Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Novela dopravní vyhlášky

 

Vytvořeno
24.9.2005

 

Novela dopravní vyhlášky

Výtah z nadcházejících změn v dopravě a jejich subjektivní komentář. V druhé části jako bonus Skok dolů na shrnutí předešlého vývoje.

Tak nám před pár dny schválili nový zákon o pozemních komunikacíchSkok dolů na *. Má vstoupit v platnost cca. v létě 2006, a přináší asi nejzásadnější převrat v dopravě od zákona 361/2000Sb., platného od 1.1.2001.
Nejzásadnější novinka letošního zákona spočívá v zavedení bodového systému, pro vychytání řidičů-recidivistů.

Ale nejdřív se podívám na ostatní novinky:

Novinky v dopravní vyhlášce - mimo bodový systém:
Novinka Doposud Jak to vidím
Povinné celodenní svícení po celý rok. Povinné celodenní svícení v období kdy neplatí letní čas. A pro motocykly po celý rok. Já svítím pořád odjakživa (tj. od doby co mám papíry), a jak někdo nesvítí za šera, v lese, nebo v protislunci, tak na něj bliknu mlhovkami, ať si kouká rozsvítit. Často to funguje a v zrcátku už vidím svítit zadní obrysová světla. V jedné autoškole (rozšíření ŘP z B na B+E) mi dokonce učitel tvrdil, že letní svícení přes den zákon zakazuje, což je samozřejmě nesmysl. Jediný problém, který v povinném svícení vidím, je slabší baterie u starších aut a krátkých jízd v zimě, ale tahle potíž za větší viditelnost stojí.
Cyklistická přilba povinná do 18ti let. Cyklistická přilba povinná do 15ti let. Změnu jednoznačně vítám. Bez přilby na kolo nesednu, a nevidím rád když bez ní někdo jede. Věřím, že časem bude povinná pro všechny bez věkového rozdílu, podobně jako na motorce, kde přilba také dřív nebyla povinná. Více informací a argumenty na www.adamek.cz/kolo/prilba.
Zákaz předjíždění kamionů na dálnici. Fakt absolutní novinka. Nesmysl. Jestli tohle neopraví, to to bude vypadat. Jezdím s dodávkou, což je sice "osobák" do 3,5t, ale i tak jsem nejednou potkal někoho v miniautě, kdo si myslí, že nemám právo předjíždět. Ale věřte, že i velká pomalá auta občas potkají někoho pomalejšího a potřebují ho předjet. A kde to předjíždění opravdu není vhodné, tam je možné použít dávno zavedenou značku "zákaz předjíždění pro nákladní automobily".
Možnost odebrání ŘPSkok dolů na ** na místě příslušníkem PČRSkok dolů na **, možnost znehybnění vozidla. Kdysi to tu bylo, v 90.tých letech tuhle možnost zrušili. Vítám. Když dáte někomu dýchnout a přístroj ukáže horentní sumu, je docela nesmysl vybrat pokutu a popřát šťastnou cestu, ne?
Vyšší pokuty. Asi menší pokuty :) . No to pěkně děkuju, z čeho to mám platit?
Kdo si chce v ČR udělat ŘP, musí prokázat, že v ČR bydlí. Němečtí piráti si tu prý dělali nové řidičáky, když o ty své doma přišli. Jen tak na okraj: Když si v ČR v devadesátých letech vietnamští imigranté dělali ŘP, často prý za ně zkoušky skládali překladatelé, protože nikdo z komisařů netušil co si překladatel a budoucí řidič povídají. Později se to prý vyřešilo překladem testů do vietnamštiny. (neověřeno)

Bodový systém

Jak jsem předeslal, hlavní změnou je nastolení bodového systému. Za každý přestupek podle sazebníku dostanete 1-7 bodů, a když se dostanete na 12 bodů, čeká vás znovu autoškola. Pokud jste někde v intervalu <1;11> bodů a dlouho jste nic neprovedli (1 rok?), nějaký počet bodů vám odečtou. Kdysi tady bylo něco podobného - při přestupcích se z řidičáku stříhaly kupóny, ale cca. v devadesátých letech byl tento zvyk zrušen (zalaminované řidičáky by se ke stříhání nehodily:) ). A bodový systém se používá v mnoha evropských zemích.

Celkově ho asi spíš vítám, protože zasáhne piráty, kteří doteď nic neřešili podle hesla "já na to mám, všechno zaplatím, ...", i když na druhou stranu se samozřejmě také sám bojím, protože bych o ŘP nerad přišel. Navíc spousta lidí předpovídá, že novinka zvedne korupci, zejména u té bohatší skupiny řidičů, kterou už jsem tady zmínil. Nevím, korupci bych asi řešil řízenými provokacemi. Ale tvrdit, že zaváděné restrikce zvýší korupci je nesmysl. To bychom mohli jako součást boje proti korupci zrušit kontroly a dopravní policii vůbec.

Pokud jde o postupné mazání získaných bodů, rozhodně ho vítám. Jednak proto, že když se někdo napraví, zaslouží si trestné body sebrat; a samozřejmě hlavně proto, že počítám, že nějaký ten bodík určitě jednou dostanu...

Pojďme se teď podívat na některé sazby:

Jízda pod silným vlivem alkoholu - 7 bodů
Odmítnutí zkoušky na alkohol - 7 bodů
- Jasná věc, kdo chlastá, ať neřídí.
 

Řízení pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky - 6 bodů
- Proč jen 6 bodů? Málo chlastat a fetovat jako řidič může nebo co?
 

Zakázané předjíždění - 6 bodů
- Riskantní předjíždění fakt nesnáším a střílel bych za něj (protože při čelním střetu se rychlosti sčítají a pak je to pro všechny tutovka na místě), ale často projíždím jedním úsekem, kde je zákaz předjíždění bezdůvodně.
 

Zakázaný vjezd na železniční přejezd - 6 bodů
- Jasná věc, vlak je silný protivník, a má i přes kilometr dlouhou brzdnou dráhu.
 

Otáčení nebo couvání kde se to nesmí - 6 bodů
- To se snad zbláznili? Copak nikdy nebloudili a nehledali požadované místo? Takže kdo se otočí v liduprázdné světelné křižovatce, dostane stejné body jako feťák nebo alkoholik?
 

Překročení rychlosti o 40+ km/h v obci a 50+ km/h mimo obec - 5 bodů
- A jéje... asi budu muset ve vesnicích zpomalit. A mimo obec je hranice 90+50=140 km/h... naštěstí většinou jezdím s auty co se přes 130 km/h nedostanou... i když často jezdím i s vozem co dá přes 150, tak mám zase problém.
 

Neumožnění přejití chodce přes přechod - 4 body
- Sice chodce dost často pouštím, ale nejde to vždycky - třeba když mám někoho nalepenýho na zadním nárazníku, tak se to fakt bojím zaflokovat. No pěkně děkuju.
 

Ohrožení chodce při otáčení nebo couvání - 4 body
- Co tím jako myslí? Když s dodávkou couvám podle vnějších zrcátek, nevidím těsně za auto, a někdo mi tam vleze (ve chvíli kdy se dívám do druhýho zrcátka), tak jako dostanu 4 body? Na auto do 3,5 tun se nesmí přimontovat pípání na couvačku ("akustická signalizace couvání přerušovaným signálem"), takže musím doufat, že stačí zatroubit a pustit 4 blinkry, a nikdo mi tam nespadne.
 

Jízda ožraly do 0,3 promile - 3 body
- Cože? Za alkohol bude míň než za couvání, otáčení, rychlost, a přechod? To je vidět, že parlament by se měl přestěhovat do protialkoholní léčebny.
 

Držení mobilu - 3 body
- Jo, bez bondovky ani ránu. Telefon jsem při řízení držel u hlavy jen několikrát, a to ještě nerad. A i přesto jsem za to jednou dostal pokutu. Když uvážím, že mobil v ruce při řízení často drží autobusák nebo příslušník PČR, asi to fakt chce bodovat. Hlavně aby nepostihovali taky neškodné a bezpečné držení mikrofonu vysílačky - zákon říká "mobil nebo jiné hovorové zařízení".
 

Překročení rychlosti o víc než 20 km/h v obci a víc než 30 km/h mimo obec - 3 body
- Aha, takže jízda pod malým vlivem alkoholu bude oceněna stejně jako 70 km/h na kraji "uzavřené obce" nebo 120 km/h na rovné široké silnici. Nemám slov.
 

Nepoužití pásu - 2 body
- Bez pásů nejezdím - s výjimkou, kdy mi je jejich zapnutí znemožněno jejich zaseknutím. Asi bych dal víc, ale zas je pravda, že nepřipoutáním každý většinou ohrožuje hlavně sebe. - Cestující vzadu ohrožuje navíc cestujícího vpředu, a každý ohrožuje každého už tím, že zdržuje záchranáře, kteří by třeba měli být jinde.
 

Překročení rychlosti o méně než 20 km/h v obci a méně než 30 km/h mimo obec - 2 body
- No to by snad mohli tolerovat ne?
 

Vjetí do pěší zóny, zákaz vjezdu, zákaz stání - 1 bod
- Cože? Koho tím ohrožuji? To mi jako to zboží z auta budou nosit poslanci nebo co? Se asi zbláznili, když jsem zásobování, tak vjedu kam potřebuji, a nemůžu si dovolit řešit cedule a jiné formality... Takže 3 vjetí do zákazu je totéž jako jedna jízda pod chmelem?
 

Porušení zákazu předjíždění - 1 bod
- Buď to spletli v novinách ze kterých čerpámSkok dolů na **, nebo je chaos v zákoně. Tak je za předjíždění 1 bod nebo 6 bodů? To je myslím dost velký rozdíl.
 

Neoprávněné použití modrého majáku, příp. sirény - 1 bod
- Za případnou domácí montáž modrého majáku bych dával hned 7 bodů (i když nepředpokládám, že by to někdo udělal), a politikům bych majáky sebral, protože si nemyslím že by jejich jednání bylo důležitější než životy lidí okolo.
 

Neoprávněné použití oranžového majáku - 1 bod
- Neschválený oranžový maják bych v určitých případech toleroval - třeba při nehodě nebo poruše a odstavení vozidla by zvýšil bezpečnost, ať už je na autě legálně nebo ne. Zatímco bezpečnostním agenturám bych ty jejich schválené sebral, protože si je pletou s modrými, hrají si na drsňáky z amerických filmů, a dělají nám na silnicích kovbojky. Když se na mě ze zatáčky vyřítil opancéřovaný VW Transporter, převážející peníze rychlostí jako by ho už honili lupiči, a blikal k tomu oranžovými majáky a světly v masce, pomyslel jsem si svoje.
 

Tolik k některým položkám sazebníku. S těmi, ke kterým jsem se nevyjádřil buď přibližně souhlasím, nebo je v novinách neuvedli.

Ohlédnutí za zásadními změnami vyhlášky v minulosti

Nejčerstvější z posledních let

- snažil jsem se je odhadem seřadit od nejnovějších

ŘP už není zalaminovaný papír, ale potištěný plast, potisk se snadno odře. Fotka je natištěná, a (asi?) černobílá. Řidičák tak připomíná platební kartu nebo ISICSkok dolů na **. Před lety proběhly sliby, že budoucí řidičáky by měly sloužit i jako průkaz totožnosti, nahradí i občanku nebo pas. Ale jestli to jsou tyto řidičáky, nebo se to bude týkat až jejich nástupců, to nevím. A naštěstí mají tyto průkazy, stejně jako předchozí verze, vzadu seznam skupin s datem absolvování zkoušky pro prokázání praxe.
 

Nové autobusy musejí mít pásy na všech sedadlech. Doposud je musel mít pouze řidič, 2.řidič/průvodce, 1.cestující za dveřmi, u zvýšených autobusů také 1. cestující za řidičem.
 

Cca. před rokem při jedné ze změn zákona zákonodárci omylem úplně zakázali jízdu všem nákladním vozům nad X tun, a tento zákon vzešel v platnost. Vtípek vznikl úpravou mnoho let existujícího paragrafu o zákazu jízdy kamionů v určité víkendové hodiny (s výjimkou hasičů, přepravy zvířat, kazících se potravin, apod.), ze kterého vypadla právě ta časová podmínka. Naštěstí policisté porušování tohoto absolutního zákazu nepokutovali a zákonodárci chybu poměrně rychle opravili.
 

Řidiči přišli na to, že značka "parkoviště s parkovacími hodinami" je pouze informativní, a nepřikazuje zaplatit. Proto byly všechny značky doplněny dodatkovou tabulkou "zakazuje se stání bez zaplacení parkovacího poplatku". Až později se možná tento dodatek doplnil do zákona. Kdyby to zákonodárci udělali okamžitě, mohly se ušetřit spousty peněz za redundantní dopravní značení.
 

Ve služebních autech (kde je majitel firma, nezávisle na druhu vozidla osobní-nákladní) musí být reflexní vesta. Povinnost vyplynula ze změny předpisů o bezpečnosti práce, nikoliv z dopravní vyhlášky, takže policisté vlastně neměli právo vestu kontrolovat. Nicméně přítomnost vesty ve služebních autech vehementně kontrolovali, proto ji tehdy řidiči dodávek a náklaďáků v kabině výrazně vystavovali (zpravidla na opěradle spolujezdce), aby se vyhnuli zastavení a policejní kontrole. Sice jsem uvedl, že příslušníci PČR vestu kontrolovali neoprávněně, ale nemění to nic na tom, že ji považuji za velice užitečnou. Při dnešní ceně cca. 100 Kč a velkém přínosu pro bezpečnost při opravě vozu nebo jiné události je vesta vhodný doplněk i do soukromého auta. V době zavedení předpisu se dala sehnat cca. za 300 Kč.
 

Na dálnicích je povinná dětská sedačka, možná s nějakými výjimkami (vozy taxislužby?).
 

Malá komická dvoustopá vozítka s rychlostí do 40ti km/h je možné řídit na skupinu AM od 15ti let. V tom případě ovšem nevím na co teď bude skupina B1. A cena vozítek se stejně pohybuje v takových výších, že je těžko rodiče svým dítkům na dojíždění do devátého ročníku ZŠ koupí.
 

V souvislosti s přípravami ke vstupu do EU byly vyměněny a přemalovány některé značky

  • konce platnosti zákazových značek (rychlost, předjíždění, ...) jsou černobílé, jejich škrtnutí je pruhované
  • vodorovné šipky jsou kulaté, ne hranaté; zahnutí doleva nebo doprava je nepatrné
  • vodorovné šipky "vraťte se do svého pruhu, přijde zatáčka nebo konec pruhu" jsou nepatrné a kulaté, ne velké a hranaté
  • výše uvedené změny značek přinesly menší rozeznatelnost a čitelnost
  • proběhly i výměny svislých značek za jiné, velmi podobné, okem nerozeznatelné. To přineslo zbytečné vyhazování peněz, a přitom v mnohých zemích EU jsou značky dost odlišné.

Nové značky

  • Zavedeny výstražné značky "častá tvorba kolon" a "příčný zpomalovací práh - retardér". Retardér byl doposud řešen značkou hrboly, případně s dodatkovou tabulkou.
  • Informativní značky "rozsviť světla" a "použij sněhové řetězy" řešeny graficky, nikoliv textově. Jednoznačně vítám, po dvou cestách Evropou mám averzi vůči "upovídaným" jednojazyčným značkám, kterým cizinec nemá šanci rozumět.
  • Obecně nákladní automobil na zákazech a dodatkových tabulkách značen s trambusovou, nikoliv kapotovou karosérií (možná k této změně došlo už o trochu dříve).
  • Bylo trochu upraveno rozdělení značek do skupin.

Jezdec na skládací koloběžce je považován za chodce. Jezdec na normální "velké" koloběžce je beze změny považován za cyklistu.
 

Novinky dopravně-revolučního zákona 361/2000 Sb.

-schválen v říjnu 2000, platnost od 1.1.2001

-některé z novinek nemusejí vyplývat přímo z tohoto zákona, ale ze zákonů soudobých
 

Novinky dopravně-revolučního zákona 361/2000 Sb.:
Novinka r. 2001 Do roku 2000
Povinné celodenní svícení v období, kdy neplatí letní čas (čili v zimě). Povinně pouze za snížené viditelnosti, brutálního počasí, tažení vozidla, v koloně, apod. (a pro motorky). V praxi už mnoho zodpovědných řidičů přes den svítilo (i když v Skok dolů na autoškolách nabádali k rizikovému chování), zatímco před nějakými 10ti lety by na vás kvůli ve dne rozsvíceným světlům každý blikal.
Vozidlo jedoucí po kruhovém objezdu má přednost. Doteď teoreticky platilo pravidlo pravé ruky (častá otázka v testech), ale v praxi byly kruháče osazeny značkami, aby se neucpávaly. Zavedení přednosti na kruháčích i bez dalších značek usnadnilo boom objezdů na každém kroku.
Povolená rychlost před nechráněným přejezdem max. 30 km/h z 50ti metrů. Povolená rychlost před nechráněným přejezdem max. 30 km/h z 30ti metrů. Platilo pravidlo "třicet na třicet, padesát na padesát". Na chráněném přejezdu zůstává nezměněno 50km/h z 50ti metrů.
Přednost chodců na přechodech. Média tak dlouho dokola opakovala "pozor, to není absolutní přednost", až si veřejnost začala myslet, že to je absolutní přednost.
Osobně jsem čekal, že zavedení bude provázeno nehodami, ale nebylo to tak zé.
Asi jen něco v tom smyslu, že chodec má přechod použít (do 50ti metrů vzdálenosti?), ale nic o přednosti.
Motocyklista musí mít přilbu schváleného typu nasazenou na hlavě a řádně připevněnou. Motocyklista musí mít přilbu schváleného typu řádně připevněnou. Někteří motorkáři ji proto řádně připevňovali na motocykl a procházelo jim to.
Zavedena přilba na všech motocyklech. Nemusela být na mopedu do 40ti km/h a 50ti ccm.
Povinné používání cyklistických přileb pro cyklisty do 15ti let. (§58) Cyklisté si mohli rozbíjet hlavy legálně.
Zbrusu nové skupiny řidičských oprávnění, je jich velmi velké množství:
 
Nové skupiny řidičských oprávnění
Skupina Podmínka
AM motorka do 45 km/h 15 let souhlas*
A1 motorka do 125 ccm a 11kW 16 let souhlas*
A motorka do 25kW nebo do 0,16kW/kg (vč. sidecaru) 18 let -
A plná motorka (vč. sidecaru) 21 let -
B1 (3 nebo 4 kolé) vozítko (do 45 km/h nebo 50ccm nebo srovnatelný pohon) a pohotovost.hmot. do 550 kg (nepočítají se akumulátory elektromobilu) 17 let souhlas*
B auto do 8+1 míst a 3,5 tuny 18 let -
B+E B + přívěs nad 750 kg 18 let B*
C1 auto do 8+1 míst a 7,5 tuny 18 let B*
C1+E C1 + přívěs nad 750 kg
a souprava se musí vejít do 12ti tun
a celk.hmotnost přívěsu nesmí převyšovat pohotov.hmotnost vozidla
18 let C1*
C auto do 8+1 míst 18 let B*
C+E C + přívěs nad 750 kg nebo návěs 18 let C*
D1 minibus do 16+1 míst k sezení 21 let B*
D1+E minibus do 16+1 míst k sezení
+ přívěs nad 750 kg
a souprava se musí vejít do 12ti tun
a celk.hmotnost přívěsu nesmí převyšovat pohotov.hmotnost vozidla
21 let D1*
D autobus 21 let B*
D+E D + přívěs nad 750 kg 21 let D*
T traktor nad 3,5 tuny + přívěs 17 let souhlas*

 
Bez dodatku "E" povolen přívěs do 750kg (pro B,C1,C,D1,D).
 

Skupinu E už není možné automaticky dopsat, musí se dělat autoškola. Když někdo udělá autoškolu sk.E, dostane "E" ke všem svým dosavadním skupinám. Pokud si později rozšíří ŘP (např. z B+E si dodělá C), k nové skupině mu už dříve získané "E" neplatí. S jedinou výjimkou: kombinace C+E a D platí také jako D+E.
 

Skupina AM už se k B automaticky nedává.
 

*souhlas:
Do 18ti let musí být (jako u všeho) souhlas zákonného zástupce
 

*B,*C1,*C,*D1,*D (podmínka)
Musí být držitelem uvedené skupiny. "Držitelem" znamená, že stačí ještě teplý řidičák, včera vydaný, nezávisle na době a praxi. Viděl jsem případ kdy někdo udělal sk.C a s čerstvým řidičákem běžel hned do autoškoly dělat sk.C+E, takže ta podmínka je naprosto byrokratická, bez vlivu na bezpečnost.
 

Bezpečnost byla snížena také snížením vstupního požadavku pro D (autobus) - dříve musela být dvouletá praxe na náklaďáku, dnes stačí mít čerstvý řidičák na osobák.
Naopak pro získání sk.C je třeba mít už hotovou sk.B, dříve šlo dělat sk.C rovnou, a k ní se B dostalo automaticky.
 

Dlouho používané označení skupin:
 
Staré skupiny řidičských oprávnění
Skupina Podmínka
M motorka do 50ti ccm
- ke konci někdy značená "A50"
- do ŘP se značila jako "A", vzadu se dopsalo omezení do 50 ccm
15 let souhlas*
A motorka, vč. sidecaru a chrousta 17 let souhlas*
B auto do 8+1 míst a 3,5 tuny 18 let -
C auto nad 3,5 tuny, do 8+1 míst 18 let -
D autobus (vše nad 8+1 míst nezávisle na hmotnosti) 21 let praxe C*
E přívěs nebo návěs (18 let?) -
T traktor nad 3,5 tuny + přívěs 17 let souhlas*

 
Bez sk. "E" povolen přívěs do 750kg? (pro B,C,D).
 

Skupinu E bylo možné nechat si připsat automaticky (bez autoškoly) po 2-leté praxi.
Pokud někdo měl 2 roky skupinu B, nechal si dopsat E, a pak si dodělal skupinu C, získal tím vlastně ŘP na kamion, protože postupně získal B,E,C.
 

Kdo udělal skupinu B, dostal automaticky také sk. M.
Kdo udělal skupinu C, dostal automaticky také sk. B.
Kdo udělal skupinu C, dostal automaticky také sk. T.
 

*souhlas:
Do 18ti let musí být (jako u všeho) souhlas zákonného zástupce.
 

*praxe:
Skupinu D bylo možné dělat až po doložené dvouleté praxi na skupině C. Ke konci možná už praxi dokládat nechtěli, a stačilo 2 roky mít skupinu C.
 

Nové testy:
  • ze 4 možností je 0-4 správně, správné řešení odporuje výrokové logice (např. viz. matematika 1.ročníku SŠ); i když přesně víte co je v zákoně, netušíte kterou odpověď autoři testu považují za správnou
  • opět po letech pohled na křižovatku "z výhledu" - na palubce Felicie špatně rozeznatelné blinkry
  • bez rizika ztráty dříve získaných skupin
  • z testu zmizely technické předpisy, objevila se zdravověda (1 otázka), navíc pohovorem technika-opravy(1 losovaná otázka jako u maturity)
  • v srpnu se po osmi měsících platnosti našla chyba v šablonách (zrovna kolega při testu, když jsem papíry dělal i já), takže správné odpovědi byly vyhodnocovány jako špatné
Staré testy:
  • ze 3 možností právě 1 správně, po pozorném přečtení pochopitelné
  • -pohled na křižovatku zvrchu
  • -max. 55 bodu (min. 50 pro M, 55 pro učitele)
  • -při nedosažení příslušného počtu bodů odebrány i dříve získané skupiny
  • -součástí testů také technické předpisy
  • -bylo možné absolvovat autoškolu na střední škole, výuka trvala 1 školní rok (místo 1,5 měsíce), a v 17ti šlo získat ŘP, na motorku platil hned, na auto začal platit v den 18.narozenin, bez další asistence úřadu
Na zalaminovaném ŘP opět viditelná historie získání jednotlivých skupin. Na zalaminovaném ŘP uvedeny pouze skupiny a datum vydání kartičky, bez možnosti ověřit praxi. (Kdysi se nové skupiny dopisovaly s datem stále do jedné knížečky)
K řízení trolejbusu musí být ŘP sk.D(autobus) + zkoušky na tu elektriku. Všichni zkušení trolejbusáci si musejí dodělat řidičák skupiny D. V autoškole trpí - nejsou zvyklí řadit (elektromotor nepotřebuje převodovku), a jsou deprimovaní, když mají odbočit mimo dráty. Takže v autoškole s autobusy radši jezdí jen pod trolejbusovým vedením. K řízení trolejbusu byl speciální průkaz na řízení drážního vozidla. (nejsem si jist jestli tato změna byla provedena právě tímto zákonem)
Není povoleno přepravovat osoby na ložné ploše automobilu nebo přívěsu traktoru. S výjimkou živelných pohrom, armády, hasičů - kdy platí za dosavadních podmínek. Osoby starší 15ti let (nebo pod dohledem osoby starší 18ti let) mohou být přepravovány na ložné ploše automobilu nebo přívěsu traktoru.
Řidič starší 21 let musí mít 2 roky praxi (neplatí pro armádu), a nesmí být překročena užitečná hmotnost vozidla. Max.rychlost 60 km/h (?)
Cyklista může předjíždět zprava. (ale já sám to dělám jen v opravdu výjimečných případech, raději přejedu souvislou čáru a předjedu zleva; řidič předjíždění zprava nečeká; v Náchodě při předjíždění zprava 1 cyklista zahynul-rozmačkali ho popeláři) (nejsem si jist jestli náhodou neplatilo už dříve)

Novinky 80. - 90.let 20.stol. (přibližně; hlavně ta devadesátá)

- první řidičák jsem dělal v 15ti, v r.1998, takže si nemohu zaručeně pamatovat, jaká změna se kdy přesně objevila, některé změny mohou být staršího data
 

Novinky 80. - 90.let 20.stol.
Novinka Dříve
v obci max. 50 km/h v obci max. 60 km/h
na dálnici max. 130 km/h na dálnici max. 110 km/h
spotřeba uváděna město/mimo město/kombinovaná
(opravdu nesouvisí se zákony, ale s dopravou ano)
spotřeba uváděna město/90/120kmph,
později 90/120/město/euromix
na dálnici a silnici pro mot.vozidla mohou vjet vozidla s konstrukční ryhlostí min. 80 km/h na dálnici a silnici pro mot.vozidla mohla vjet vozidla s konstrukční ryhlostí min. 50 km/h
na dálnici a silnici pro mot.vozidla nutná dálniční známka, kromě určitých označených úseků dálnice a silnice pro mot.vozidla zdarma
z vyhlášky zmizel pojem vlečka, pro vlečku platí stejná pravidla jako pro normální nechráněné železniční přejezdy (30 na 30, později 30 na 50) na vlečkách (málo frekventovaných žel.přejezdech vedoucích do továren aj.průmyslových objektů) neplatila rychlostní omezení
bezpečnostní pásy povinné všude (kromě otáčení a couvání) bezpečnostní pásy povinné pouze mimo obec (kdysi?)
Zadní mlhovka povinná na všech (i starých) autech, v zákoně pak upraveno její povinné rozsvěcení. V době zavedení úplně zmizela z obchodů. Na nových autech zadní mlhovka povinná cca. od r. 1985?. (Určitě někdy za doby Škody M)
třetí brzdové světlo neoficiálně tolerováno, později povoleno, pak pro nová auta povinná třetí brzdové světlo dříve neexistovalo
dálková světla nesmíme použít pokud je silnice dostatečně a souvisle osvětlená (a pokud nikoho neoslníme, ...) dálková světla nesmíme použít v obci (a pokud nikoho neoslníme, ...)
nad 3,5 tuny povinné tachografy (pro nová auta asi od konce 80.let?), s výjimkami pouze pro autobusy a kamiony
ŘP zalaminovaná papírová karta, která se po úpravách vydá znovu ŘP papírová knížka (2listá, různé,...), do které se úpravy dopisovaly; z ŘP se při přestupcích stříhaly kupony
Po složení zkoušek v autoškole se na vystavení ŘP zpočátku čekalo několik dní (po tu dobu jste už neměli ani starý řidičák - jen náhradní doklad).
Pak se čekání prodloužilo cca. na týden (po tu dobu jste si mohli nechat starý nerozšířený řidičák, ale stále jste nemohli řídit vozidla podle nově získaného oprávnění).
Okamžitě po složení zkoušky policista na místě vystavil nový ŘP nebo dopsal nové skupiny do starého ŘP.
Označení vozidla autoškoly změněno z černožlutého "autoškola" přes černožluto-modrobílé "autoškoLa" na modrobílé "L" a poté na modrobílé "autoškoLa".
Motocyklisté autoškoly označeni původně černým vykřičníkem v červenobílém trojúhelníku, změněno na modrobílé "L".
 
ŘP ani OTPSkok dolů na ** nelze odebrat na místě.
Vystavování dokladů a přestupky ve správním řízení řeší OÚ, později MÚ obce s rozšířenými pravomocemi.
ŘP a OTPSkok dolů na ** lze odebrat na místě. (místo OTP vystaven náhradní doklad s možností dojezdu domů)
Vystavování dokladů a přestupky ve správním řízení řeší veřejná bezpečnost, později policie.
Na jízdních kolech uznány blikačky a reflexní materiály jako alternativa ke světlům s dynamy a odrazkám.  
Řidičský průkaz musí být oficiálně i pro jízdu mimo komunikace - např. na soukromém pozemku nebo při orbě na poli. ŘP musel být pouze na komunikaci.
Názvosloví světel změněno na potkávací; obrysová. Světla se nazývala tlumená; parkovací a koncová.

Vzdálená historie (cca. 30. - 70.léta 20.stol.)

- nevylučuji, že některé novinky mohou být promíchány s předchozí kapitolou
 

Vzdálená historie změn
Novinka Dříve
Značka STOP červený osmiúhelník s bílým písmem. Značka STOP černý nápis ve značce dej přednost v jízdě nakreslené ve značce zákaz vjezdu. (tuto značku jsem viděl rezivět nejen v ČR, ale i v Německu). K vidění např. ve filmu "Každá koruna dobrá" z padesátých let.
(jasné) Auto vyjíždějící od okraje silnice mělo přednost před přijíždějícím autem.
Protijedoucí auta odbočující vlevo se míjejí. Protijedoucí auta odbočující vlevo(dříve vpravo) se objížděly, tím vznikala 2 možná místa kolize.
Povinná přilba na motocyklu.
Řidič motocyklu musí mít brýle nebo plexisklo na přilbě nebo motorce, jako alternativa zrušen nefuk (obruba okolo hlavy, zabraňující proudění vzduchu).
Změna odhadem v 60.-70.letech
Zrušena možnost jízdy spolujezdkyně na motorce bokem. K vidění např. ve filmu Pelíšky. (děj filmu situován cca. do r.1968)
Zavedeno povinné celodenní svícení pro motorky. -
- cca. v 50.letech autoškola (spíš zkoušky) na moped probíhala na vlastních strojích co si kdo přivezl, a někdy ani to ne.
Skupiny řidičs.oprávnění se postupně různě mění. Mj.: třída I. a II. dnes platí na všechno, třída III. je na všechno kromě D,D+E,D1,D1+E
Dnes pouze modré majáky (i když někdy si akční městská policie pořídí červený). Vozidla s absolutní předností měla vlevo červený, vpravo modrý maják. Měla přednost i před vozy s modrým majákem, aby někdo nepoužil k atentátu na prezidenta hasičský vůz.
Kdysi měly hasičské vozy červené majáky.
- Koncová světla a přední světlomety do mlhy nemusely být kdysi v páru - stačily po jednom.
V r.1938 po příchodu okupačních vojsk byla v Československu zavedena jízda vpravo. Méně se ovšem ví, že tato změna byla u nás dlouho předem připravována. Němci ji pouze urychlili.  

Možné budoucí změny - co mají v Německu navíc a třeba nás to ještě čeká

- cyklista na cyklostezce je totéž co chodec - objeví se u silnice a auto staví na místě, aby mu dalo přednost
- cyklistu jedoucího po silnici je nutné vytroubit, a zahrozit na něj, ať táhne na chodník nazývaný stezka pro cyklisty a ničí si kolo jízdou přes obrubníky a na špatném povrchu
 

Na okraj - nesmysly v autoškolách

V autoškolách mnohdy učí lidé žijící pouze zákony, utopeni v hluboké teorii, absolutně netušící jak vypadá praxe. Bohužel včetně učitelů jízdy, kteří se na silnici stále pohybují. Několik příkladů nabádání k riskantní jízdě přesně podle zákona, které se mi vybavují:

- Pokud předjíždíte cyklistu, a vlevo je souvislá čára (příp. šrafování), musíte se s ním vejít do svého pruhu, i když proti nic nejede. Stále je lepší cyklistu sundat, než nedej bože přejet souvislou čáru a bezpečně se mu vyhnout.

- Při odbočování dbejte hlavně na to abyste nepřejeli žádnou čáru, kterou přejet nemáte. Pěkně si průjezd křižovatkou pečlivě vychutnejte a vymodelujte, je úplně jedno, že tím prodloužíte svůj pobyt v křižovatce a riskujete střet.

- Ne abyste probůh svítili, když to zákon zrovna nepřikazuje. Podle výkladu jednoho učitele je dokonce svícení zakázáno ve všech případech kdy není povoleno (ústava ČR na to naštěstí má jiný názor). A jeho manželka, která učí teorii, se radostně chlubí tím jak uhádala s policisty že za šera jela bez světel - místo aby ta světla rozsvítila a jela bezpečně. Jiný učitel mi svícení rozmlouval, ale budiž mu ke cti, že alespoň v lese jsem mohl rozsvítit. Jako by ti teoretici nevěděli, že na silnici platí "vidět a být viděn", řídí se jen paragrafy. Ale teď budou mít non-stop svícení v zákoně, a bude od jejich byrokratického ježdění potmě pokoj.

- Auto s přívěsem nesmí (narozdíl od sólo aut do 3,5tuny) jezdit ve městě v levém pruhu kdy se mu zachce. To je fakt. Ovšem učitel se kterým jsem měl jízdy, když jsem si dělal ŘP B+E, mě nutil do toho pravého pruhu kvůli přívěsu zajíždět okamžitě, i když na tu silnici přijíždím zleva po vedlejší silnici. Zatímco každý normální řidič jede automaticky do levého pruhu, aby opustil křižovatku a hlavně křížil co nejméně pruhů (pro případ že někoho zprava přehlédne), v autoškole mne nutil křižovat pruhy a chovat se rizikově, abych vyhověl jeho výkladu zákona. Když jsem si ten řidičák úspěšně rozšířil, musel jsem se tento riskantní zlozvyk opět odnaučit.

Přísně zákonné chování zarytých teoretiků je zkrátka velice nebezpečné, a je vhodné se ho vyvarovat. Tedy pokud zrovna neděláte zkoušky.
Na závěr ale musím dodat, že i v autoškolách se najdou rozumní lidé, kteří vědí že jezdit přesně podle zákona neznamená jezdit bezpečně.

Vysvětlivky:

*nebo jen novelu? nevím, a je to vlastně je to jedno
 

**

  • ŘP... řidičský průkaz
  • PČR... Policie České republiky
  • OTP... osvědčení o technickém průkazu "malý techničák"
  • OÚ... okresní úřad
  • MÚ... městský úřad
  • ISIC... International student identify card - mezinárodní slevová karta pro studenty

pramen informací o chystaných změnách... Deníky bohemia, sobota 24.9.2005, pátek 23.9.2005

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Novela dopravní vyhlášky. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-04-19]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/clanky/postrehy/novela-dopravni-vyhlasky

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-04-19]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Odchádza programátor o siedmej večer z firmy a šéf sa ho pýta:
 - „Čo je? Berieš si pol dna dovolenky?”
 - „Nie, odchádzam na obed...”

 

Pro zamyšlení

Žijeme v nadprodukci poznatků, které už nemůžeme zkonzumovat.
[Karel Čapek ( 1938)]