Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Táborové/oddílové weby a elektronické kroniky
Seminář, diskuze, dílna pro hlavase, organizátory a vedoucí

 

Pro hlavase, organizátory a vedoucí
– znalost informatiky netřeba

Co chtít od webu? (nebudeme řešit jak to udělat)

Seminář, diskuze, dílna.
Zamyslíme se, co od webu chtít a co na něj dát (ne jak ho dělat) – zkusíme si udělat návrh „ideálního” webu (soupis sekcí, funkcí a přístupových práv).

Hlavní přínosem je ale to, že se nad problematikou společně zamyslíme a uvědomíme si, co se jak dá nebo nedá udělat.

Sice tvorbu webu učím na UHK FIM, takže technický základ mám, ale nechci se do toho směru pouštět  – kurz je pro kohokoliv, např. pro hlavase, aby věděli, co mají od svého táborového ajťáka chtít.

Tématická osnova kurzu

Struktura kurzu je nezávazná,
případná diskuze účastníků na pro ně zajímavá témata dostane přednost.
Uvedená témata jsou spíše kostra pro diskuzi.

Úvod: Dva konkrétní táborové/oddílové weby

  • obsah, struktura
  • možnosti, funkce
  • praktické zkušenosti

Diskuze: Požadavky na web

  • obsah, možnosti a funkce
    • komunikace mezi vedoucími?
    • komunikace v oddíle
    • komunikace s rodiči
    • prezentace navenek
    • elektronická kronika
  • přístupová práva
    • jaké údaje zveřejnit bez hesla?
    • co mohou dělat děti?
    • co mohou vidět/dělat rodiče?
    • co mohou dělat/vidět bývalí členové?
  • co umí váš či jiný web?
  • využití Facebooku
    • doplněk nebo náhrada webu
    • sdělování novinek a pozvánky na akce
    • diskuze
    • možnosti publikace fotek, rizika tagování

Dílna: Vlastní návrh webu

  • základní koncepce
  • společný návrh struktury „ideálního/nadupaného webu“

Bonus: Natáčení a střih videa

  • velmi stručně hlavní zásady

(bonus se může nebo nemusí stihnout, záleží na průběhu diskuze a dílny)

Organizační informace

Délka kurzu

Obvykle 90 minut, po dohodě lze i jinak.

Počet účastníků

Optimální počet cca. 10-15, max. 25, záleží na zkušenostech (zkušenějších účastníků stačí i méně).

Pomůcky – technika

  • Na místě potřebuji:
    • Dataprojektor + plochu, na kterou lze promítat
    • Připojení k internetu (nebo rozumný signál Vodafonu)
    • Sezení pro účastníky „besední” kruhové (ne „školní” v řadách)
  • Účastníci:
    • Psací potřeby na poznámky
    • Náměty, podněty, postřehy, příklady a zkušenosti vítány

Reference – Proč lektoruji tento kurz

Obecné reference a kontakt naleznete na nadřazené stránce.

Komentáře návštěvníků

Poskytovatelé diskusních služeb (Facebook, Disqus) si do cookies ve vašem prohlížeči ukládají různé údaje, čímž mohou narušit vaše soukromí. Načtením diskusí na vaši žádost s tím souhlasíte.
Na drtivé většině webů se plug-iny Facebooku, Googlu, Disqusu a jiných třetích stran načítají automaticky; a že u mě se to děje až na vaše výslovné přání (tedy většinou neděje), je moje specialitka pro ochranu vašeho soukromí.
Discussion plugins from 3rd parties (Facebook, Disqus) provide information about you to theirs providers, saving some information into cookies in your browser. If you will load discussion on your request, it means you agree with it.

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => An access token is required to request this resource.
            [type] => OAuthException
            [code] => 104
            [fbtrace_id] => E/jLY8+eYZX
        )

)

Komentáře Disqus

Sem se javascriptem vkládají komentáře Disqus, teď Vám ale asi javascript nefunguje.
System for comments Disqus doesn't work without javascript.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Táborové/oddílové weby a elektronické kroniky: Seminář, diskuze, dílna pro hlavase, organizátory a vedoucí. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-22]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/kurzy-skoleni/taborove-weby

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-22]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Inženýr, fyzik a matematik jsou v kobce a mají konzervu.
Inženýr si nakreslí plánek na výrobu otvíráku, ale nemá jej z čeho vyrobit, takže umírá hladem.
Fyzik ví, že třením dosáhne zvýšení tlaku v konzervě a ta se tak roztrhne. Třením však teplotu potřebnou k takovému tlaku nedosáhne a umírá hlady a vyčerpáním.
Matematik se zamyslí a povídá: „Mějme sobě otevřenou konzervu…”

 

Pro zamyšlení

Napsat slovo vědomě chybně a dát ho do uvozovek, aniž by šlo o citaci,
je stejné jako zaparkovat auto v zákazu zastavení a ještě k tomu zapnout všechny blinkry.
Pachatel usiluje o to, aby bylo vidět, že si je svého přestupku vědom.

[Vlastní konstatování autora tohoto webu, 2014.]