Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Š 1203 – Informace
Technická data a další informace

 

Technická data (tohoto kusu)

  • Délka: 4,5 m
  • Objem motoru: 1,2 litru (1221 ccm)
  • Výkon motoru: 36 kW (49 HP) při 4600 rpm
  • Převodovka: 4stupňová
  • Pohon: zadních kol
  • Brzdy: hydraulické bubnové se dvěma posilovači, při silném sešlápnutí pedálu velmi účinné
    (leč díky dvěma posilovačům velmi složité na údržbu)
  • Maximální rychlost:
    Původní cca. 100 km/h,
    od přestříkání na červeno vlivem administrativní chyby 90 km/h.
    (Reálně zkušebně dosaženo těsně přes 100 km/h,
    rozumná cestovní rychlost 60 – 70 km/h,
    při vlastnictví ropných vrtů by se dalo běžně pohodlně jezdit přes 80 km/h.)
  • Spotřeba: Ani se neptejte.
  • Elektrický rozvod s minusem na kostře, dobíjení alternátorem

Hmotnosti

  • Pohotovostní (vozidlo+provozní náplně+řidič) 1260 kg
  • Užitná (cestující+náklad) 700 kg
  • Celková (nejvyšší povolená) 1960 kg

Karosérie

  • Bezkapotová
    • slangově zvaná „trambus(ová)“
    • motor je umístěn mezi předními sedadly
    • v angličtině se nazývá nejčastěji „cab over engine“ (kabina nad motorem)
  • Samonosná
    • polopřepážka za předními sedadly slouží jako výztuha
  • 4 dveře, z toho jedny dvoudílné
  • 2 stahovací okna a 5 výklopných okének

Díly z jiných vozidel používané pro výrobu Š 1203 v roce 1980

  • U Š1203 z různých let různé, používalo se, co bylo
  • Motor vychází z motoru pro Škodu Popular (1938)
    • koncepčně stejné motory použity pro Š „Tudor“; Š1200-1202, Š Spartak, Octavia, Felicia a spol.; Š 1203 (TAZ 1203, TAZ 1500)
    • další nástupci vyráběny i po roce 2000 (Ocelot)
  • Přední světlomety a blinkry jako u Š 1202, Octavia
  • Zadní sdružené svítilny jako u Š 1000 MB (až na přepážky mezi jednotlivými částmi)
  • Osvětlení SPZ jako u Š1000MB - Š100 (úzké Š120 mají podobné, ale bez nápisu „Škoda“)
  • Volant ze Š 100
  • Tachometr ze Š 120 (u tohoto kusu lehce modernější, než má pro rok 1980 být - ale téměř stejný)
  • Páčky pod volantem jako u Š1000 MB (ale méně poloh pravé páčky)
  • Vypínače na palubní desce – směs ze Š1000 MB, Š100 i Š120 (!)
  • Okenní kličky ze Š1000 MB; vnitřní kliky dveří ze Š 120
…pojízdná vzorkovna výroby značky Škoda (AZNP) za desítky let,
člověk má několik vozů v jednom
(a je to originál, tak to u 1203 má být)

Mikrobus, nebo minibus?

  • v oficiálním původním názvu konkrétního provedení je „minibus“
    • jedná se pouze o obchodní (dnes by se řeklo „marketingové“) označení, které neodpovídá dnešnímu právnímu zařazení vozidla, nicméně bylo uvedeno v (O)TP jako druh karosérie
  • podle dnešního názvosloví jde o mikrobus (jako typ karoserie), resp. právně dnes už jde o „kombi” (zatímco běžný malý kombík je „osobní kombi”)
    • má do 1+8 míst k sezení a zároveň do 3,5 tuny celkové hmotnosti
      • tj. k řízení stačí ŘP sk. B
      • tj. podle zákona jde o vozidlo kategorie M1 (osobní automobil)
    • aby šlo o minibus (v dnešním smyslu slova), muselo by tu být o 2 sedačky více (nikdy u sériové Š1203 nebylo)
      • pak by byl zapotřebí ŘP sk. D1 nebo D
      • šlo by o vozidlo M2

…oficiální typové označení (název): minibus
druh vozidla a karoserie dnešním názvoslovím: mikrobus

dnešním právním názvoslovím: kombi

Z historie slova mikrobus

Podle článku v časopisu Automobil z r. 1970 (test minibusu de luxe na trase 5000 mil – cesta do Skandinávie) v době představení Š1203 (přelom 60. a 70. let) bylo slovo mikrobus nové, v zahraničí vyvolávalo představu vědce u mikroskopu a smích, a tak testující novináři používali raději slovo minibus.

Komentáře návštěvníků

Poskytovatelé diskusních služeb (Facebook, Disqus) si do cookies ve vašem prohlížeči ukládají různé údaje, čímž mohou narušit vaše soukromí. Načtením diskusí na vaši žádost s tím souhlasíte.
Na drtivé většině webů se plug-iny Facebooku, Googlu, Disqusu a jiných třetích stran načítají automaticky; a že u mě se to děje až na vaše výslovné přání (tedy většinou neděje), je moje specialitka pro ochranu vašeho soukromí.
Discussion plugins from 3rd parties (Facebook, Disqus) provide information about you to theirs providers, saving some information into cookies in your browser. If you will load discussion on your request, it means you agree with it.

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => (#4) Application request limit reached
            [type] => OAuthException
            [is_transient] => 1
            [code] => 4
            [fbtrace_id] => D3LtRZ5+3MM
        )

)

Komentáře Disqus

Sem se javascriptem vkládají komentáře Disqus, teď Vám ale asi javascript nefunguje.
System for comments Disqus doesn't work without javascript.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Š 1203 – Informace: Technická data a další informace. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-19]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/skoda-1203/info

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-10-19]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Cestuje skupina inženýrů se skupinou manažerů ve vlaku. Každý manažer ma svoji jízdenku, inženýři mají dohromady jen jednu. Najednou jeden z inženýrů volá: „Jde průvodčí!” a všichni inženýři se natlačí do jednoho WC. Průvodčí zkontroluje lístky manažerů a vidí, ze dveře na WC jsou zamčené. Zabouchá na dveře a zavolá: „Jízdenku, prosím!” Z WC se pode dveřmi vysune jeden lístek, průvodčí ho cvakne, prostrčí zpět, poděkuje a spokojeně odchazí.
Na zpáteční cestě mají manažeři jen jeden lístek, a světe div se, inženýři nemají žádný. Jeden z manažerů uvidí průvodčího a zakřičí: „Jde průvodčí!” a všichni manažeři se utíkají schovat na WC. Inženýři trochu pomaleji odcházejí na další WC. Poslední z inženýrů, ještě než se schová, zabouchá u manažerů na WC a zavolá: „Jízdenku, prosím…”
Ponaučení: Manažeři často používají inženýrská řešení, aniž by jim rozuměli.

 

Pro zamyšlení

Škola produkuje mnoho lidí, kteří dovedou číst, ale nedovedou rozlišit, co za přečtení stojí a co ne.
[George Macaulay Trevelyan]