavěný na kroutící moment pro přepravu těžkých nákladů, a ne na sportovní výkon. Což v kombinaci s velkou hmotností auta a nákladu znamená, že se v kopci v podstatě nedá zrychlit.
Takže s naloženou dodávkou nebo náklaďákem se nejlépe jezdí na setrvačnost – a to zejména v kopcích. Podobně, jako na jízdním kole s brašnami, které díky výbavě na mnohatýdenní cestu váží 50 kg (beze mě). Při svém lidském pohonu si člověk obzvlášť uvědomí, jak mocná je ta setrvačná síla – a jízda s naloženým kolem je podle mých zkušeností v podstatě stejná jako s naloženou dodávkou.

Největším problémem pro naložené auto nebo kolo jsou zrychlení (kvůli setrvačnosti) a stoupání (kvůli gravitaci). A zatímco po rovině jedou všechny náklaďáky přibližně stejně rychle, protože maximální rychlost na zatížení skoro nezávisí, jen se jí pomaleji dosahuje, tak v kopci, s úpadkem setrvačnosti, více naložený náklaďák působením gravitace výrazně zpomaluje. A za ním jedoucí méně naložený náklaďák nechce přijít o svoji setrvačnost, protože už by v kopci nezrychlil – a proto předjíždí.

Vždy je dobré se na danou situaci podívat pohledem toho druhého – když jsem jel s dodávkou konstantní rychlostí v pomalém pruhu a rychlým pruhem mě začal předjíždět autobus, chvíli jel vedle mě a pak jeho rychlost klesla natolik, že se zařadil za mě, tak jsem se ani v nejmenším nerozčiloval „proč zkouší předjíždět, když na to nemá“ – autobusák prostě jen využíval zbytky setrvačnosti, čímž zkrátil čas jízdy, ušetřil pár kapek nafty a pár obláčků kouře. Když za ním nejel nikdo, koho by v levém pruhu brzdil, tak ať si klidně svoji setrvačnost efektivně využije. Každý cykloturista, vnímající fyzikální zákony vlastními stehny, vám potvrdí, že je nesmysl brzdit rozjeté naložené kolo v prostřed krátkého stoupání, které se dá vyjet s využitím setrvačnosti. A u dodávky či náklaďáku je to stejné, jen nejde o jezdcovu únavu, ale o naftu a emise. Když v autech ještě nemáme rekuperaci kinetické energie, tak bychom ji ve stoupání neměli zbytečně zabíjet brzdami.

Samozřejmě, že vše má své meze a neměly by se předjíždět dvě soupravy jedoucí téměř stejnou rychlostí, kvůli kterým by pak musela v kopci brzdit další auta, ale i tak prosím řidiče menších a rychlejších vozů o kapku trpělivosti.
I když chápu, že to někdy nemáte při krocení splašených koní lehké – před časem jsem se coby spolujezdec svezl s první generací Tatry 613 a nestačil jsem se divit, jak tento skoro veterán ze sedmdesátých let díky zážehovému osmiválci o objemu 3,5 litru akceleruje v půlce stoupání do Vysokováku (E67, za Českou Skalicí) směrem na Náchod.

Pokusil jsem se tady každé ze zúčastněných stran trošku nastínit situaci strany druhé, a závěr je stejný pro řidiče lehkých i těžkých aut:
Jezděte ohleduplně, jízdu druhého posuzujte tolerantně, a snažte se někdy vžít do pozice toho druhého.

(Otištěno v časopisu Trucker)

Komentáře návštěvníků

Poskytovatelé diskusních služeb (Facebook, Disqus) si do cookies ve vašem prohlížeči ukládají různé údaje, čímž mohou narušit vaše soukromí. Načtením diskusí na vaši žádost s tím souhlasíte.
Na drtivé většině webů se plug-iny Facebooku, Googlu, Disqusu a jiných třetích stran načítají automaticky; a že u mě se to děje až na vaše výslovné přání (tedy většinou neděje), je moje specialitka pro ochranu vašeho soukromí.
Discussion plugins from 3rd parties (Facebook, Disqus) provide information about you to theirs providers, saving some information into cookies in your browser. If you will load discussion on your request, it means you agree with it.

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => An access token is required to request this resource.
            [type] => OAuthException
            [code] => 104
            [fbtrace_id] => Edd6i28Mdwl
        )

)

Komentáře Disqus

Sem se javascriptem vkládají komentáře Disqus, teď Vám ale asi javascript nefunguje.
System for comments Disqus doesn't work without javascript.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Proč se kamiony předjíždí v kopci. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-22]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/clanky/postrehy/predjizdeni-kamionu-v-kopci

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-22]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Inženýr, fyzik a matematik jsou v kobce a mají konzervu.
Inženýr si nakreslí plánek na výrobu otvíráku, ale nemá jej z čeho vyrobit, takže umírá hladem.
Fyzik ví, že třením dosáhne zvýšení tlaku v konzervě a ta se tak roztrhne. Třením však teplotu potřebnou k takovému tlaku nedosáhne a umírá hlady a vyčerpáním.
Matematik se zamyslí a povídá: „Mějme sobě otevřenou konzervu…”

 

Pro zamyšlení

Jsou tři druhy lží:
Lži, proklaté lži a statistiky.

[Benjamin Disraeli]