Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Závozník: Mizející profese i slovo
Lingvisticko-společensko-makroekonomická glosa (a technicko-historicko-předpovídací)

 

Vytvořeno
4. 12. 2014

 

Nedávno jsem ve velmi seriózním médiu viděl významově chybné použití slova „závozník“. A uvědomil jsem si, že jak tato profese mizí, lidé přestávají rozumět, co to slovo znamená.
V onom článku bylo slovo „závozník“ použito jako několikáté zpestřující synonymum pro řidiče, který rozváží zboží. Jenže, ač lze říci, že zaváží prodejny, tak ho nelze nazvat závozníkem, jestliže řídí.

Závozník není řidič, ani druhý řidič. Závozník je trvalý spolujezdec.
Asi nejznámějším československým závozníkem je mentálně zaostalý Otík, vyjíždějící ze své vesničky střediskové na sedadle spolujezdce Pragy V3S. Závozník ale může mít mnoho jiných podob.

Jak naznačuje samo slovo, závozník pracuje především za vozem.
Ukazuje řidiči při couvání (a u dřívějších aut s dlouhým čumákem příp. i při vjezdu do silnice), skládá a nakládá převážené zboží, a kdysi prý v ostřejších zatáčkách pomáhal točit volantem. Řidiči starých těžkých nákladních aut bez posilovačů řízení sice bývali svalovci (nevyhnutelně se jimi stali, jestliže tehdejší vozy řídili), ale ani to někdy nestačilo, a občas vypomohl spolujezdec. Pak ale přišly posilovače řízení – u kamionů a autobusů o desítky let dříve než u osobáků a dodávek.

Jak už jsem zmínil výše, profese závozníka upadá do zapomnění. V podstatě přestala existovat – vzhledem k rostoucím cenám práce a dostupné pokročilejší technice. Řidiči mají k dispozici posilovač řízení; hydraulické čelo či ruku, nebo pod korbou zastrčený VZV pro efektivní nakládání a skládání; a v poslední době i couvací čidla a kamery. Ač mnoho let se couvalo, a většinou ještě couve, bez závozníka, bez čidel i bez kamery.
Dřívější práci závozníka tak zvládá sám řidič – podobně jako kdysi v linkových autobusech jezdily (možná i "i", ale spíš "y") průvodčí, což už já nepamatuji (*1983), protože za mě už jízdenky prodávali řidiči a nikdo další se s nimi nevozil – snad ještě chvíli v kloubových autobusech.

Kromě toho je v posledních cca dvaceti letech možné pozorovat významný úbytek výskytu druhého řidiče kamionu.
Dříve byli dva řidiči na jednom tiráku běžní – aby se v práci střídali.
Pak ale vzrostly mzdy, a firmám se začalo více vyplácet nechat auto po dobu bezpečnostní přestávky řidiče stát, než hnát s jedním autem dva řidiče. Nemluvě o sklonech některých firem a některých řidičů podvádět při vykazování bezpečnostních přestávek za účelem jejich zkrácení – dříve šikovnou prací se záznamovými papírovými kotoučky, dnes používáním dvou osobních čipových karet jedním řidičem nebo jízdou s magnetem na převodovce.
Dva řidiče v jednom kamionu tak dnes zahlédneme obvykle tehdy, když se jeden zaučuje, nebo když se řidič potřebuje dopravit od svého náklaďáku domů či zpět.
Dva (výjimečně tři) řidiči jsou tak běžně k vidění jen v případě dálkových autobusů, u kterých by čekání po dobu odbývání bezpečnostní přestávky bylo pro náklad nepříjemné a nezáživné.

Zmizení pomocné profese není nic neobvyklého ani nečekaného. Modernizací techniky zmizeli z kolejí brzdaři a topiči, ze vzduchu někteří dřívější specialisté v posádkách letadel a z některých menších firem sekretářky. Tak přišla řada i na ty závozníky.

Občas ale je možné závozníka spatřit – když jako programátor jdete někdy mezi třetí a pátou hodinou večerní (v tu chvíli už je pro většinu obyvatel ráno následujícího dne) přes Náchod z práce domů, tak můžete potkávat vozidlo Forman Praktik Plus, které na každém rohu staví, a z něhož dva muži vynášejí do hliníkových beden u trafik dnes napsané zítřejší noviny se včerejšími událostmi. Ten z nich, který neřídí, je beze sporu závozník. A to i když noviny vynáší směrem před auto.

Velmi specifickým typem závozníka, s největší šancí na setrvání na pracovním trhu, je pak „závozník – popelář“. Sám bych ho tak nenazval, ale před lety jsem si všiml takového názvu pracovní pozice v novinách v inzerátech. V jeho případě je výskyt za vozem dost nezpochybnitelný.

PS: Spolujezdec vs cestující

Pro úplnost dodám, že „spolujezdec“ není totéž, co „cestující“.

Cestující, neboli pasažér, je živý náklad (v komerčních případech obvykle také zákazník) – jak říkají piloti dopravních letadel: „Náklad, který se naloží sám“.

Zatímco spolujezdec je řidičův spolupracovník. Obvykle lze tento výraz beze škod zaměnit se slovem „navigátor“. A v případě nákladních vozidel jde obvykle současně o závozníka.
V angličtině se nazývá „co-driver“, tedy „spoluřidič“, nebo „druhý řidič“, byť neřídí. A v polštině se spolujezdec či navigátor nazývá „pilot“ – stejným slovem, jaké se v témž jazyce užívá pro doprovodné vozidlo nadměrného nákladu – protože spolujezdec řidiče vede. Tedy vedával, dnes už v pomyslném žebříčku, kdo řidiče nejčastěji vede, vede elektronická GPS navigace. S výjimkou závodů, tam naviguje stále živý spolujezdec/navigátor.

PPS: Hierarchie v posádce

Kdo je víc? Ten za volantem, nebo ten vedle?
Nechme stranou limuzíny a porovnání „ten vepředu vs ten vzadu“, a podívejme se na užitková vozidla.

V případě náklaďáku je řidič šéf. A podle textů truck-country písní inspirovaných americkou kulturou (ve smyslu umění i ve smyslu společenských zvyklostí) může řidič být dokonce závozníkovým zaměstnavatelem.
I v případě dřívějších osobních panských kočárů byl kočí něco víc, než byl spolujezdec. Na kozlíku měl kočí cosi, co z dnešního pohledu vypadá jako automobilový podsedák pro odrůstající děti – jednak mu to usnadňovalo řízení kočáru a vedení koní, a jednak ta vyšší pozice dávala všem kolemjdoucím najevo, kdo z těch dvou vepředu je kočí, a kdo jenom komorník.

Existuje ale i opačná hierarchie – zejména u uniformovaných složek.
Zajímavá je atypická situace u armády nebo u hasičského záchranného sboru – člověk sedící na sedačce spolujezdce není závozník (služebně podřízený řidiči), ale naopak velitel vozu.

Nedá mi to, a musím citovat z druhého dílu první řady ČS seriálu Sanitka:
Právě nastoupivší doktor Jandera si chtěl při prvním výjezdu sednout dozadu, za spolujezdce, kam ho ale zdravotnický záchranář (řečeno dnešním názvoslovím) nevpustil s vysvětlením: „Doktore, sednete si dopředu. (...) Doktor je velitelem vozu a rozhoduje, kdo si kam sedne. Při cestě tam sedí vepředu.

Budoucí návrat?

Na úplný závěr mě napadá, že až se auta začnou řídit sama, tak se možná funkce závozníka vrátí. Bude to člověk, který se poveze autonomně řízeným automobilem, u jednotlivých zákazníků bude vystupovat, a na místě řešit, co bude potřeba.

Nebo to snad bude velitel vozu?
Ano, v případě obchodních zástupců (dealerů), kteří budou jezdit na jednání ke svým velkoobchodním zákazníkům, půjde o velitele vozu. Nebo, z pohledu samotné jízdy, spíš o cestujícího.

V případě rozvážky zboží se ale asi dá o závozníkovi mluvit.
Prostě vynese balíček z auta do patřičné nemovitosti tam, kde mu auto ukáže. Resp. přikáže.
Ale to jen do doby, než bude tento závozník nahrazen dronem. Pokud ne dronem doručujícím přímo ze skladu do domu (když to bude kvůli vysoké intenzitě provozu zakázáno), tak alespoň dronem doručujícím z auta stojícího u příjemcova chodníku (nebo někde za třemi rohy) dovnitř do domu.

(Publikováno v Literárních novinách (jiný web, nový panel))

Komentáře návštěvníků

Poskytovatelé diskusních služeb (Facebook, Disqus) si do cookies ve vašem prohlížeči ukládají různé údaje, čímž mohou narušit vaše soukromí. Načtením diskusí na vaši žádost s tím souhlasíte.
Na drtivé většině webů se plug-iny Facebooku, Googlu, Disqusu a jiných třetích stran načítají automaticky; a že u mě se to děje až na vaše výslovné přání (tedy většinou neděje), je moje specialitka pro ochranu vašeho soukromí.
Discussion plugins from 3rd parties (Facebook, Disqus) provide information about you to theirs providers, saving some information into cookies in your browser. If you will load discussion on your request, it means you agree with it.

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => (#4) Application request limit reached
            [type] => OAuthException
            [is_transient] => 1
            [code] => 4
            [fbtrace_id] => GVr26Xi9fsX
        )

)

Komentáře Disqus

Sem se javascriptem vkládají komentáře Disqus, teď Vám ale asi javascript nefunguje.
System for comments Disqus doesn't work without javascript.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Závozník: Mizející profese i slovo: Lingvisticko-společensko-makroekonomická glosa (a technicko-historicko-předpovídací). Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-22]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/clanky/postrehy/zavoznik

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-22]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Matematik, fyzik a astronom letí v balónu nad Alpami.
Astronom vykoukne přes okraj koše, na skále spatří kamzíka, ukáže na něj prstem a říká: „Koukejte, v Alpách žijí hnědí kamzíci!”
Fyzik ho opraví: „V Alpách žije alespoň jeden hnědý kamzík.”
Matematik opraví fyzika: „V Alpách žije alespoň jeden kamzík, který je alespoň z jedné strany hnědý!”

 

Pro zamyšlení

Napsat slovo vědomě chybně a dát ho do uvozovek, aniž by šlo o citaci,
je stejné jako zaparkovat auto v zákazu zastavení a ještě k tomu zapnout všechny blinkry.
Pachatel usiluje o to, aby bylo vidět, že si je svého přestupku vědom.

[Vlastní konstatování autora tohoto webu, 2014.]