Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Výška střechy dodávky

 

Vytvořeno
Koncept

 

Celý tento článek se týká uzavřených dodávek, tj. variant kombivan/kombi/mikrobus a furgon/skříň.
Okrajově padne zmínka i o karavanech vycházejících z karosérií mikrobusů

Běžná nabídka

Výška dodávky se obvykle volí v závislosti na délce – obvykle si nelze přát jakoukoliv výšku k jakékoliv délce.
Např. konkrétně furgon Ford Transit se od r. 2000 (i od r.2006) vyrábí ve 4 délkách a 3 výškách, ale u délky SWB jste si museli zvolit nízkou, nebo zvýšenou střechu; u délky MWB a LWB zvýšenou, nebo vysokou (od r. 2006 je MWB k dispozici také nízké, tedy ve všech třech výškách); u délky LWB EF pouze vysokou.
U menší dodávky Ford Transit(Tourneo) Connect je krátký SWB nabízen pouze nízký a dlouhý LWB pouze vysoký.

Závislost výšky na délce je daná jednak snahou výrobce nezbláznit se z extrémně vysokého počtu nabízených karosářských variant (zkrátka, nabízejí extrémně malé i extrémně velké varianty jednoho vozu, a holt nejsou v nabídce všechny kombinace délka-výška, které by nabízely střední objem), a jednak i nutností pohybu osob v nákladovém prostoru při nakládce či vykládce. Delší auto vyžaduje více pohybu, a tedy i vyšší světlou výšku, aby byl pohyb po vozu snesitelný.

Zaplechovaná osobní auta

V extrémních případech zaplechovaných osobních automobilů bez zadních sedaček („-van”) je střecha úplně nízká, jako u běžného kombíku (Astra van, Corsa van). Patrně se počítá s pohybem po kolenou, nebo natažením se zvenku přes zadní nárazník.

 

Jednopaletové dodávky

U jednopaletové dodávky je použitelná i jen mírně zvýšená střecha (Opel Combo B/C, Transit Connect SWB, Peugeot Partner), umožňující pohyb po 1,5 m dlouhé ložné ploše ve dřepu. Spadají sem i vozy Ford Escort Courrier nebo Opel Kadett Combo (Combo A), které jsou oproti běžným kombíkům zvýšeny jen nepatrně.

Dvoupaletové dodávky

U dvoupaletové dodávky (kategorie VW Caddy Maxi) už může být pohyb ve dřepu po poměrně dlouhé ložné ploše poněkud nepohodlný. I proto má např. Ford Transit Connect LWB zvýšenou střechu.

Běžné dodávky

Ford Transit (model 2000) Jumbo (LWB EF, vysoký, 15m3) – velitelský vůz pro zásahy u demonstrací – při 185 cm drhnete hlavou o dodatečný stropní podhled [adamek.cz]

Policejní Ford Transit s pletivem
Dispečink v Transitu

Běžné „velké” dodávky (cca. 3 a více palet) kategorie VW Transporter až Crafter, Ford Transit, MB Vito až Sprinter, Peugeot Boxer, Renault Traffic až Master jsou obvykle nabízeny v až třech výškách:

  1. nízká
  2. zvýšená/střední
  3. vysoká

Tyto vozy umožňují pohyb více či méně se blížící normální chůzi – v předklonu, s ohnutou hlavou, případně (u nejvyšších vozů a menších uživatelů) i zcela vzpřímeně. Z pohledu autora webu, měřícího 185 cm, je ale furgonů do 3,5t celkové hmotnosti, umožňujících vzpřímenou chůzi, na trhu opravdu málo.

Přestože z výše uvedného vyplývá, že k dlouhému vozu je vhodné zvolit vyšší střechu, může mít někdy smysl i střecha nízká. V roce 2006 uvedl Ford na trh nového Transita, u kterého nabízel nízkou střechu i pro střední rozvor MWB – nástup nové generace Transita byl tehdy provázen obrázkem středně dlouhého Transita vyjíždějícího z podzemních garáží (vůz pak ale stejně nemůže mít pořádnou anténu). Nicméně, z hlediska vnějšího parkování je samozřejmě výhodnější vysoká střecha, která zvětší užitný objem, aniž by zvětšila půdorys vozu.

 

Skříň

Pokud nestačí objem či výška běžně nabízených furgonů (s jednou karoserií pro posádku i náklad), nabízí se možnost koupě podvozku s kabinou a velkoobjemové skříně.
Např. koncem devadesátých let byla trojčata Boxer/Jumper/Ducato ve variantě furgon nabízena s největším objemem nákladového prostoru 12 m3, ale v ČR bylo současně možné tyto vozy koupit s laminátovou skříňovou nástavbou namontovanou na voze vyrobeném jako chassis s kabinou – a tato nástavba měla užitný objem 20 m3. Používaná byla mj. pro rozvoz květin.

 

Zvedací střecha

Obytné vozy postavené na bázi mikrobusu (další možností jsou obytné vozy s nástavbami na podvozku s kabinou nebo dokonce totální přestavba karoserie včetně kabiny) často disponují zvedací střechou, resp. její částí.
Po dobu pobytu je tak zajištěno místo pro pohyb po voze, a za jízdy má vůz menší aerodynamický odpor. A také může vjet na parkoviště, která se vjezdu karavanů brání vodorovnou tyčí v určité výšce nad vozovkou.

Dodnes používané řešení ale není nijak nové – bylo dostupné už u první generace VW Transporteru i první generace Fordu Transit a později i u československé Škody 1203 v provedení Camp.

Jednotlivá řešení se liší způsobem vyklápění – u Transporteru T1 se střecha vyklápěla do boku, u vozu T5 se vyklápí dozadu (může ale existovat více řešení od různých dodavatelů), u Škody 1203 se zvedala nůžkovým mechanismeme nahoru.

 

Kov, plast, sklo, či plátno?

Laminát?

U středně vysokých (zvýšených) a vysokých střech si všímejte materiálu střechy. V devadesátých letech často byla praxe taková, že střední střecha byla ještě kovová (stejně jako ta nízká), ale vysoká střecha byla u stejného typu vozu laminátová. Platilo to pro Ford Transit 1986 (možná i starší) - 2000, platilo to i pro románský trojlístek Boxer/Jumper/Ducato (a až na neexistenci střední střechy i pro J5/C25/Ducato).
Ale od roku 2000 mají Fordy Transit všech tří výšek střechu zásadně kovouvou (platí to i po další modernizaci od července 2006).
A naopak VW Transporter, který u modelu T4 v 90.letech nabízel jen nízkou kovovou a vysokou laminátovou střechu, přišel počátkem století u modelu T5 s laminátovou střední střechou (samozřejmě nechal laminátovou i střechu vysokou).

Výhodou laminátu jsou finance a hmotnost, nevýhodou potom pevnost (případně absence laku v barvě zbytku vozu). Ford v r. 2000 zdůvodnil zavedení kovové střechy i v její nejvyšší variantě snahou o vyšší zabezpečení nákladu proti krádeži, předpokládat ale lze i vyšší pasivní bezpečnost v případě kotrmelců s vozidlem. Nevýhodou laminátových střech je také obtížnější montáž příčných nosníků či zahrádky (úchyty musí být vysoké, aby příčníky obkročmo dosáhly až ke kovové části karosérie) a laminát je na překážku i při snaze připlácnout na vůz anténu (vysílačky, mobilu, GPSky) s magnetickým držákem. Při údržbě vozu se pak po laminátu musí poněkud opatrněji chodit a také ho nelze standardně svářet.

 

Otvory pro větrání či náklad

U menších dodávek, schopných pojmout jednu paletu, je u některých (spíše románských) výrobců možné mít v zadní části střechy výklopný plastový díl, pro převoz delších nákladů. Ale využitelný je i pro účinné nenásilné odvětrávání vnitřního prostoru vozidla.

 

U stejné kategorie je občas (v závislosti na aktuální nabídce výrobců) také možné si přát provedení, které by se dalo nazvat polokabrioletem. Zkrátka i u dodávky se někdy kupujícímu poštěstí mít možnost objednávky shrnovací plátěné střechy. Dříve to bylo příznačné zejména pro Partnera a Berlingo, nedávno se tato možnost objevila u vozu Opel Combo v provedení Arizona. Kdysi byla tato možnost dostupná u „hipísáckého” VW Transporteru
Poněkud specifický případ, který si zde ale zaslouží zmínku, je pak Škoda Felicie Fun.

 

Sklo

Po vzoru rodinných MPV a kombíků už skleněné střechy dorazily i do segmentu osobních verzí malých dodávek.

 

Kromě toho je někdy zvýšená střecha malých „jednopaletových” dodávek prosklená zepeředu a z boku – typicky v případě, kdy je vůz přestavěn pro přepravu tělesně postižených, aby měl cestující sedící na vozíku výhled ven z vozu.

Pro zajímavost přidávám podobně prosklenou patrně doma zvýšenou střechu patrně obytného Transportera. Toto řešení částečně připomíná expediční Tatru T815 GTC (jiný web, nový panel).

 

Komentáře návštěvníků

Poskytovatelé diskusních služeb (Facebook, Disqus) si do cookies ve vašem prohlížeči ukládají různé údaje, čímž mohou narušit vaše soukromí. Načtením diskusí na vaši žádost s tím souhlasíte.
Na drtivé většině webů se plug-iny Facebooku, Googlu, Disqusu a jiných třetích stran načítají automaticky; a že u mě se to děje až na vaše výslovné přání (tedy většinou neděje), je moje specialitka pro ochranu vašeho soukromí.
Discussion plugins from 3rd parties (Facebook, Disqus) provide information about you to theirs providers, saving some information into cookies in your browser. If you will load discussion on your request, it means you agree with it.

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => (#4) Application request limit reached
            [type] => OAuthException
            [is_transient] => 1
            [code] => 4
            [fbtrace_id] => FN3rWgg0I3p
        )

)

Komentáře Disqus

Sem se javascriptem vkládají komentáře Disqus, teď Vám ale asi javascript nefunguje.
System for comments Disqus doesn't work without javascript.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Výška střechy dodávky. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-20]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/pick-up/vyber-dodavky/vyska-strechy

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-20]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Doktor, architekt a programátor diskutují o tom, které povolání je starší. Už došli na samý počátek, k Rajské zahradě.
Doktor povídá: „Lékařská profese je evidentně nejstarší, protože Eva byla stvořena z Adamova žebra, a to byl ohromný chirurgický výkon.”
Architekt zjevně nesouhlasí: „Vezměte si zahradu samotnou. Předtím byl jen chaos a prázdnota, než Bůh stvořil onu zahradu a celý svět. Takže Bůh musel být architekt.”
Programátor, který dosud jen poslouchal, se ozývá: „To je hezký, ale odkud myslíte, že se vzal ten chaos?!”

 

Pro zamyšlení

Válka je hrozná, nepřípustná, ale ještě hroznější a nepřípustnější je otroctví.
[Karel Čapek]