Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Na koloběžce s přívěsem českým vnitrozemím (za poznáním) – Souhrnné popříjezdové informace

 

Vytvořeno
09/2014

 

Toto je rozpracovaný koncept !!!
Ale klidně mi koukejte pod ruce, jestli chcete.
Kdyby mi to vadilo, tak by to tu nebylo.

 

 

 

Rychlé visuální info

Mapky s trasou této cesty

 

Přehled mých cest od r. 2004 – infografika

Stručný celkový přehled uskutečněných cest (Formát .pps 10.9 MiB)
Stručný celkový přehled uskutečněných cest (Formát .pdf 2.8 MiB)

Co a kdy

Na cestu Na koloběžce s přívěsem českým vnitrozemím
jsem vyjel v pátek 25. 7. 2014 ve tři hodiny odpoledne.
Po absolvování naplánované trasy
jsem domů dorazil ve čtvrtek 28. 8. ve tři čtvrtě na devět večer.

Cesta tedy trvala započatých 35 dní,
resp. 5 týdnů.

Proč a jak

Jako obvykle, i letos bylo smyslem mé cesty se něco dozvědět, něco poznat. A nasbírat materiály pro následné promítání fotek doprovázené živým vyprávěním, a to jak pro veřejnost, tak pro školy.

Jel jsem na koloběžce s přívěsem, nezávisle, bez doprovodu, na těžko, vše potřebné (vč. Skok dolů na spaní a vaření) jsem si vezl s sebou. Hmotnost naložené soupravy beze mě byla přes 60 kg, délka necelé tři metry.

Více na toto téma naleznete v (před)odjezdové zprávě. Včetně fotek.

Hmotnost jezdce

***aaa*** viz txt

Co říká tachometr – Celkové kilometry a denní průměr

Najel jsem 1453 km – což je více, než kolik jsem měl při odjezdu celkem najeto na koloběžce.

Průměr tedy činí 41,5 km/den.

***aaa*** viz deník

*+ za jeden den při této cestě nejvíce 86,26 km. (Mimo tuto cestu, na jaře, jsem na této koloběžce, ještě bez brašen, jen s 25l batohem a pak ještě s igelitkou se starým zadním pláštěm na batohu, najel 130,7 km/den. )

A hlavně, jak říkám už roky: Kdybych chtěl najezdit kilometry, tak můžu jezdit okolo baráku a nemusím s sebou tahat stan, spacák a vařič. Cestuji proto, Skok dolů na abych něco viděl.

Za letošní rok mám na koloběžce najeto 2451 km; a celkově (od loňského podzima) 2725 km (oba údaje jsou ke konci cesty).

Nejvyšší rychlost při této cestě byla 62,35 km/h podle tachometru (63,00 podle GPS loggeru).

Údaje z černé skříňky – Další jízdní statistiky

***aaa*** Kvuli chybe v logu pred hk az sezemice upravit fornulaci v cerskrince o chybe. ***aaa*** Jelikož jsem letos poprvé měl s sebou časosběrný zapisovač polohy (GPS logger), můžu přidat i údaje o nadmořské výšce: Maximální rychlost 63,00 km/h Celkově nastoupáno 30349 m, celkově naklesáno 30381 m – tedy lidsky řečeno:
Celkem jsem nastoupal (i naklesal) 30,4 výškových kilometrů (včetně chůze po větších areálech, ve kterých jsem logger nosil s sebou (2 ZOO, obě ve svahu; 1 památník, 1 muzeum)), přičemž GPS logger se v údajích celkem nahoru a celkem dolů liší jen o 32 metrů, mělo by to být nula, když start a cíl byl na témž místě, ale i tak je to chyba jen 0,1 %. Přepočet pro představu: Co do nastoupané výšky celkem kopce na trase odpovídají 24násobku výškového rozdílu mezi centrem Náchoda a vrcholem Sněžky. (***aaa*** opravit - dle chybejici nelognute casti trasy) Drtivou většinu stoupání jsem 60kilovou soupravu koloběžky s přívěsem tlačil, mírnější stoupání jsem vyjížděl. Někdy jsem ale tlačil i po rovině či z kopce, to hlavně kvůli povrchu, zejména na kostkách. Šest atmosfér v kolech je šest atmosfér, a nechci si výbavu ničit natřásáním. ***aaa*** vs klasický barometrický výškoměr v tachometru - se značnou chybou díky proměnlivosti počasí

Nejnižší nadmořská výška: 157 m (Přerov nad Labem) – dvou nižších hodnot v grafu si nevšímejte, to jsou jen chyby, vzniklé možná při zapínání zařízení.

Nejvyšší nadmořská výška: 744 m (silnice č. 350 na trase Velké Dářko – Havlíčkova Borová …čili na Vysočině)

(Pozn.: u Macochy jsem si sešel na dolní můstek; denní kapacita pro nedestruktivní formu výletu na dno propasti skrz přilehlé jeskyně už byla vyčerpána.)

Podélně celkem zdoláno 1463,7 km, ale to vč. chůze po větších areálech (při ostatní chůzi mimo koloběžku jsem logger neměl).

 

Navigace klasicky podle mapy, ukazatelů a slunce

GPS logger si ale pouze zaznamenával polohu, čas a rychlost do vnitřní paměti, navenek mi neukazoval nic krom svého stavu. ***aaa*** viz deník nebo txt

Trasa

Mapka

Mapka vydá za tisíc slov:

 

Porovnáte-li ji s mapkou plánované trasy v před-odjezdové zprávě, uvidíte,
že jsem vynechal jen výběžek těsně jižně od Prahy
a vzájemně změnil pořadí několika bodů zájmu (bez vynechání) nejdříve na Vysočině a pak u Plzně.
Jinak jsem trasu dodržel.

 

Občas jsem něco vynechal tam, kde jsem měl hodně bodů na jednom místě, kde jsem se nevhodně trefil na zavírací pondělí (nebo netrefil na otvírací víkend a nepodařilo se domluvit extra návštěvu) nebo kde skončila časově omezená výstava (nebo bylo celé muzeum uzavřeno – Bechyně a Kozovazy). Ale i u těchto vynechávek jsem jel okolo.

Nejvýchodnější místo: Svatý Kopeček u Olomouce
Nejjižnější místo: Moravský Krumlov
Nejzápadnější místo: Stříbro u Plzně
Nejsevernější místo: Silnice č. 16 poblíž Sobotky u Jičína

Krajská města - návaznost

***aaa*** stručně dle odjezdový: (volně na 2008; a 10 let od Monaka; a poprvé na kole Pha, dřív Monako, Hamburk, Kaliningrad, Sarajevo) + link že více v odjezdový

Spaní – Letos více luk a lánů než benzínek

***aaa*** dát sem ilusfoto

Na benzínkách jsem letos moc nespal,
mj. proto, že v ČR jich mnoho není non-stop (poněkud mě to překvapilo), zavírají nejčastěji v deset večer, příp. v jedenáct,
takže si nemůžu přes noc nechat nabíjet baterie do elektroniky a ani nejsou přes noc hlídané (a není ani přístup ke zdroji vody).
Takže pak je lepší se utábořit na louce, protože zavřená benzínka obvykle oproti louce nic navíc nepřináší
(s výjimkou jedné benzínky v Polsku v r. 2011, kde mi před zavřením na noc zaparkovali kolo do dílny, dali od té dílny klíče, poskytli větší stan a vařič, a vůbec mě komfortně ubytovali, než večer odjeli domů;
a něco jiného je to pro motoristy, pro které je benzínka, byť zavřená, jednou z možností, kde legálně a rozumně přenocovat).

Mnohé noci byly nepříjemné – teplota klesala i pod 6,5 °C,
přičemž spacák mám sice kvalitní a péřový, ale letní skladný cyklistický, před 6 lety určený pro teploty +10 °C a více. ***aaa*** pak ke konci deka Cestou jsem rozhodně nezapomínal na své motto (pro jistotu nalepené na přívěsu i natištěné na novějším dresu) "Orbem cognosco ergo sum." – "Poznávám svět, tedy jsem". Itinerář jsem si před odjezdem připravoval velice pečlivě (asi dva týdny sezení u počítače a nad mapami) a většinu bodů v něm obsažených jsem splnil. Někde mi do toho vstoupila Zevnitř jsem navštívil ***aaa*** organizovaných zajímavých míst. Za vstupné jsem utratil ***aaa*** Kč. ***aaa*** - seznam míst dle krajů; s komentáři

Fotky z cesty

Pořídil jsem cca 18 tisíc snímků (cca 89 GB),
ale mnoho objektů jsem fotil v různých kompozicích (záběrech)
a často i s různou expozicí (jasem),
a mnoho snímků obsahuje ofocené textové informace,
takže výsledný počet je cca 2x až 10x nižší
(zkrátka přesně o 1 logaritmus, jen nevím o jakém základu).

Pár fotek na ukázku





 

Drobnosti a postřehy

Různé všeobecné poznatky a drobné postřehy
z této cesty na všeliká témata
naleznete na samostatné stránce,
aby toho tady nebylo moc. Ale určitě tam koukněte.

Další fotky z dřívějších akcí

***aaa*** probrat, resp použít URL (PU; Lysá) na link u km/den

Odjezdový stav můj i soupravy mám nafocený v předodjezdové zprávě.

***aaa*** pročistit vše níže

Dřívější cesty

Souhrn předchozích cest nezávisle na těžko:

2004 – 2007: Čtyři cesty na trekovém kole po Evropě

  • 2004 JZ: Z Náchoda do Monaka a zpátky za 36 dní
    (jediná cesta ve skupině – ale také nezávisle, na těžko)
  • 2005 SZ: Podél Labe do Hamburku a přes Dánsko zpátky
  • 2006 SV: Přes Litvu na Ukrajinu bez motoru
  • 2007 JV: Přes Rumunsko do Bosny
  • Každá cesta byla po směru hodinových ručiček
  • Jednotlivé cesty na sebe navazovaly ve směru hodinových ručiček
  • Vždy jsem se vrátil sousedním státem (po směru hodinových ručiček), než kterým jsem odjel
  • Vždy jsem vyjel tím státem, kterým jsem předchozí rok přijel (poslední rok jsem přijel Rakouskem, kterým jsme na začátku vyjeli)

Dodatečně jsem tento čtyřlístek cest nazval
Čtyřikrát na těžko z Náchoda k moři a zpět.
V rámci této série cest jsem navštívil 22 zemí – přímo z domu, po vlastní ose, včetně vlastnonožního návratu zpět domů (bez využití vlaku či kamionu). Každý stát samozřejmě počítám jen jednou, byť jsem některé země navštívil vícekrát.

 

2008: Na trekovém kole okolo ČR

Projel jsem okresní města všech pohraničních okresů.
Více info výše či v patřičné sekci webu.

Na trekovém kole jsem na těžko (s 5 brašnami)
za všech 5 cest dohromady najel přes 15,5 tisíc km (za 177 dní).

2011: Na lehokole okolo Polska

Při cestě na lehokole okolo Polska jsem navštívil všechny polské pohraniční okresy.
Trvalo mi to 6 týdnů a najel jsem při tom přes 3,5 tisíce kilometrů.

(A v září 2010 jsem na lehokole navštívil jen JZ Polsko, coby podzimní test nové techniky.)

2013: Tentokrát na benzín: 2x Škoda 1203: Maďarsko

V létě 2013 jsem, ještě s kolegou a jeho historickým valníkem,
vyrazil na cestu historickým mikrobusem do Maďarska.

Stručný přehled všech cest – infografika

Souhrn všech cest – infografika (Formát .pdf 2.8 MiB)
Souhrn všech cest – infografika (Formát .pps 10.9 MiB)

Najeté kilometry

Celoživotně najetých kilometrů nemám až tak moc;
mnoho nadšenců trénujících na kole každé odpoledne či každý víkend najezdí za stejné období výrazně větší vzdálenosti než já.

Na trekových kolech jsem dohromady najel něco přes 50 tisíc km;
na lehokole přes 7 a půl tisíc km;
na koloběžce (od podzima) 1272 km.
Dohromady s dalšími koly to je za všechno jen něco okolo 60 tisíc km.

Když v rukách nemám řidítka

V civilu se věnuji

Takže nejedu ani tak na dovolenou, jako spíše za prací.
Což nic nemění na tom, že se těším. (I na tu únavu, déšť a další zpestření. Hlavně aby vydrželo tělo a technika.)

Jiné formy cestování

Při loňské týdenní cestě historickými dodávkami do Maďarska jsem si ještě více uvědomil, jak je cestování na kole (či koloběžce) pohodlné:

  • Můžu přespat přímo na pláži (moře, Balatonu, rybníka, ...) a mít vše přímo u sebe - nemusím vzít zavděk posledním volným místem v kempu u brány, kde ani nepoznám, že jsem u Balatonu.
  • Můžu vjet a vejít přímo do centra města, aniž bych musel hledat správný průjezd mezi pěšími zónami a jednosměrkami a pak místo k parkování; potom mám v tom centru pořád vše u sebe, takže se můžu v klidu nasvačit nebo psát deník na libovolné lavičce, u kašny, apod., a pak můžu vyjít a vyjet, aniž bych se musel vracet k autu a hledat správný průjezd mimo pěší zóny a jednosměrkami.
  • Navíc kolo i koloběžka jedou jen přiměřeně rychle, takže dá více práce přehlédnout zajímavé místo. Autem můžete projet polovinu Evropy a nevidět nic než benzínky. Při cestování na kole či koloběžce mnoho zajímavostí jezdce samo praští do nosu. Nemluvě o psychologickém přínosu těchto dopravních prostředků - donutí člověka zpomalit, což se obzvlášť dnes mnohdy docela hodí. Někdy je dobré snížit životní rychlost a získat tak čas k rozjímání nad tématy sice ne urgentně-akutními, zato ale dlouhodobě důležitými.
  • Nicméně, u kola a koloběžky pořád platí určité nevýhody, pokud jde o dobíjení baterií v elektronice a čelovce nebo o psaní a spaní v dešti, příp. o přepravní kapacitu pro větší výbavu. Určitým rizikem jsou i klouby, s těmi se v případě potíží moc nenadělá.

S laskavou podporou
…aneb testuji a doporučuji

Při svých cestách používám mj.:

Komentáře návštěvníků

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => An access token is required to request this resource.
            [type] => OAuthException
            [code] => 104
            [fbtrace_id] => C5d6tNAs6nE
        )

)

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Na koloběžce s přívěsem českým vnitrozemím (za poznáním) – Souhrnné popříjezdové informace. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-06-29]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/kolo/ceske-vnitrozemi/info

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-06-29]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Špičky ve svých oborech dostaly na konferenci záludný dotaz: „Kolik je 2x2?”
Strojař vytáhl logaritmické pravítko, chvíli s ním laboroval a pak říká: „Je to 3.99.”
Fyzik nahlédl do tabulek, vložil problém do svého počítače a po chvíli oznamuje: „Výsledek leží mezi 3.98 a 4.02.”
Matematik se chvíli soustředí a nevnímá vůbec nic okolo, a pak praví: „Řešení existuje.”
Filozof: „Co tím myslíte, 2x2?”
Logik: „Prosím, definujte 2x2 přesněji.”
Účetní zavřel všechna okna a dveře, opatrně se rozhlédl a ptá se: „Kolik CHCETE, aby to bylo?”

 

Pro zamyšlení

Dejte si pozor, co si přejete, mohlo by se vám to splnit.
[(autor nezjištěn)]