Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Webový deník (průběžné informace) z cesty na lehokole okolo Polska

 

2011-06-12 23:17:02

Testovací zpráva

Česká diakritika: ěščřžýáíéňó
Polská diakritika: ęążćśźńó

2011-06-13 18:05:02

Uspesne jsem vyrazil, uz jsem v Polsku.
Fotka z prekroceni hranic by se mela objevit zitra v MF Dnes HK, mozna i na idnesu.

2011-06-14 00:45:53

13.6.:
Z Nachoda jsem vyjel poctive po hlavni pres 3 kopce na Klodzko - sice by to bylo jednodussi pres Mezimesti, ale to nebylo stylove pro obyvatele Nachoda, ani vhodne pro zasadoveho cloveka (kdybych pak prijel od Klodzka a tak kus vynechal - i kdyz v dalsich oblastech obcas pojedu z druhe strany hranic).

Mel jsem stesti, ze jsem vyjel az v pozdni odpoledne, protoze pred Klodzkem zacala byt znacne mokra silnice s velkymi kaluzemi, aniz by zrovna silne prselo - evidentne jsem propasl intenzivni prutrz mracen - a vubec mi to nevadilo.

Zapadne od Klodzka (smer Walbrzych, priblizne podel Stenavy) par zajimavych kostelu a dalsich staveb.

Libuji si ve vypinaci, ktery jsem si pripevnil na riditka a zapojil mezi svetlomet a dynamo - moznost kdykoliv za jizdy rozsvitit nebo zhasnout svetlo se prijizde do pulnoci docela hodi (v osvetlenych usecich je svetlomet zbytecny, a pri hledani mista na spani muze kvuli stazeni zornic i vadit, takze jsem s nim blikal o106, pekne jsem si ten vypinac uzival ...jeste by to chtelo svisle naklapeni a pricne nataceni...)

Dnes 72 km,
letos (od ledna) tisic km.

2011-06-17 00:18:10

14.6. - 2. den:

V noci na 14.6. jsem silne nastyd a navic jsem skoro nespal, takze nasledoval boj o preziti moje i cesty.
Snazil jsem se vypotit (za jizdy, pomoci sustakove bundy i ve stoupani pri 20, 25 a mozna i vic stC) a doplnovat tekutiny, k tomu jsem si v lekarne koupil nejsilnejsi vit.C, a na radu prichazi spanek - na 3. den dopoledne jsem si naridil odpocinek ve stanu. Casova ztrata sice neprijemna, ale byla to otazka priorit, abych vubec mohl pokracovat.

Na zacatku Walbrzychu byla moje polstina necekane ocenena, kdyz se me 1 starsi Polak po kratsim rozhovoru zeptal "Vy jste netypicky Polak...?" - a po odpovedi, ze jsem Cech, se ptal,jestli v PL bydlim. Asi se predim ptal jen na casty veci, na ktere uz mam naucene odpovedi, jinak by ho to snad nenapadalo :)

Boguszów-Gorce: Nejvys polozena radnice v Polsku (591 m n.m., 18.stol.)
Pak Kamienna Gora a Jelenia Gora.

Kapsa na jedeni susenek za jizdy se ukazala byt smysluplnou.

14.6. 99 km

2011-06-17 00:33:21

15.6. - 3. den:

Noc na 15.6. kvuli vykuryrovani ve stanu, dopoledne planovane dohaneni spanku (nutim se spat), predtim jsem na 13.6. spal 4 h a na 14.6. ani ne 4 h.

Odpoledne behem jizdy obcas prehanky, pokracuji v dovypocovani.

Za Lubani
-zacaly polske hluboke lesy (relativne rovinate)
-jsem jel po kratkem dlazdenem useku okresky, kde byl v dlazbe vydlazden napis 1937, tzn. patrne to byla dlazba jeste po Nemcich
-jsem v lesich potkal nekolik zeleznicnich prejezdu, u kterych jsou koleje zarostle stromy (i 16.6.)- takhle to za chvili bude vypadat i u nas

Gryfow - Luban - Czerwona Woda - Gozdnica - Lipna - Przewoz

Mam hotove Dolnoslezske vojvodstvi (az na Zoubkovice, ty jsou na vychode), jsem ve vojvodstvi Lubuskem, v 8. polskem pohranicnim okresu (11. polskem celkem).

15.6. 103 km

2011-06-17 00:38:53

16.6. - 4. den:

Noc na 16.6. jsem stravil pod sirakem na benzince.

Behem dne jsem absolvoval 2 planovane atrakce, z nichz ta 1. byla trochu slabsi, ale slo to, a 2. byla celkem prijemna.
A pak jeste necekane prisla jedna dalsi zajimavost (slovo dalo slovo...), ale o tom az jindy, nemuzu klavesnici prohanet na ukor spanku.

2011-06-20 18:47:47

16.6. 4.den ctvrtek (pokracov.)

Strasna dlazba - dlouhe useky na okresce; pri jizde piskem vedle ukopavam predni blatnik (znovupripevnitelne), takze se musim drncat po dlazbe a trpet pri cca. 6 km/h

Buczyny - Luzicky skanzen
Neprilis usporadane skladiste zajimavych veci, zvirata (2 ponici, kachny, kralici); ale i moderni veci - cely skanzen slouzi jako kemp/hotel, domy se (teoreticky) pronajimaji turistum
Skanzen zvenku pekny (vchod), uvnitr se ho snazi opravovat, resp. udrzovat (zatim bez velkych vysledku).
Zajimave drevene sochy.

I v Polsku stoji podel nemeckych hranic slecny a pani
...katolicke Polsko
(resp uz me to neprekvapilo, diky ceste z Hamburku pres PL v r. 2005, ale zvlastni mi to prijde byt porad... to nemecke/rakouske pohranici je holt nejak zacarovane, ze v CZ i PL vypada stejne tragicky)

Prejizdim do Nemecka.

Sice od zari 2010 vim, ze 98 procent nemeckych ridicu nesviti (ani za podvecerniho deste s cernym lakem v temne aleji), ale kdyz jsem chvili po sobe potkal 6 spechajicich hasicskych aut se zapnutymi majaky a zhasnutymi svetly, tak me to docela prekvapilo. (i kdyz oproti cz hasicum moc rychle neuhaneli, resp. jim to moc nejelo - ale kolonu predjizdeli a obcas houkali, takze neblikali omylem)
Navic maji ten cerveny lak dost tmavy, takze ve stinu stromu nejsou videt.
Nastesti jsem pak potkal dvoje hasice s majaky a rozsvicenymi svetly.
A jak jsem se vecer dozvedel od cloveka ze zachranky, tech 6 hasicu porusovalo zakon (asi zapomneli), pri jizde se zapnutymi majaky se sviti musi.
Ale jinak pry v Nemecku celodenni sviceni nikdy nemeli (jsem myslel, ze meli a zrusili). Tim se castecne vysvetluje (nikoliv omlouva), proc maji VW denni sviceni potkavacich svetel zapojene tak trestuhodnym zpusobem (na klicek, uz pred zhavenim a startem, ne na beh motoru).
Jizda v Nemecku diky tomu nesviceni nicmoc, kdyz uz nejake auto nahodou zahlednu v zrcatku, tak mam dojem, ze stoji, a nemusim mu tudiz davat prednost.

Cottbus (luzicky Chosebuz, cesky Chotebuz)
- letecke muzeum: nadherny stary vrtulnik Mi 4; CS Delfin, Cmelak a T148
- nazvy ulic dvojjazycne (luzicky)

Pres plot prohlizim soukromou sbirku (nejen) DDR veteranu.

Kdyz je nejaka nemecka silnice "roubena stromama", tak je tam zvlastni trojuhelnikova vystrazna znacka "pozor, naraz auta do stromu". Jinde zase "pozor na cyklisty", a tak.
...Oni snad sami sebe povazuji za slepe nebo nesvepravne (ale pritom casto projizdeji na cervenou).
Ale svodidla (u tech stromu) maji na krajich pekne deformacni zony.

Jsem v severni polovine mapy Polska.

(pokracovani pozdeji)

2011-06-21 11:52:01

16.6. - 4.den - ctvrtek - dokonceni

Guben (nemecka cast mesta):

Fotim si mistni hasicarnu a pak i prilehle vyjezdove stanoviste ZZS (zachranky). Zaujalo me, ze v garazich vedle mnoha Sprinteru stoji jedno male Vito, a tak se pres plot ptam zachranaru svacicich na dvore, jestli to Vito slouzi pro DZS (neakutni prevozy), nebo jaky ma ucel. A dozvidam se, ze s nim jezdi doktor. Takze to je randevouz auto? Takhle velke? U nas jako RLP RV auta jezdily driv napr. Octavie 4x4 nebo ruzne terenni vozy, nedavno hradecka ZZS poridila Touaregy, tak me pouziti Vita docela prekvapilo. Ale je to tak, doktor jezdi Vitem. Ale nositka tam nejsou, vybavou jde opravdu o RLP RV auto. Jinak pry tady v Nemecku jako RLP RV vozy jezdi treba Passaty, ale ted maji to Vito. Bavime se o vozech ZZS (4x4 je jen to Vito, zatimco Sprintery jsou 4x2 ... u nas je 4x4 u vozu ZZS uz snad samozrejmost, ale tady nemaji takove kopce), pak se zachranari vyptavaji na mou cestu, a nakonec mi jeden rekl, ze muzu prespat u nej doma na zahrade. Nemohl se ale dovolat zene, museli jsme pockat, az dosportuje, tak jsem si zatim udelal exkurzi dovnitr do garazi.
Na vsech vozech maji aerodynamicke majaky - ptam se na dopady na rychlost/spotrebu, a pry priznive ovlivnuji spotrebu. Prohlizim si interier Sprintera (RZP) - klasicka zastavba sanitky ZZS - nositka, skrinky s vybavou, u stropu klimatizace a madla, na stene EKG... zachranar vyklapi sedacku, at se posadim...
a rovnou mi dela preventivni kontrolu tlaku, tepu a nasyceni krve kyslikem. Hodnoty mi chvalil, ze je mam dobre :) Kyslik byl 98-99 procent, ostani si nepamatuji, ale jako suvenyr mam vytisk... i kdyz na termopasce, takze dlouho nevydrzi.
Bavime se o veteranech - ma Brouka a zajima se i o dalsi stara auta, ukazuji mu fotky sve 1203, co mam v mobilu.
Prohlizim si interier doktorskeho Vita - je to poloprosklena varianta s prepazkou - a misto trojsedacky je vedle posuvnych dveri jedna sedacka, stul, kastliky... doktor ma ve Vitu celou kancelar! (nikoliv ordinaci, misto pro pacienta tam neni). Zadni vyklopnou stenou se pak pristupuje k ruzne vybave, castecne ve vysuvnych uchytech.

Zachranar se zene nedovolal, tak me poslal napred, cestou me dojeli s kolegou se sanitkou, dovedli me k nemu domu, a nez jsem se stihl rozlozit na travniku, tak se objevil soused, ze ma za barakem karavan.
Soused je nadsenec do vlacku a veteranu, diky Merkuru zna Nachod, Polici, a nektera dulezita ceska slova, jako treba "stavebnice". Bavime se anglicko-nemecky (se zachranarem) a nemecko-polsko-anglicky (se sousedem). Uz jsem zase u PL hranic, hranice tu vede rekou-mestem jako v Tesine nebo Slubicich, takze nazvy nekterych potravin jdou polsky. Zachranar se po chvilce vratil do prace, soused-ubytovatel mi ukazuje vlacky a katalogy ceskych hracek, davam sprchu, ubytovavam se v karavanu (byl mj. se zachranarem na srazu Brouku, je dostatecne lehky, aby ho Brouk utahl), do noci pisu, a jdu spat.

Dnes to vubec byl jazykove pestry den - zakonceny nemcino-polstinou, ale zacalo to uz ve skanzenu, kdyz jsem se snazil od jednoho cloveka neco zjistit: Kdyz jsem mu cely dotaz povedel podrobne polsky, tak se zeptal, jestli umim anglicky, takze vse znovu, pak si odpoved ujasnoval s pritelkyni priblizne rusky, tak jsem presel do rustiny :) Ukazalo se, ze slo o ukrajinske turisty, kteri ve skanzenu prespali na ceste do Parize (a jeli autem s litevskymi cisly).

trasa 16.6.:
Przewoz, okraj Leknica, Buczyny (skanzen), Siedlec,
Nemecko, Jerischke, Doebern, Cottbus=Chosebuz (letec. muzeum, historic.centrum - Altmarktplatz),
Peitz (pekne rybniky - na pohled- oplocene, asi chovne, za nimi elektrarenske panorama chladicich vezi a vetrniku), Guben

125 km

2011-06-22 01:12:05

Sice me ceka doplnovani zprav za 5 dni (a je tam toho hodne), ale mj. prave proto, aby se mi to nekupilo, zacnu pridavat i aktualni zpravy.

Takze 1. aktualni zprava (vztahujici se k datu a casu sveho odeslani):

Noc na brehu Baltu,
usinani za splouchani more, s vyhledem na svitici lode a blikajici majaky (a mraky, vyvolavajici obavy o pocasi; ale je videt i par hvezd a chvilemi i polovina mesice).

2011-06-22 06:48:40

aktualni:

Vychod slunce, vzhledem k rocni dobe, probehl cca. 4:15-4:45. A tudiz na severovychode, coz mi sice rano, kdyz uz se to stalo, prislo logicke, ale v noci pri optimalizaci polohy kola a spacaku jsem si to neuvedomil (vychod jsem neuvazene ocekaval na vychode), takze jsem musel koukat pracne vsede :)
Buzeni na vychod slunce funguje vyborne - prisli se podivat 3+2 lidi (a to jsem u vchodu na plaz nejvzdalenejsim od centra) - 1. skupinka se sice pri prichodu ztisila, aby me nebudila, ale i tak me vzbudila, coz se hodilo.

2011-06-22 22:11:35

17.6. - 5.den - patek

Prijemna lekce nemciny (s jemnou pomoci PL, EN, CZ) - ranni-dopoledni snidane a rozhovor o veteranech (VW, Skoda, Moskvice, ...), modelech, bunkrech, ale i ceskych realiich (turistika a vyroba hracek). Prohlizim modely, fotky aut, zbezne kolejiste pres celou mistnost.
(edit:dozvidam se, ze stary osobni VW s motorem vzadu ma lezaty motor (Boxer) jako VW Transporter, jen 1.6, ne 2.0, a hlavne ze nad motorem ma maly druhy kufr, podobne jako S1000-130 pred motorem)

Danke fur komfort nacht in karavan.

Prejizdim do Polska. V Nemecku jsem 16. a 17.6. najel 97 km (Siedlec-Cotbus-Gubin).

Pred Maszewem prejizdim privozem (na vodicim lanu natazenem napric rekou) pres Odru.

Pak hlavne z Maszewa do Slubic fouka silny vitr - hlavne proti a bocni.

Slubice - krizeni s trasou z r. 2005 (navrat z Hamburku) a kousek jizda po ni v protismeru

Slubice - Navstivil jsem Olympijsky stadion z let 1914-1927, jeden z nejstarsich puvodne zachovalych stadionu v PL;
Prave na nem probihaly atleticke souuteze v ruznych disciplinach.
Nejak jsem si vzpomnel na Stvanici.

Ve ctvrtek 16. jsem si vybral stesti na dva dny - 17. jsem po neprilis uspesne snaze vyresit na dalku nejake administrativni veci v CZ necekane pichnul na asfaltu, a jak se pak ukazalo, odesel mi zadni plast, ktery jsem nasadil tesne pred cestou. Vydrzel necekane malych asi 530 km a smrtelne se sjel.

Zustavam na benzince u Gorzycy mezi Slubicemi a Kostrzynem, abych mohl v sobotu shanet v Kostrzynie novy plast, protoze v dalsim useku by nebylo kde.

Trasa 17.6.:
Guben (D), Gubin (PL), Maszewo, Cybinka, Slubice, kus smer Kostrzyn
(misto carek bych mezi mesty radsi psal pomlcky, ale spatne se mi na mobilu pisou)

93,7 km.

2011-06-23 00:09:18

aktualni:

Po vecernim vice nez hodinovem cekani na konec deste (nastesti me chytil po nakupu ve meste) nalezen vjezd pro traktory (nikoliv vchod po schodech) na plaz a postaven stan (at je pisek i v nem).

Vyhled na hvezdy sice neni (kvuli mrakum, potazmo i stanu) a zvuky more jsou prehluseny zvuky blizke uvolnene plechove cedule
(s kolem, ktere se v pisku neda ani tlacit a pro ktere jsou schody sproste slovo, si clovek misto na plazi nemuze moc vybirat)
zmitajici se ve vetru, ktery ostatne dava zabrat i stanu,

ale koupel v Baltu o pul dvanacte vecer byla prijemna
(a navic prvni po necelych sesti letech - teda jako v Baltu).

2011-06-23 04:08:22

aktualni:

Zhruba nejak po jedne hodine v noci me mira deformace stanu vytahla ze spacaku, a kdyz jsem po nejake ctvrthodine pochopil, ze uz plne prikolikovany stan svymi zady neudrzim a nastava chvile, kdy se stan slozi se mnou nebo bez, tak jsem popad boty a mobil a vyletel jsem ven.
(vchod jsem mel na vychod, dulo ze zapadu)

Zvenku jsem jeste nahmatl prilbu (po plazi se obcas neco pohybovalo), pak jsem kvuli pisku vzal jeste bryle, a konecne jsem vichrici pomohl slozit zbytky stanu co mozna nejmirumilovnejsim zpusobem. Po urcitem boji (hlavne, tusim, po uvolneni tycek, coz jsem u 2D stanu delal poprve) se mi podarilo vnitrek stanu zavrit, abych nepoztracel veci, to bylo dost zasadni.
Po odkolikovani zbylych koliku jsem ruiny stanu i s dvema brasnami, spacakem, karimatkou a dalsimi vecmi odtahl za roh do relativniho zavetri (pohled na tvar stromuu me moc neuklidnil), prohledl jsem jeho puvodni misto, nasel v pisecne bouri jeste asi jeden kolik, zkontroloval jsem kolo, a po kratkem vyhodnoceni situace jsem presne ve dve hodiny zavolal policii, jestli by mi mohla pomoci s evakuaci, ze sam ty ruiny stanu s vecmi a kolo s brasnami nekam do bezpeci nedostanu. Ta plapolajici plechova cedule nastesti obsahovala identifikaci mista a tisnova cisla (i kdyz ta by se nasla i v mobilu a castecne v hlave, ale takhle to bylo prijemnejsi), takze to bylo snadne.
Policii se moc nechtelo, nejblizsi sluzebnu ma v jinem meste, a tady nejsou ani hasici, nic. Nakonec policista souhlasil, ze prijedou (situace vypadala dost blede, stromy ohnute, na plazi pisecna boure), at pockam na miste. Chtel zopakovat moje jmeno - pouzil jsem obvyklou pomucku "jak ten polski bokser" a pak i mezinarodni hlaskovaci abecedu, ale boxer stacil.
Mezitim jsem prenesl kolo (nastesti jen s castecnou zatezi, klice byly ve stanu), pak jsem postupne vylovil z ruin stanu par veci, a kdyz prijela policie, tak jsem u nich v aute jen vylovil klice, abych mohl jet na kole za nimi. zbytek jsem nechal zamotany v ruinach. Kam se hrabou katastroficke filmy - zkuste neco maleho najit ve vlastnim stanu, kdyz je z nej jedna zamotana 2-3vrstva koule.
(A v tom vichru na plazi, kdyz jsem potreboval honem efektivne zachranit maximum veci, mi prislo, ze vsechny absolvovane bojovky byly hadr :) )

Dovedli me do kempu, ve tri hod v noci recepce nereagovala, tak me tu nechali.
V kempu jsem na travniku vytvoril piskoviste,
zrekonstruoval jsem stan, dotridil veci, a ve 3:30 jsem byl ve spacaku.

Akora ted jsem trochu precitlively na kazdy silnejsi poryv vetru :)

Jestli neprijdu na nic chybejiciho (snad ne, celkem jsem si vzpomnel, co, kde a jak jsem mel ve stanu),
tak ztraty jsou jen tretina koliku a puvodni tvar (prrimka) stanove tycky.
A samozrejme mam ve vsem pisek.

A vtipne je, ze uz neprselo, takze jsem mohl spat pod sirakem a pak zmizet snadno a rychle :)

2011-06-25 13:17:34

18.6. - 6.den - sobota



Rano jsem se pri rozhovoru s ridici kamionu dozvedel jednu jednoduchou, ale pro me velice zasadni informaci, ktera by se mi dost mozna mohla hodit i k disertacce, napisu-li ji nekdy :)
(konkretne, ze polsti ridici v zahranici prechazeji na CB-radiu na jiny kanal - a ja jsem si podle poslechu polskeho CB v CZ, v NA a v PL doted myslel, ze v zahranici Polaci CB vypinaji kvuli predpisum...)
Z toho je videt, jak muze byt uzitecne spani pod sirakem, diky kteremu me dest vyhnal casne rano ze spacaku :) (pokud to neni moc brzo ani moc casto...).

Mimochodem - jednoho toho ridice zastavil tachograf 10 km pred bydlistem - takze misto, aby uz byl v patek vecer doma, musel do peti rano trcet na benzince 10 km pred barakem, protoze by jizdou domu porusil predpisy. Prijemne povolani.


Mesto Kostrzyn nad Odrou:

1. Kupuji novy zadni plast - ve druhem obchode se mi podarilo sehnat 40-559 (26x1,5), tedy stejny, jako jsem mel do ted.
Nema sice reflexni prouzek, ale jsem stastny, ze jsem ten atypicky rozmer na lehokolo vubec sehnal.
(Nastesti jsem si hned po porizeni kola dal do dratu oranzove odrazky, mj. i pro pripad, ze bych nekdy musel obout nereflexni plast.)
Novy plast pripevnuji na levou zadni brasnu, abych mel jistotu, ze dojedu a neuviznu nekde mimo mesta, a jedu jeste na starem, at mu dam sanci.

2. Navstevuji "Stare mesto" a v nem pruskou pevnost ze 16. stoleti.
Stare mesto bylo totalne znicene za 2. svetove valky
(podobne jako treba Varsava, jenze ta byla hned po valce vybudovana na stejnem miste, zatimco z Kostrzyna zustal "park" s cestami a symbolickymi tabulkami s nazvy byvalych ulic - ostatne, zniceno toho bylo vice,jak se dozvidam pozdeji, tak napr. majak z 19. stoleti byl take za 2. sv. valky uplne znicen a cely vybudovan znovu podle stare dokumentace... a rika se, ze je z 19. stol.).
Ve starem meste jsem navstivil vsechny tri obnovene stavby: Chyzanskou branu, Bastion Filip a Berlinskou branu.
Velmi rad jsem vyuzil exkluzivni nabidky sef-restauratora a nechal jsem se od nej provest verejnosti nepristupnym podzemim Bastionu Filip. Probiha v nem rekonstrukce (a jde jim to pekne, vysledek bude stat za to) a bude v nem muzeum. V podzemi je obri urna (vysoka metr - dva ? - to uz nevim), ktera byla drive vystavena na pevnosti i s popelem sovetskych vojaku z 2. sv. valky. Podobne v suterenu ceka na muzeum i delo, ktere byvalo vystavene na pevnosti a namirene na Berlin.

3. Tesne mijim hranici s Nemeckem. U hranicniho prechodu je mj. mestsky urad - Kostrzyn vubec nema zadne typicke centrum, to bylo ve starem meste.


Cestou z Kostrzyna asi 10x pracovala zelena zacelovaci latka v zadni dusi (slim / sealant) - se sycenim vzduchu pri defektu strika ven, na brasny, blatnik, nosic, a zezacatku i asfalt, kdyz je ji jeste hodne; a za chvili diru zaceli. Jeste ze tam je, jí vsechna cest, duse Rubeny naplnene zacelovacim roztokem muzu doporucit, ten roztok mi usetril hodne casu, prace a nervu, kdyz uz tak mlad a necekane odesel plast. Kdyz jsem konecne dojel k benzince s kompresorem, tak jsem plast prezul.
S razenim v zadnim naboji, lehokolovym stojankem a lehokolovym expedicnim nosicem je boj dostat obute kolo do vidlice; a s vysokymi rafky je boj z kola svlect plast a pak obout novy - hlavne proto si toho roztoku v dusi tak vazim.
Prave sundany plast pobyl na zadnim kole 579 km, ale to uz pichal a presluhoval, odesel uz po asi 530 km. Pro jistotu ho zatim vezu s sebou (nevim, jak se bude projevovat ten novy),
a lide to obvykle komentuji tak, ze mam nahradni pneumatiku (v horsim pripade "nahradni kolo") - nevedi, nekouknou se poradne, ale konstatuji. Pripadne se me zeptaji na 5 veci, nechaji me odpovedet stezi na pul věci, na jednu odpovedi oni sami (nekdy dobre, nekdy spatne), zbyle sve otazky ignoruji, a daji mi dalsich 5 otazek, aby si na ne mohli sami odpovedet. Nedelaji to samozrejme vsichni, ale mnozstvi lidi, kteri takto funguji, me desi.


Siekierki - Stare Łysogórki:
Navstevuji vojensky hrbitov exhumovanych sovetskych vojaku padlych u Odry v r. 1945.
"Řada hrobů v zákrytu, meluzína kvílí tu, kdo to kdy pochopí..."
Docela strasny. Mezi temi mnoha bilymi krizi usporadanych v matici si pripadam jak na fotce Oliviera Toscaniho pro Benetton ...uplne nazivo ...teda nazivo prave moc ne.
Mezi krizi se jmeny jsou i krize s popisky "nieznany", nicmene Kryl mi na to zrovna tady moc nesedi.
Blizke muzeum je bohuzel zrovna zavrene.

Večer navštěvuji nejzápadnější místo Polska.
Došel jsem si do středu mostu - napočítal jsem celkem 21 dvojic vzpěr, tak jsem si udělal snímek kola u 11. :)

Kousek od hranice (opet v Polsku, podobne jako v Kostrzynie jsem do Nemecka nejel) me uz za tmy (pri bezne silnicni kontrole, zrovna jsem nebyl na silnici pro motorova vozidla ani nic podobneho jsem neprovedl) zastavil dopravni policista v cerne uniforme, jen mel v ruce lehce svitici mavatko, jako u nas nosi deti na ohnostroj. Jen jsem zastavil, tak nez policista stihl cokoliv rict, jsem mu lehce vynadal, ze zastavuje auta bez reflexni vesty, ze to by si u nas policista nedovolil ani ve dne, a ze u nas musi mit vestu i bezni ridici. Po kratsi diskuzi na tema, jestli dotycny policista vi, nebo nevi, v cem spociva bezpecnost slinicniho provozu, se me zeptal, jestli jsem pil alkohol, pricemz moje odpoved "v celem zivote jeste ne" ho prekvapila az sokovala a pobavila. Ukazal jsem doklady, dychnul jsem si (bezkontaktne, jako kdyz se sfoukava svicka). Kdyz rekl, ze muzu jet, tak jsem mu jeste pratelsky rekl, at je priste opatrnejsi, ze se o nej jenom bojim - on neco jako ze to zvladne - a ja jeste, ze je mi jeho zivot drahy. To abych mu vysvetlil, proc jsem ho predtim tak sepsul za to cerne kaskaderstvi. Pri odjezdu jsem mu jeste popral prijemnou praci (omylem napul rusky, resp. starocesky) a on mi rekl, at jedu opatrne. V deniku mam ten dialog zapsany podrobneji, ale nemuzu cestu stravit v internetove kavarne, tak jsem zachytil jen to hlavni.

Trasa:
Gorzyca - Kostrzyn (nakup plaste, tvrz / stare mesto) - (smer Debno) - Sarbinowo - Mieszkowice (vymena plaste) - Siekierki - nejzapadnejsi misto Polska (most) - Osinow Dolny - Cedynia - Chojna

Jsem cca. 65 km před Štětínem (nejkratší cestou).
18.6. najeto 111 km.

2011-06-25 13:58:23

19.6. - 7.den - neděle



Noc na 19.6. byla pod širákem na kraji lesa a příjemná.

Gryfino - křivý les:
Navštěvuji křivý les - na ploše asi 0,30 ha je více než 100 borovic zdeformovaných mechanickým zásahem člověka (prokázáno v 70. letech).
Zasazeny byly okolo roku 1934, hypotézy pro důvod zakřivení jsou dvě:
- poškození tanky na jaře 1945
- výroba nábytku (opěradel křesel), sudů, apod. - a proto záměrná deformace
Druhá hypotéza je pravděpodobnější.

Silné přeháňky, slejváky, hrozba bouřky.


Štětín - Muzeum techniky a komunikací
Nazval bych ho spis dopravnim muzeem. V pondeli ma zavreno, takze jsem nejed, nepil, spechal, abych ho stihnul... dopadla aspon asi hodina a ctvrt, tak jsem stihl aspon to hlavni.
V muzeu jsou tramvaje, autobusy, auta, motorky + doplnkove expozice.
Halu jsem prochazel krizem krazem, postupne podle priorit - soustredil jsem se na neobvykla (prototpy) nebo typicky polska auta, z tramvaji jsem koukl jen na ty nejzajimavejsi (pomocne technicke vozy) a z busu jen rychle Jelcz ze Skody 706 RTO a 1-2 dalsi. Motorky jsem neresil.

Nejzajimavejsi auta:
Všudelez
Auto pro energetiky, aby mohli v zime na snehu kontrolovat stav elektrickeho vedeni.
Byl to Maluch Fiat 126p s pasy.
Dokazal i plavat.
Volant ovladal dve pasove brzdy.

Maluch 4x4 na velkych kolech
- samodomo tuning
- skla prednich mlhovek ma vzhuru nohama

Obojživelník 6x4 pro svoz raněných
- s moznosti ridit za chuze vedle auta

Smyk
- prototyp lidového vozu
- nástup z čela (zepředu), dozadu se muselo prosmýknout (odtud název) kolem předních sedaček sklopených do boku

Beskid
- 80. léta
- prototyp - nástupce Malucha - ale 2x vetsi kufr, 5 mist, motor vepredu, sklapeci zadni 3sedacka
- Renault Twingo je mu tvarově podobný a měl premiéru pár dní po konci platnosti patentu na Beskida

A pak typicke polske vozy:
Nysa - 1. model.
Nysa - 1990 - nadherny rez (od slova rezat, ne rezivet)
ZUK - pozarni
STAR - pozarni
Syrena - kombi (5místná dodávka), normalni, kupe
Varsava - milice


Po zavreni muzea jsem kvuli nadchazejicimu desti a mozna bource chvili zustal v arealu a bavil se s vratnou:
- dopad clenstvi Polska v EU na polske zemedelstvi, pocet krav a vyrobu cukru podobny jako dopad naseho clenstvi na zemedelstvi nase
- jidlo je v Polsku drazsi nez v Nemecku (napr. ten cukr), prijmy mensi
- na vratnici ma v prepoctu 25 Kc/h cisteho


Po prehnani prehanky jedu z casti Stetina zvane Niemierzyn (kde se muzeum nachazi) na zapadni okraj Stetina navstivit zacatek obce Mierzyn, abych mel policky okres (puvodne jsem chtel tamtudy prijet, ale spech na zaviracku do muzea byl dulezitejsi), pak jedu na Svinousti - musim objet celou zatoku.

Cestou me chyta neuveritelny slejvak, jsem totalne durch mokry i pres dve nepromokave bundy oblecene pres sebe. To je znacna nevyhoda lehokola - voda se na cloveku proste drzi (a jeste se ji vystavuje).
Boty se prolily az intenzivnimi sprchami od aut rychle projizdejicich hlubokou vodou.
Jedu kus po silnici, ktera podle mapy mela byt bezna 4-proudovka, ale realne je to panelovy tankodrom s oznacenim "silnice pro motorova vozidla".

Parkuji za benzinkou u parkoviste pro kamiony, slecna na benzince nastesti nevidi zadny problem v tom, abych si obleceni nechal pres noc ususit na benzince, coz me zachranuje. O zdravi byla uz ta jizda po hodne desitek minut nebo malo hodin ve 14 stupnich Celsia totalne durch. Varic sice rozjedu sirkami (piezozapalovac navlhl), ale vitr ho hned zhasi, takze varim az druhy den (teda teprve asi podruhe za celou cestu, ale zrovna ted by se mi to dost hodilo - a varnou konvici tu nemeli).

Trasa: Widuchowa - Gryfino - křivý les - Gryfino - sil. 31 - Štětín - muzeum Niemierzyn - Mierzyn - Štětín - sil. 10 - s3 - kousek za křižovatkou s3 a 142.

Jsem asi 12 km pred mestem Goleniów.
19.6. najeto 113,7 km

2011-06-25 19:09:45

Aktualni - mesto Ustka



Ranni dest me vyhnal ze spacaku (v noci bylo jasno, tak to nebylo na stan), projel jsem si spici mesto, v pomalu se probouzejicim centru jsem si uvaril polivku, pak jsem se konecne dostal na PC, a pak jsem se znovu vydal do mesta (rano prehanky, nedalo se fotit, navic byl jeste zavreny majak) a cesttou z PC jsem si hned poslal domu prave zkontrolovane vcera vypalene DVD s fotkami.

Navstivene zajimavosti:

Pristav - stare lode (ten uz v noci na dnesek, pri prijezdu a hledani mista na spani)

Centrum mesta s riegelovymi (podstavkovymi?) domy

Pamatnik lidem more (r.2002)

Zajimave je, ze zezacatku mi zvuky racku pripadaly opravdu jako smich (kdyz uz se tak vesmes jmenujii),
ale pak mi to zacalo pripadat trochu jako narek,
a dnes uz na me ty jejich skreky pusobi trochu jako zlovestne vyhruzky.
Ale zacina to chytat i nadech vysmechu, tak tim by se kruh uzavrel :)
Otazka je, jestli jsou na zapade polskeho pobrezi jini racci, nez tady, nebo jestli je to spis vec doby poslechu :)

Majak z r. 1892:
puvodne jeho fci plnila kostelni vez, pak od r. 1871 specialni naftova/olejova? lampa s kovovym reflektorem.
Soucasny majak (cervena cihlova budova) je z r. 1892. Vyska budovy 17,5 m, vyska svetla nad stredni hladinou kanalu 22.2 m, dosvit cca. 30,336 km (18 namornich mil).
Charakteristika svetla (svetlo+pauza): 4+2=6 sekund.
Driv se majak jmenoval nemecky Usti Slupy, pak od 1945 Postomino (mesto cca. 15 km JZ odsud), az od 1.1.1947 se jmenuje Ustka.
Subjektivne je o poznani nizsi a uzsi nez predchozi 2 majaky, ktere jsem navstivil zevnitr a soucasne oproti nim prinasi tu vyhodu, ze navstevnik z ochozu vidi oknem na reflektor (neni pod nim jako u predchozich majaku). Schody jsou u vsech tri zatim navstivenych majaku cestou nahoru levotocive. Schodu je tu jen 68.

U majaku se me clovek s postizenym synem v kocarku pta, jestli jsem si to kolo postavil sam, a pak, kdo to vyrabi. Ze by potreboval polo-leho tandem, aby moh vozit syna - tak jsem mu na to tema povedel, co jsem vedel, a nejzajimavejsi pro nej byla informace, jak se lehokolo jmenuje polsky a ve kterem meste sidli polsky vyrobce lehokol. Jmeno jsem z hlavy ani telefonu nevypotil, ale kdyz da do Googlu rowery poziome Olawa, tak to musi najit. Obecny nazev a sidlo si napsal, tak snad mu to k necemu bude. Ma v umyslu si nekde na VS nechat spocitat ram, a nekde to pak nechat vyrobit... tak snad mu to vyjde, jednou jsem mel pocit, ze by me odpovedi ohledne kola mohly opravdu k necemu byt.

Falochron! ( =vlnolam ) - zpivaji o nem Brathanki a dlouho jsem to nemohl pochopit, nez jsem zjistil, ze Ustka je mesto - tak jsem se sem z te radosti musel prijet podivat.
Super vyhled na zvlnene silne more i zpatky na majak a pristav.

Ustecka sirenka
- socha z r. 2010 (na kraji vychodniho vlnolamu)
- legenda: sirenka vratila ustecke slepe vdove zrak, ale i skuner se synem, pri jehoz kazdodennim vyhlizeni ten zrak ztratila


Projel jsem promenadu, podival jsem se na kraj zapadni plaze, shora jsem okoukl vychodni plaz, ale zadne z tech tri mist me nijak zvlast neoslovilo :)

Najeto, co by za hodinu a pul usel, ale nejsem tu od kilometru - "podrozuje, ze by cos poznac...".

2011-06-26 12:45:01

25.6. - 13.den - sobota - dokonceni



V patek 24. jsem si v Mielně vsiml 4D kina - uz tomu jsem se divil - 4. rozmer je cas, a ten je prece u kina samozrejmost, aby to nebyla vystava fotek...
A v sobotu rano v Ustce - 7D !
(pro uplnost podotykam, ze slo o kiosky/stany/atrakce na promenadach, ne o seriozni stale podniky v budovach).

V Ustce jsem zapomnel zminit budovu "Villa Red" (kouknuti zvenku), hlavne ze jsem byl primo pred ni, kdyz jsem odesilal zpravu z Ustky...
Docela peknej barak, cervenobile zbarveni jako vila Anicka v HK. Rok 1886.

Trasa: Ustka (projezdena) - vyjezd Objazda - Lubuczewo - smer Glowczyce

25.6. 41,7 km.

2011-06-27 12:23:09

26.6. - 14.den - nedele


Dospavam vcerejsi kratkou noc + mam uredni den, takze vyjizdim az pozde odpoledne.

Nazev Leborskeho, Wejherowskeho a Puckeho okresu uveden dvojjazycne - polsky a kasubsky. Kasubstina je pribuzna s polstinou, ma ale zajimavou diakritiku. Krome polske sprezky se objevuje slovenska striska nad O a spanelska vlnovka (ale nad A). Navic jeste obracena carka (nad O a U). Powiat Leborski = Laborsczi powiot (a k tomu 1 vlnovka, 1 striska a dve obracene carfky...).

Dnesni trasa je na polske pomery pomerne kopcovata.

Trasa: Glowczyce, Wicko, Choczewo, Zarnowiec, Krokowa, a pak na sever...

26.6. 83,5 km

2011-06-27 12:35:05

Statistika za prvnich 14 dni cesty (k 26.6. vecer)



Jsem ve 4. polskem vojvodstvi,
30. polskem okrese,
26. polskem pohranicnim okrese (ze 70).

3x jsem jel privozem misto mostu (pres Odru a jeji derivat).

V Baltu jsem se koupal asi minutu (v noci).

4 noci jsem stravil na benzince (nabijeni akumulatoru do fotaku, ...), 3 na louce, 3 v lese, dalsi ruzne.

Celkem za cestu 1262 km, prumer 90 km/den.

Celkem pres 3500 km a 200 hodin nalezenych na tomto kole od jeho porizeni.
2188 km od 1.1.

Z teto cesty pres 6 GB fotek a par videi.

Nejdulezitejsi (hlavni smysl cesty)
ale jsou zajimava mista, ktera jsem cestou navstivil, a tech je:
nepocitane (v obou smyslech toho slova).

2011-06-27 14:35:59

Aktualni - 27.6. - 15. den - pondeli



Jsem na nejsevernejsim miste Polska. Jeho navstevu jsem si naplanoval doma podle mapy, a az tady na miste jsem zjistil, ze to tu maji jako atrakci, s obeliskem "Gwiazda Polnocy" ( = Severni hvezda) z r. 2001.
Jen uplne nechapu, jak je mozne, ze "oznaceni bodu Polske republiky vysunuteho nejdale na sever" je desitky metru od plaze/more (smerem do vnitrozemi).

Prijemne je, ze Polaci maji na ruznych turisticky zajimavych mistech razitka, urcena k otiskovani do jejich turistickych "pasu" (pak ziskavaji odznaky za ruzne trasy / ucelene mnoziny nejak definovanych mist). Bohuzel jsem si to uvedomil pozde, takze jich zatim mam jen par (svym zpusobem jsem se to dozvedel uz driv, ale to bylo konkretne pro majaky, a nedoslo mi, ze to tak bude obecne vsude).
Tedy ja je nesbiram do jejich oficialniho pasu, ale do sveho deniku. Stejne tak by byl mozny i sber razitek do trampskeho cancaku, apod. Ve srovnani s drevenymi turistickymi znamkami (jako u nas) nebo dokonce komercnimi certifikaty je to super vec. Bohuzel zavisla na oteviracich dobach jednotlivych zarizeni.

2011-06-27 17:44:43

Aktualni:

(pro uplnost - to nejsevernejsi misto PL je v mestecku Jastrzebia Gora)

Majak Rozewie

- koupil jsem si CD s vybornymi polskymi namornickymi pisnickami (santy)

Ale k majaku:

zprovoznen 1822
prestaven 1905
zvysen 1978
(to "v r." si domyslete, pisu to na mobilu...)

Soucasna vyska veze 32.7 m,
soucas. vyska svetla n.hladinou 83.2 m,
dosah 26Mm (na kilometry x1.8).
Schodu je 143. Vyska veze je oproti majaku ve Svinousti priblizne polovicni, ale jelikoz jsem cestou nahoru hojne fotil vystavky, tak mi presne uplne nahore doslo misto na karte, takze jsem Rozewsky majak vybehl poctive 2x.

V r. 1978 byl majak kvuli bukum zvysen o valcovy ocelovy segment (v=8 m, d=3.5m), nahore byl umisten otocny oboustranny panel s 2x20 reflektory s halogenovymi zarovkami (4x5).
Stary svetlomet zustal nevyuzit na svem miste.

Od r. 1994 je na majaku umistena referencni stanice GPS (pro generovani korekcniho signalu diferencniho GPS).

Celkem paty majak cesty (4. zevnitr).

Skolni a skolkove vylety - vriskot ucitelek a sum deti. Ale nastesti je jejich doba navstevy nepatrnym zlomkem doby navstevy me :)

Vystavka modelu polskych majaku.

Poctive kovove dvere (jako na lodi) na dolni ochoz maji klicky (od klika, ne od klic) jen zevnitr, takze strazce majaku mohl teoreticky na ochozu nekdo zavrit.

Navstevnici maji pristup na dolni ochoz, k dolnimu (staremu) reflektoru (!), ale i primo k soucasnemu (hornimu) svetelnemu panelu!!!
(nadhera, je tam vic svetlometu, nez mam na aute :) )

Mistnost u horniho svetla je klimatizovana.
Elektronika je v blizkych (lehce nizsich) patrech, od navstevniku oddelena mrizi (skrz kterou je samozrejme videt ! :) ).
Dnesni system je jisten sesti autobateriemi.

Dolni lampa ma madla pro nouzove rucni otaceni - a diky malemu treni a velke setrvacnosti by se to mozna dalo chvili vydrzet, reflektor se dlouho vydrzi otacet sam.

K majaku patri i strojovna, ktera do r. 1978 vyrabela elektrinu pro majak (uhli-para - proste mala tepelna elektrarnicka). K verejne siti byl majak pripojen az po jeho zvyseni. Ve strojovne byly i zalozni baterie (90V).

Soucasti komplexu je i pekarna-udirna, kterou provozovala rodina strazce majaku. Docela rozumne, nechtel bych majak hlidat o hladu (ale je to samozrejme majak na pevnine, ne na ostruvku jak v reklame na VW Golf nebo Sienkiewiczove novele).

2011-06-29 00:31:00

27.6. - 15.den - pondeli - dokonceni

Na severu Polska je hojny vyskyt VW Transporteru T2, obcas se objevi i Brouk.

Puck - okresni mesto s mnoha peknymi starymi domy, mj. riegelovy spitalek/chudobinec z 18.stol. a zajimava cervena cihlova radnice z r. 1865 (vzdalene mi pripomina starou vodarnu ve Vratislavi nebo trochu obecne ceska nadrazi - jinak je to neogotika),
ale celkove je nesympaticke - je v nem mnoho podivne (nekultivovane) se chovajicich lidi (cca. ve veku od 10 do 70 let). Podobne jako hned na zacatku cesty Nowa Ruda (tam slo hlavne o vecerni vyskyt podivne mladeze) nebo na zapade Mieszkowice - prijde mi, ze v PL maji sklon k vyskytu takovych existenci nektera mesta o velikosti okolo odhadem 5-20 tisic obyvatel.

Cca cestou z Mielna mi upadl drzak bryli, tak jsem ho vezl v kapse na susenky, a po koupi patricnych susenek v Pucku jsem ho ubytoval ve volnem drzaku na lahev.

Trasa: Karwia - Jastrzebia Gora - Rozewie - Wladyslawowo - Puck - Reda - hranice Reda/Wejherowo

27.6. 53,7 km

2011-06-30 00:49:17

20.6. - 8.den - pondeli



Obleceni je z benzinky nadherne suche - dziekuje bardzo...
(az na rukavice aboty, to se dosusi za jizdy na sobe;
a ponozky jsem samozrejme susil na sobe ve spacaku, to je, empiricky, nejlepsi zpusob)

Jedu sm.Wolin a Svinousti, jeste asi 15 km po silnici pro motorova vozidla (vecer predtim asi 6 km).
Prehanky.

Potkavam pekne (stare) vlakove soupravy s elektrickymi motorovymi vozy, vypadaji trochu jako klasicke prazske metro. Ale snimek nemam, objevuji se rychle a bez ohlaseni.
Protivichr (hlavne do Wolinu).

Wolin - na nakupu jsem potkal mistniho starostu, zeptal se odkud jedu, a po me odpovedi sahl do saka a dal mi maly odznacek mesta.

Delta Odry - vychodni rameno (Dziwna) jsem prejel po mostu, stredni rameno (Swina) privozem (ale fyzicky je to lod, bez lana ve vode, zatimco privoz pres Odru u obce Maszewo (Gubin-Slubice) byl s lany ve vode).

Ocitl jsem se na ostrove Usedom (nemecky, D ma cca. 5/6 plochy), resp Uznojem (cs), Uznam (pl). Je to severozapadni kout Polska.

20.6. 89,6 km.

Pocasi nadherne na sirak, ale po hodinove snaze usnout s bzucicimi komary u hlavy stavim stan. Bez hlavove moskytierky by se venku vubec nedalo pohybovat.

Ze starsich zprav dluzim jeste 21., 22., 23. a 24. 6., ale tam bylo tolik zajimavosti, ze by toho pri psani na mobilu bylo moc, tak je dodam az nekdy z PC.

2011-07-02 13:28:26

28., 29. a 30.6. - 16. az 18. den - ut az ct


Wejherowo a Trojmesto (Gdyne, Sopot, Gdansk).

Koncentrace zajimavosti a postrehu takova, ze nevim, jestli to podrobneji napisu aspon cestou z kavarny...
(v deniku za ty 3 dny padlo 44 stran A5).


Noc na 28.super pod sirakem

Wejherowo: centrum, kalvarie

Gdyne:

Muzeum - valecna lod Blyskawica z r.1937 (v r.1942 branila mesto Cowes v UK pred naletem a tak vyrazne snizila pocet obeti)
(nadherne renovovana strojovna, jako vcera vyrobena)

Jachtarsky pristav

Akvarium

Vecerni pristav + dvojvezak Dvojcata (jen zvenku)
Vecerni nakladni pristav (foto pres plot z policejniho parkoviste)

Nocleh pod sirakem na travniku jacht. pristavu

Exkurze v kancelari/dispecinku jacht.pristavu - zkoumam nadhernou namorni mapu a udaje v ni, dostavam jinou malou na pamatku

Muzeum - lod - skolni plachetnice Dar Pomorza z r. 1909

Muzeum marynarki wojennej
Nebudu ted vypisovat seznam, co tam je;
mnohem zajimavejsi je, ze me 1 spravce trochu provedl, dozvedel jsem se, ze normalni torpedo jde po zhasnuti motoru ke dnu, ale cvicne torpedo po zhasnuti motoru vypusti do hlavice stlaceny vzduch a vystrci nos, je pak jako bojka a jde odlovit a pouzit znovu
a vysvetlil mi, jak funguje namorni mina (donesl ze zakulisi igelitku plnou drobnosti a podrobne mi to ukazal) - (od)jisteni pomoci kostky cukru, pak vybuch rozbitim zkumavky a vyrobou galvanickeho clanku az tesne pred vybuchem, desitky let po polozeni miny (bezna baterie by se vybila),
predvadi mi rozdily mezi zamky na delech
...na me cele to muzeum trochu moc zamerene na zbrane, ale aspon jsem se diky provedeni spravcem neco noveho dozvedel.
(+jeste neco o ponorkach,ale to snad nekdy z PC...)

Muzeum motorizace
-30. leta, nadherne zrenovovana auta a motorky
-Raleigh - drevene oblozeni brzdy u motorky - jedine buk (dub klouze, borovice se pali)
- mala neuspesna motorka Velocette z UK - pozdeji z ni vznikla velka uspesna Honda Goldwing
- francouzska motorka vyrobena jako vyuziti motoru z kolobezek z vylodeni v Normandii
- vystraz. 3uhel. s mistem na svicku
- Buick jako mel Al Capone
- a dalsi zajimavosti snad nekdy z PC...



Sopot
nejdelsi drevene molo v Evrope
-vecer prelidnene a zpoplatnene
-ale navstivil jsem ho v noci a rano, a to bylo super

Majak (jen zvenku)

Super vecerni koupel v Baltu (2. a posledni za cestu), jsem jeste vetsi atrakce nez obvykle - predstavte si plaz Baltu ve 21:40, v pisku sedi piknikujici hloucky lidi, nikdo uz se nekoupe, vzduch ma 17stC, slunce davno nesviti
...a do toho mezi temi sedicimi hloucky prochazi k vode clovek v plavkach s dokonalym lehocyklistickym opalenim. Voda je krasne tepla.

Okolo pulnoci molo (ma 512 m, tedy tam a zpet 1 Km (ne 1km)), 2 vyskove urovne.

Noc na plazi (spat se moc nedalo), foceni vychodu Slunce.

Gdansk

Vodni umelecka kovarna z r.1597, zkrachovala okolo r. 1950, majitel tehdy utekl a zmizel. Ted muzeum.

Varhany v Olive!
(mam na mysli varhany v katedrale v gdanske ctvrti Oliva, podle kterych Kryl svou pisen o povstani v lodenicich nazval)
Impozantni zvuk!
Zvukari rockovych koncertu by mohli zavidet
Ctvrthodinovou ukazku (5 skladeb, mj. Ave Maria a Beethoven) si posloucham dvakrat, kdyz uz tam jsem.

Majak Nowy Port
1894
casova koule
udajne zde zacatek 2.sv.valky (ale v Gliwicich na radiostanici to o sobe rikaji taky)
posledni majak cesty - celkem 7., zevnitr 5.

Lodenice (zvenku), pomnik Solidarity

Pristavni jerab z r. 1363
-stihl jsem jen castecne
-pohon lidmi chodicimi v drevenych kolech jako krecci
-nosnost 2x2 tuny

Centrum, stare budovy, Velky vodni mlyn (zvenku), hlavni turisticka ulice, fontana s Neptunem...
Pak okolo rafinerie chrlici ohen ven z Gdansku, na vychod...

2011-07-04 15:38:59

21.6.2011 - 9. den - utery



Svinousti (Swinoujscie)

14:30 - jsem u more! (ja poprve po temer 4 letech, u Baltu temer po peti; a moje stavajici kolo vubec poprve).
Nakukuji na plaz, i kdyz s nalozenym lehokolem se daleko nedostanu (ani pesky tlacmo), bori se v pisku, a lehokolo nejde poradne tlacit. Fotim lode, svacim, nechavam se vyfotit a v 15 h odjizdim do mesta.

15:30 - Muzeum morskeho rybolovu!
je super; - jsou v nem mj.:
-vycpani vodni savci, ptaci, ryby;
-zive ryby;
-nadherne modely lodi; navigacni zarizeni;
-expozice "Plaz pred 100 lety"
-samostatne plaze pro zeny, muze, rodiny s detmi (deti povinnou podminkou pro vstup); vzdaleny 150 m a oddeleny vysokym plotem
-damy mely saty po kolena, s rukavy, bez vysrihu; a do vody je i s celou prevlearnou odtahl osel (z prevlekarny slezly po schudkach rovnou do vody)

-lodni omotavky, stehy, smycky, uzly, zaplaty, zkracovacky, ocka, ...
-casti lodii a majaku
-tematicke obrazy
-diorama - model svinousteckeho prekladiste
-mezinarodni vlajkove signaly
-rysovaci pomucky (pro namorni navigaci), hvezdny globus !!!
-moc zajimave muzeum
-sidli v budove byvale radnice (nejstarsi budova ve meste, postavena 1804 - 1806)
-v podkrovi:
-historie mesta Svinousti
-stary nemecky slabikar a vysvedceni
-razitka MU
-plakaty z r. 1945 - propagace polskeho osidlovani dnesniho Polska (predevsim Pomori a Slezska), tehdy byv. Nemecka - oblasti pro 1,1 milionu, 1,9 milionu a 4,2 milionu lidi z byvaleho vychodniho Polska (kt. se stalo Sovetskym svazem)
-malovana skrin, kterou dostal v r. 1899 od malirskeho cechu
-do 16:45 jsem to pohodlne stihnul prohlednout, tentokrat zavirali az 15 minut po mem odchodu :)

Za muzeem chvalim nejake Polce vyslovnost jejich synu (4 a 6 roku?), protoze jim rozumim kazde slovo (kdyz zkoumaji lehokolo), coz neni samozrejme ani u nekterych dospelych.


Pokracuji v prohlizeni Svinousti
- pristav, budova kapitanatu pristavu (zvenku)
- tvrz Fort Anioła (1854 - 1945) - rychloprubeh nadvorim
- tvrz Zapadni fort (1848 - 1950) - kompletni prohlidka muzea (pozdeji slo o zakladnu sovetskych vojaku, dostavena jedna moderni budova)

V podvecer jsem se symbolicky otocil na nocni projizdku do Nemecka - dal jsem si maly okruh, abych trochu navstivil nemeckou cast ostrova. Cestou jsem dost (ale kratce) zmokl, a pri jizde z jihu na sever se mi do cesty necekane postavil brutalni kopec - vsude podel cesty byly bedny s piskem.
Cestou do Nemecka se mi konecne podarilo rozsvitit protijedouci auto (z auta s 2x60 + 4x50 W halogeny jsem zvykly na jinou uspesnost, ta 2,5 W LED holt neni ono :) ).

Nemci v celem zapadnim Polsku tankuji auta, prip. kanystry.

Najeto necelych 40 km
(resp. 39,88 , ale takhle presne to nikoho nezajima, jenze kdyz to zaokrouhlim na 40, tak to bude vypadat, ze si chci prilepsit, a kdyz na 39, tak to bude matematicky spatne :) ).

Trasa 21.6. souhrnne:
Svinousti - prujezd mestem, kouknuti na plaz, promenadu a lazenske domy; super muzeum rybolovu; pristav; majak zvenku (pohled pres usti reky Svina); tvrze: Fort Anioła rychle nadvori, Fort Zachodni plna navsteva muzea; kouknuti na wiatrak na falochronie (atrapa vetrneho mlyna na vlnolamu, pro navigaci)

Utaboril jsem se pod sirakem na plazi Baltu, u nejzapadnejsiho polskeho vchodu na plaz.

Behem dne jsem zjstoval podminky v kempu (oproti plazi prebyvaji komari a platba, chybi more) - a fascinovalo me, ze pripocitavaji "klimaticky poplatek" ("klimatyczne"), a povazuji (dlouhe "i" - tedy oni) to za naprosto normalni vec. To je jak z reklamy na Oskara nebo Vodafone ("A parnicek jste videl?").

2011-07-13 15:57:01

Potřeboval jsem něco zařídit na internetu, tak jsem zasjočil do knihovny, a při jednom doplním kousek starého restu:

22.6.2011 - 10. den - středa (pokračov. po tom poslaném aktuálně)

Třetí jízda přívozem (za tuto cestu)

Svinoústí - maják
- prohlídka zevnitř
- nevelká výstava námořní techniky - potápění, komunikace, navigace (gyroskopický kompas), lodní doprava
- Nejvyšší maják v Evropě !
- věž 68 metrů, 300 schodů
- vzpomínám na Strážce majáku od Sienkiewicze (i když to se odehrávalo v Panamě, byť autor i hlavní postava jsou Poláci)
- schody levotočivé (cstou nahoru)
- rok 1857, dosah světla cca. 46,3 km

Svinoústí - fort Wschodni (východní pevnost) = Fort Gerharda
- prohlídka zevnitř
- 1848, po dánsko-pruské válce

- Dánská fregata zablokovala vjezd do přístavu, Prusové nemohli lovit ryby a vůbec fungovat - proto se rozhodlo postavit 4 forty (2 západní, 2 východní)

Pak ještě Tvrz Brzegowa
- ruiny, zvenku

Międzyzdroje - Zubří ohrada

detaily k zubrům a zbytek dne později, musím opustit PC...

2011-07-14 11:47:03

Po dlouhe dobe pro oziveni nejaka aktualita:
(14.7.)
Jsem na priblizne stejne severni sirce, jako je Nachod.
Takze poprve za cestu (krome oblasti okolo Dusznik, cestou do Kladska 1.den cesty) hodlam byt jizne od Nachoda.

V okresnim meste (Tomaszow) se tremi cykloobchody (nikoliv opravnami) jsem nesehnal plast na lehokolo (26, ale nesiroky a nehruby). (predni plast, obuty v NA, se ponekud vyboulil a jeho asymetrie az nekulatost uz prestava byt prijatelna).

2011-07-15 17:12:54

aktualni - 15.7. - jen strucny vyber:

Vcera jsem mel servisni den, vic jsem opravoval, nez jel - po popoledni oprave mi vecer prasklo lanko prehazovacky (v tom nejhorsim miste - v mechanismu dvojpacky, jako v r.2007 ve Slovinsku, ale za hodinu jsem to vyoperoval).

Dnes jsem v Jaroslawu i pres tvrzeni mistniho, ze obvolal vsechny mistni obchody a nikde plast pro me nemaji, nasel dva obchody s vyhovujicim plastem - podarilo se mi dopredu koupit uplne stejny plast, jaky jsem obul dozadu na zapade Polska. a pri jednom i vycentrovani, koupe delsiho lanka prehazovacky, abych mohl radit vsechny prevody, apod...

Cestou do Przemyslu zastavuji u hlidky Inspekce silnicni dopravy a vyptavam se, co vlastne delaji. Potvrzuje se, ze jsou neco mezi policii a celni spravou - nakladakum kontroluji platbu za silnici, doklady od zbozi i tachografy.


Potkavam pekne vymysleny 2D bezpecny najezd na hlavni silnici s otockou po strane (vzdy se dava prednost jen jednomu proudu).


V Przemyslu se kvuli zacinajicimu desti a hrozici bource jedu schovat pod podloubi, a tam potkavam cloveka, ktery podpira starsi pani pri snaze o chuzi.
Nejdriv chtela podat ruku, tak jsem jim kousek pomohl, nez se mela o co oprit, a pak chtela zavolat zachranku (nedokazala sama stat, asi ji bylo spatne z dusna). Volani jsem vzhledem k jazyku prenechal polakovi, ale ten hledal cislo na zachranku v hlave i telefonu tak dlouho a marne (jen to priblizne tusil, jako u PL cisel i ja), ze jsem stihl nabootovat svuj telefon a zavolat z nej.
K memu prekvapeni se ale operatorka hrozne divila, proc ji rikam nejakou adresu, a kdyz jsem ji rekl, ze to je misto, kam je potreba, aby prijeli, tak odpovedela neco v tom stylu, ze mame my prijet k nim... (ze jsem se dovolal na zachranku jsem si dootazem overil uz na zacatku hovoru, ale v tomhle okamziku jsem tomu prestaval verit). Dal jsem ji tedy k telefonu polaka, ale ten se s ni taky nedomluvil, a jeste se samym sokem silene rozcilil - operatorka zachranky s nami proste odmitla spolupracovat. Hovor mezi nimi skoncil, vzal jsem si telefon, a polak si vsiml, ze se 15 m od nas prave objevila 2clenna hlidka Mestske policie, tak k ni dobehl a pozadal ji o pomoc. Jeden straznik prevzal hlidani pani, druhy vysilackou zaridil temer okamzity prijezd 3clenne vyjezdove skupiny ZZS s VW Crafterem.
Polak se porad intenzivne rozciloval nad nefunkci operatorky ZZS, ja jsem se tomu podivoval, a oba jsme se pokusili pres strazniky zajistit, aby se s dotycnou operatorkou neco udelalo.
(kdyby se nedohodla se mnou, tak se to da svest na jazyk, ale kdyz ani s polakem, tak bude problem jinde... navic v noci na plazi Baltu pred par tydny jsem se s policistou domluvil po telefonu bez problemu, a to byla okolo me vichrice a mel jsem nekolik duvodu ke stresu, zatimco tady dnes byl klid a pani bylo jen nevolno a nemohla byt ponechana svemu osudu, jinak ji nic akutne nehrozilo....)
Ale jak jsem uklidnoval toho polaka, ktery se rozciloval, ze to je proste Polsko (v tomhle ohledu je to v PL stejne jako u nas, uz jsem neco podobneho slysel vickrat :) - a pritom jsou oproti nam polaci hrdejsi vlastenci a maji celkove podrobne znalosti o sve historii), tak policie mi pred par tydny pomohla - a tady ti straznici a pak posadka sanitky fungovali vyborne, takze jako vzdy zalezi na konkretnim cloveku
..byt me to totalni odmitnuti jakekoliv spoluprace ze strany operatorky ZZS take ponekud prekvapilo a zdesilo.
Straznici si po nasich stiznostech vzali udaje toho polaka a pak i moje, ale nic se oficialne nesepsalo, takze si o vysetrovani duvodu nefunkce operatorky nedelam iluze. Ujistil jsem se u nich, ze hovory jsou nahravany, potvrfili ze jsou, tak technicka moznost presetreni postupu operatorky existuje.

2011-07-16 14:15:59

15.7. (33..den, patek) vecer
Podkarpatska bourka
- uz zacinala byt tak blizko a akutni, ze jsem v lese nasel relativne nejmin nebezpecne misto pro stan (ne uplne bezstarostne, primo idealni podminky pro bezpecne preckani bourky to nebyly...), kdyz jsem zaslechl zastekani psa (to me zachranilo), tak jsem to risknul a dojel jsem k nejblizsimu baraku, kde nakonec misto zahrady (uz ta by byla prijemna - blizkost hromosvodu, o ten mi slo hlavne) dopadl pristresek pro auto (strecha a 2 steny, navic z 1 smeru bez steny zavetri od nedalekyho baraku, a pak jeste domaci prinesl od zeny krome caje navic i nafukovaci matraci - proste luxus).

Kopce jsou brutalni, budu rad, kdyz se cas jizdy jenom zdvojnasobi. Dnes jsem najel 62 km, jsem 22 km za Przemyslem (podle cedule pred barakem, a podle tachometru vlastne taky), do Ustrzyk Dolnych, kam jsem chtel dojet dnes, to mam jeste 50 km horami (sobotni pozn.: nakonec se do Ustrzyk jelo docela dobre, uz tam jsem)- dnes byly poradne kopce jen 22 km, predtim spis houpaky, a jeste po vetru.

Kvuli bource vypadky signalu GSM.
Hromosvod se polsky rekne gromnik.

(pred par dny jsem jednu noc stravil v lese pod stanem postavenym za hrozby bourky, ale tam byly krasne podminky - mlazi v idealni vzdalenosti od vysokeho lesa - aby to chytil, ale me neohrozil. ale to tady nebylo, a navic v horach umi byt bourka efektni... resp. absolutni nadmorska vyska tu jeste neni zavratna, ale charakter kopcu je horsky velice, a relativni rozdil oproti nizkemu polskemu okoli take nejaky je)

Bourka byla asi 5x za noc, velice intenzivni, k tomu odpovidajici dest. Dziekuje bardzo za dach.

2011-07-16 14:34:20

16.7., 34..den, sobota, aktualni

Kocham se jizdou v podkarpatskych kopcich s prijemnym okolim/vyhledem.

Jedna pani komentuje muj prujezd priblizne slovy:
Uz jsem toho videla hodne, ale tohle jsem jeste nevidela.

Ustrzyki Dolne - nejJV misto cesty
doted jsem jel hlavne na jih, ted to zlomim hlavne na zapad.
Teoreticky by se odsud dalo pokracovat do nejJ bodu Polska, ale tam me na kole nikdo nedostane - kopce, zbytecna vzdalenost a hlavne absence silnic. Mam nejZ, nejS a nejV body Polska, to mi staci :)



Namatkou jeste neco z nekolika poslednich dnu:
14.7. - po vymene lanka ve vesnici u silnici jsem pri myti u mistnich lidi zjistil, ze olej z rukou vyborne pousti pracim praskem (ten clovek ho zasadne pouziva po opravach auta)
(a uz asi pred par dny v Janowie jsem zjistil, ze na vyprani krve z dresu je vyborne tekute mydlo... zase delam neco naopak... nebo to vyrobci pomichali a nevedi, co je na co :) )

14.7. :
- Podkarpatske vojvodstvi
- 50. pohranicni polsky okres (Jaroslaw)
- cca. nekdy v techto dnech mam na lehokolech najeto 10 procent kilometru co na normalnich kolech koncepce Rover

15.7.
- krizeni s trasou z r. 2006
- Przemysl - bunkr cca. jako Brezinka, ale bez spodku
- 1940, sssr proti Nemcum - za valky tu rekou vedla hranice mezi Nemeckem a S.svazem - 1800 bunkru od Bieszczad az k Baltu
- uvnitr expozice
- v Przemyslu podjizdim sedackovou lyzarskou lanovku - a je to tady, hory zacinaji...

2011-07-18 16:33:20

Vypaluji v knihovne fotky, po zarizeni nutnejsich veci ve zbzlm case zase doplnim neco ze starych zprav
(je tu zakazano pridani klavesnice, takze patrne budu prohazovat Y a Z).

22.6.2011 - 10. den - streda - dokonceni



Zubri ohrada:
- Z cedule vyplyva, ze anglicky se zubri nazyvaji evropsky bizon - docela trefny nazev.
- Vetsina zubru podlehla korupci a je u tribuny pro navstevniky, protoye tam je seno; ale samice s nekolikadennimi telatz je vyadu.

Pak tu maji orla bielika, anglickz nayev je cca. Beloocasz morskz orel.

Trasa 22.6.: Svinousti-severni privoz na vzchod-majak a fort Gerharda- Miedzyzdroje-yubri ohrada-Dziwnow

Prejezd reky Dziwna (nejV tretina delty Odry)
59 km

Nocleh na plazi - jeho pestry prubeh jsem tehdy popsal aktualne.

2011-07-18 16:50:25

23.6.2011 - 11. den - ctvrtek - doplneni k tomu, co jsem tehdy napsal aktualne



Na benzince se moje lehokolo poprve setkava s Hondou Goldwing, ke ktere ho porad prirovavam (hned 2 ks). Spolecne foto.

Na teto benzince jsou mluvici stojany (a byly uz v Gorzycy na Z Polska (pred Krosnem Odrz.), kde jsem spal, jen jsem to tehdy nejak nezminil).


Majak Niechorze
1866
vez 45 m
svetlo 62.8 m n.m.
dole tvar 4-uhelnik, nahore 8-uhelnik
palivem repkovy olej, spotreba 1943 kg/rok
1945 znicen, 1948 znovu vybudovan podle stare dokumentace, ale uz s elektrickym zdrojem svetla
ted 1 kW zarovka
celkem 208 schodu (cestou nahoru levotocivych; pozn. 18.7.: ja uz to snad prestanu zminovat)
navsteva ochozu majaku

Ozbrojeny Majak Kolobrzeg
1945
vez 26 m
svetlo 36,5 m nad morskou hladinou
prohlidka jen zvenku (vecer)
pristav; narozdil od Svinousti je tady majak hned u pristavu

Kolobrzeg - 20. polsky pohranicni okres


Cestou do Kolobrzegu jsem dal sanci mezimestske cyklostezce
- zmizela do lesa, a tam se zmenila z asfaltu v antuku (a silnice uz nikde)
- na zacatku Kolobrzegu nebyla znacka, ze uz jsem v nem
- v Kolobrzegu me to vyhodilo na periferii, zadna navigace na centrum, na vypadovky z mesta, ani k hlavni silnici
- tzn. muj nazor na cyklostezky utvrzen i pres veskerou moji nadlidskou vstricnost a ochotu davat sanci

23.6. necelych 114 km
-trasa: Dziwnow - Rewal - Niechorze - majak - Trzebiatow - Mrzezyno - Rogowo - Kolobrzeg (majak zvenku, pristav) - Usytronie mors. - Slowienkowo - Bedzino

2011-07-20 11:02:42

aktualne - 20.7.


Tatransky okres - 60. polsky pohranicni okres (ze 70)

2011-07-22 17:09:49

Aktualne 22.7.

Jsem v CZ - ale jen kratce na symbolickou navstevu reupubliky, za chvili zase zpet do Polska.
Datum navratu tezko hadat, pri tomhle pocasi (+dnes protivitr, lepeni, ...)

2011-07-23 16:13:41

23.7. Aktualne:

Vjizdim do Opolskeho vojvodstvi, tj. posledniho chybejiciho pohranicniho vojvodstvi (pak me samozrejme jeste ceka 2.navsteva Dolnoslezska, kterym jsem pred 40 dny zacal...).

Do okresu vjizdim do 67. ze 70 .

2011-07-24 11:13:59

23.7.: Napojil jsem se na trasu, po ktere jsem v r. 2006 jel na Litvu a prespal jsem u tech samych lidi jako tehdy (tehdy nahodou, ted uz cilene).

2011-07-24 13:56:44

Aktualne:
Jsem v 70. polskem pohranicnim okrese
- navstivil jsem vsechny PL pohranicni okresy!
(ale ted ho jeste projet a hlavne pak po nem znovu ten prvni, na kopce bohaty).
A soucasne jsem prejel z 11. zase do 1. pohranicniho vojvodstvi.

2011-07-24 16:10:27

Aktualne - 16 h:


Protnul jsem trasu z 13.6. (zacatek cesty) - Polsko objeto dokola!
Jen me jeste ceka nekolikahodinovy boj s kopci na ceste do Nachoda.


Jestem w punkcie, gdzie bylem na poczatku podrozy - Polska objechana dookola!
Tylko jeszcze oczekiuje mnie kilka godzin walki z wzgorzami na drodze do Nachodu.

2011-07-24 20:51:44

24.7. 19:39

Už jsem úspěšně doma
Już jestem skutecznie w domu
I am already at home succesfully


Ich bin schon zu Hause
Я уже дома
Soy en casa.


Doufám, že fotky zveřejním během příštích mnoha hodin až málo dní.

Mam nadzieje, że zdjęcia opublikuję w ciągu następnych dużo godzin aż pare dni.

I hope that I will publish photos during next lot of hours or few days.



Dzięki wszystkim, kto mi podczas mojej podróży jakoś pomogli.

Fotky z cesty

Občas snad něco nahraji do alba na Facebooku (jiný web, nový panel).

Partneři cest


Sportarsenal Lysá n.L. (jiný web, nový panel)
 

Při vykonávání sql dotazu došlo k chybě.
Access denied for user 'adamek.cz'@'10.99.1.6' (using password: NO)

Komentáře návštěvníků

Poskytovatelé diskusních služeb (Facebook, Disqus) si do cookies ve vašem prohlížeči ukládají různé údaje, čímž mohou narušit vaše soukromí. Načtením diskusí na vaši žádost s tím souhlasíte.
Na drtivé většině webů se plug-iny Facebooku, Googlu, Disqusu a jiných třetích stran načítají automaticky; a že u mě se to děje až na vaše výslovné přání (tedy většinou neděje), je moje specialitka pro ochranu vašeho soukromí.
Discussion plugins from 3rd parties (Facebook, Disqus) provide information about you to theirs providers, saving some information into cookies in your browser. If you will load discussion on your request, it means you agree with it.

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => (#4) Application request limit reached
            [type] => OAuthException
            [is_transient] => 1
            [code] => 4
            [fbtrace_id] => CUaZ5tQ510l
        )

)

Komentáře Disqus

Sem se javascriptem vkládají komentáře Disqus, teď Vám ale asi javascript nefunguje.
System for comments Disqus doesn't work without javascript.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Jste tu opakovaně?
Některé novinky na webu

RSS kanál (podporuje ho např. FF, IE, Outlook 2007 a specializované RSS čtečky)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Webový deník (průběžné informace) z cesty na lehokole okolo Polska. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-21]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/kolo/okolo-polska/cestou

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-21]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Jaký je rozdíl mezi střední a vysokou školou?
Na střední přesně víte, co se po vás chce, ale obvykle neznáte odpověď.
Zato na vysoké nikdy nevíte, co se po vás chce, a když to náhodou pochopíte, zjistíte, že je to úplně banální otázka a odpověď zná každé malé dítě.

 

Pro zamyšlení

Ať si myslíš, že něco dokážeš, nebo nedokážeš, pokaždé budeš mít pravdu.
[Henry Ford]