www.adamek.cz -> Jízdní
kolo -> Na kole okolo republiky 2008
Martin
Adámek
Na jízdním kole okolo republiky – před-odjezdová tisková zpráva
Odesláno: 31. srpna 2008
Dobrý den,
zítra ráno (1.9.) vyjíždím na cestu na
jízdním kole okolo republiky zevnitř.
Jako vždy jedu nezávisle (bez doprovodu)
a na těžko (s brašnami), spát hodlám jako obvykle převážně po lukách a
lesích, klasicky s sebou povezu stan, spacák, vařič a další výbavu pro pobyt v
přírodě. Okružní trasa opět povede po směru hodinových ručiček.
Hmotnost naloženého kola se při předchozích
cestách pohybovala okolo 50 kg (se mnou dohromady okolo 130 kg), letos bude kolo
možná trochu lehčí, protože jedu na výrazně kratší cestu (ale základní výbava
stejně musí být zachována, jen vezu méně spotřebního
materiálu).
Jen okolo
republiky
Sice jsem původně chtěl letos jet do
Beneluxu, ale bohužel to časově nedopadlo.
Vyjíždím dost dlouho, protože jsem
dokončoval rukopis a odevzdal jsem ho výrazně později, než jsem měl v úmyslu. K
rukopisu zatím naznačím, že jsem ho odevzdával do jednoho nakladatelství odborné
literatury a že téma textu nesouvisí s cyklistikou, zato má blízko k mému
hlavnímu studijnímu oboru. Ale ještě budou probíhat redakční úpravy a určitě
text ještě několikrát uvidím na monitoru, než se objeví na papíře, takže na
podrobnější informace je zatím čas, přinejmenším do mého návratu z
cesty.
Nějaký (před)prázdninový čas si vyžádal i
cykloturistický tábor (www.ventilek.org) a
zejména jeho příprava. A rozpracoval jsem i nějaké (technicky zaměřené)
projekty, které ale nedospěly do smysluplného stavu – doufám, že jen zatím
:) Třeba už ani nikam nedospějí, pak bych holt svou časovou a pracovní investici
prohrál. Někdo riskantně investuje peníze (aby jich měl víc), já zase někdy
riskantně investuji čas a práci – abych měl víc práce :) ...ale to jsem trochu
odbočil.
Pozdní návrat z cesty si nemohu dovolit,
protože 22.9. mi začíná semestr na obou fakultách. V květnu jsem dokončil
UHK-FIM, a protože se mi odtamtud nechtělo pryč, tak tam nastupuji do
prváku v doktors. oboru "Informační a znalostní management". Na
sousední UHK-PdF mě čeká druhák učitelství pro SŠ (informatika+čeština) a jsem
zvědavý, jak ho budu stíhat – dost lidí mě děsilo, že doktors. studium (tj. to
na FIM) je náročné, ale budu se snažit to studium na PdF alespoň nějak ustát
:) Navíc druhé zaměření mého studia na PdF docela souvisí i s mým
plánovaným tématem disertačky na FIM, tak se to pokusím skloubit a snad to
přebíhání mezi budovami nějak zvládnu :)
Jelikož jsem tedy s cestou časově omezen z
obou stran, tak jsem oprášil jeden svůj starý sen:
Kdysi mě napadlo, že bych mohl na kole objet
republiku, jenže pak jsem začal jezdit po Evropě, a tím z republiky sešlo. Takže
teď, když nemám dostatek času na delší cestu, je pro tento
odložený záměr ideální příležitost. Navíc ten vnitřní kroužek na mapě
vhodně doplní stávající čtyřlístek cest a při cestě okolo republiky se znovu
podívám na místa, kterými jsem při předchozích cestách projížděl "ven" a
zpátky.
Rekapitulace předchozích
cest
- 4 okružní cesty (1. ve skupině, pak samostatně),
systematicky navazující po směru hodinových ručiček
- r.2004 Monako, 2005 Labe/Hamburk, 2006 Litva/Ukrajina,
2007 Rumunsko/Bosna a Hercegovina
- návštěva 22 států (z domu domů po vlastní
ose); celkem 158 dní; necelých 14tis. km
- mapka
Průjezd okresními městy, ne přesně
po hranicích
Protože ale (skoro) těsně po hranicích už
jeli, a dokonce i pěšky šli, jiní,
a hlavně proto, že hrozně nerad jezdím na
kole terénem (z ohledu k přírodě/lesu i z ohledu ke kolu a vybavení) a do lesa
radši chodím pěšky,
počítala odjakživa ta moje představa o
"objetí republiky" s tím, že projedu okresními městy všech okresů, které
přiléhají ke státním hranicím.
Navíc start a cíl v Náchodě do série
okresních měst pohraničních okresů krásně zapadá.
Výhodou této trasy (průjezd okresními městy
pohraničních okresů) je, že mě zavede i trochu do vnitrozemí, a budu tak moci
porovnávat osídlené oblasti. Spojnice jednotlivých okresních měst mě zavedou
opravdu do republiky, mezi lidi, nepojedu liduprázdnou krajinou podél řek a
horských hřebenů. Poměrně daleko od hranic se dostanu třeba v Českých
Budějovicích, jejichž okres se také dotýká státních hranic.
Teď, po vstupu do Schengenu, by sice cesta
těsně po hranicích byla o dost jednodušší než dřív, ale ke kolu se mi to
nehodí a jako pěší výlet si to nechám třeba na jindy :)
Teď mne tedy čeká 35 pohraničních okresů a
jejich okresních měst, z toho pět měst je současně městy krajskými (Zlín,
Č.Budějovice, a další). Mimo pohraniční okresy hodlám odbočit do Ostravy, a
dost možná mne trasa provede i okrajem okresu Třebíč, kterému ke státní hranici
také schází velmi málo.
Pro jistotu podotýkám, že okresy pořád existují, přestože na mnoha místech
byly před pár lety demontovány jejich modré hraniční značky – tehdy se často
zrušení okresních úřadů mylně vykládalo jako zrušení celých okresů.
Podle přípravy to vypadá, že nejkratší cesta
mezi dvěma sousedními okresními městy bude mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou
(cca. 12 km) a nejdelší mezi Znojmem a Jindřichovým Hradcem (cca. 93
km).
Pokud jde o samosprávné kraje, tak těch ke
státní hranici přiléhá 11 (z celkových 14). Hodlám tedy navštívit všechny
kraje kromě J, S, A (Vysočiny, Středočeského, Prahy).
Územních krajů
(to jsou ty staré,
větší, ale stále ještě používané) mám navštívit 6, tj. všechny kromě
Středočeského.
Přirozená hranice – kopce
Ne marně
se říkalo "utéct za kopečky", naše hranice je opravdu dost vymezená
právě kopci, z čehož pro jízdu na naloženém kole
poblíž hranic plynou jisté nevýhody :)
Potrápí mě hlavně Jeseníky,
trochu něco se objeví v Beskydech, ale i Šumava se mi asi trochu ukáže a pocítím
i Jizerské hory a trošku okraj
Krkonoš.
Hodně
mi cestu ztíží fakt, že v r.1996 vznikl samostatný okres Jeseník, takže
musím jet přes město
Jeseník a
okusit nějaká jesenická sedla (v Alpách
jsem se sice vyškrábal podstatně výš, ale ani tak není stoupání do kopce s
naloženým kolem mojí oblíbenou kratochvílí :) ). Ze Šumperku přimo do Bruntálu by cesta
byla příjemnější, ale
to bych byl musel jet před více než 12
lety, což jsem nestihl
:) A teď je Jeseník okresní
město, takže se tam musím podívat.
Cestování za poznáním, ne jízda o
rekord
Mým cílem samozřejmě není jen tak jet a jet.
Jako obvykle se budu snažit vidět spoustu zajímavých věcí. Oproti
předchozím čtyřem zahraničním cestám (zejména té loňské) jsem si důsledněji
připravil itinerář, takže mám nachystaný seznam se spoustou míst, která chci
navštívit.
Částečně jde o všeobecně známé turistické
zajímavosti, a jak už to tak u mě bývá, část z nich nějak souvisí s technikou.
Ale některá místa mají souvislost třeba i s netechnickou historií, či dokonce
literaturou.
Zdaleka ale nejde jen o muzea a historii,
chystám se i na pár míst, která souvisejí se současným českým lehkým
průmyslem.
A jelikož se nevyplácí říkat hop, když je
odraziště ještě daleko a protože nechci nic zakřiknout (není nad to, když je
informatik pověrčivý), tak zveřejnění seznamu opravdu navštívených míst nechám
až na příjezd. Ale můžete průběžně sledovat aktuální informace z cesty
– jednak u mě na webu a jednak ve vysílání Českého rozhlasu HK.
Každopádně tedy cílem není trhat
vzdálenostní rekordy, cestou se budu snažit něco vidět – podle mého hesla
"Kdybych chtěl jen najet kilometry, tak můžu jezdit dokola okolo baráku, a
nemusím s sebou tahat karimatku, stan a
vařič".
Délka cesty
Přestože cílem akce nejsou nabyté kilometry, měl bych o
nich mít alespoň přibližnou představu, abych tušil, v jak moc velkém časovém
průšvihu jsem :)
Celková vzdálenost se může pohybovat okolo
1500-1700 km, hodně bude
záležet na zajížďkách, které si udělám. Nejkratší spojnice okresních měst pohraničních
okresů by dle Map byla 1435 km, ale
předpokládám, že najedu více.
Kilometrů za den nebude mnoho, mým cílem je
poznávat, a to si žádá určitý čas - kdybych chtěl najet hodně kilometrů, tak
můžu jezdit okolo Náchoda a nemusím s sebou na kole vůbec tahat bydlení a
vaření. Ale jedním z hlavních smyslů
cestování je pozná(vá)ní, a to se s osobními rekordy v počtu kilometrů (www.adamek.cz/kolo/rekordy) ujetých
za nějaký čas
vylučuje.
Pokud tedy jde o časový plán, tak doufám,
že cestu stihnu za cca. 2,5
týdne.
Živé telefonické vstupy do vysílání Českého
rozhlasu Hradec Králové
Podobně jako při cestách v letech 2006 a 2007 můžete i
letošní cestu sledovat ve vysílání ČRo HK. Bohužel, vzhledem k hektičnosti
příprav, vyjíždím bez pevně stanoveného termínu vstupů.
Ale loni a předloni vstupy byly jednou týdně, v neděli
nebo v sobotu, okolo 14:30. Lze předpokládat, že letos to bude
podobně.
Až bude termín
dohodnut, napíšu ho na web do aktuálních SMS zpráv z cesty.
Mezitím si, nezávisle na termínu vstupů, můžete
přibližně ve východních čechách naladit 90,5 MHz, 95,3 MHz nebo 96,5
MHz FM,
a téměř kdekoliv jinde http://www.rozhlas.cz/audio/vysilani/#hradec nebo http://www.play.cz/cesky-rozhlas-hradec-kralove .
Jen upozorňuji, že se snadno může stát, že pak
nebudete chtít přeladit jinam :)
Před odjezdem už proběhl první, úvodní, vstup. Většinu
věcí, které v něm zazněly, se dočtete v této zprávě, ale i tak je záznam
prvního letošního vstupu, ze soboty
30.8., k dispozici na adrese http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/telefonicke-vstupy (omluvte nízkou kvalitu – nahráno pomocí diktafonu a
handsfree sady).
Ilustrační snímek
Telefonický vstup do vysílání ČRo (možná
nejkomfortnější ze všech) – Rakousko, 2007:
SMS deník na
webu
Stejně jako v letech 2005-2007, můžete průběžné
informace o probíhající cestě sledovat také v SMS deníku na stránce www.adamek.cz/kolo/okolocr .
Ze zkušeností vyplývá, že ani já, a bohužel ani server,
na kterém SMS deník běží, nejsme schopni garantovat vložení nějaké zprávy každý
den. Ale budeme se o to snažit. Oba :)
Nové informace o "staré"
cestě
Současně si dovoluji upozornit, že na www.adamek.cz/kolo (v šedém obdélníku "Přes
Rumunsko do Bosny 2007") poměrně nedávno přibyly odkazy na další materiály z
loňské cesty
Partneři cest
Při cestách spolupracuji s těmito
firmami:
Warmpeace
Choceň (aby mi v noci nebyla zima a abych jízdu v dešti přežil v
pohodlí)
Vella
Náchod (aby pod těmi ráfky byl potřebný přetlak a aby (mimo cesty) pes mohl
běhat vedle kola)
Kontakt /
dostupnost
Předpokládám, že letošní cesta bude od
cest předchozích dost odlišná tím, že budu pořád "doma" (při předchozích cestách
jsem tak plochu mezi hranicemi ČR vnímal). Takže se asi bez větších
potíží dostanu k e-mailu (přece jen, mezi GPRS/EDGE doma a GPRS/EDGE pod
roamingem, obzvlášť v zemích, kde nadnárodní operátor nemá filiálku, je dost
značný cenový rozdíl – tedy spíše podíl) a budu schopen občas provést i nějaký
hlasový hovor. Stále platným omezením ale zůstává akumulátor telefonu, takže,
stejně jako vždycky, povezu mobil vypnutý, a po jeho zapnutí se budu snažit
elektřinou šetřit.
Nejlépe dostupný tedy budu pomocí SMS a
e-mailem.
Ilustrační
foto
Rumunsko, 2007:
Vedení deníku (Chorvatsko,
2007):
- autor
snímku: Rudolf
Trottmann
Krakow, 2006:
- autor snímku: Pawel de Ville
Na závěr ještě pár poznámek pro
nejzvídavější
CVVZ – kurzy pro táborové vedoucí a
instruktory
Na podzim mám coby lektor provést několik
kurzů na CVVZ (což je Celostátní akce pro Vzájemnou Výměnu Zkušeností mezi
nadšenci okolo dětských táborů či oddílů), ale popisy mých kurzů je
ještě potřeba upravit, takže inet. odkaz pro zájemce o účast napíšu až po
příjezdu, prozatím uvádím jen názvy kurzů, které si pro CVVZ
připravuji:
- Cykloturistika s dětmi
- Cykloturistika – obecná
bezpečnost
- Přivolání pomoci v tísni – víc než
telefonní čísla
- Vysílačky nejen na táboře
- Táborové/oddílové weby a elektronické
kroniky
Jednodušší přípravy
Letošní cesta je pro mě organizačně trochu
jednodušší (když pominu téměř celodenní práci okolo webu, zprávy, a spoustu
dalších činností, které tuto cestu odlišují od dovolené), protože nejedu za
hranice.
Sice mám coby držitel ISIC karty (ještě asi
rok) a dobrovolný dárce krve (v červnu jsem byl na desátém odběru
– to se nechlubím, to se dělím o radost ;) ) k dispozici hodně výhodné cestovní
pojištění, ale už to, že ho nemusím zařizovat ve dvou pojišťovnách a zapisovat
si čísla dvou pojistek, je pro mě samozřejmě usnadnění. Také jsem nemusel
nakupovat valuty ani zjišťovat kurzy, a samozřejmě mi spoustu práce
ušetřilo to, že nebudu pod roamingem (žádné zjišťování cen, žádná úprava tarifu,
žádná automatická odpověď v mailu, možnost dokoupit web.prostor pomocí SMS,
...). Také jsem si nezjišťoval zahraniční tísňová čísla, nevezu s sebou žádný
slovník a nezjišťoval jsem si pár údajů, které bych si před cestou do zahraničí
zjišťoval, ale v ČR si je můžu zjistit kdykoliv.
Příprava kola
Zadní kolo jsem nechal přeplést do nového
ráfku (celkem třetí zadní ráfek na tomto kole, takže zatím na tomto kole jeden
zadní ráfek vydržel průměrně 12 tisíc km), klasicky jsem si zkontroloval lanka,
přezul pláště (duše drží dlouho), vyměnil oboje brzdové špalky a trochu
něco namazal... Zásadní úpravy se neděly, kromě trvalé montáže zrcátka a
vybavení jeho držáku reflexní fólií, úpravy audiosoustavy (přemístění
reproduktoru a připájení nového konektoru) a výměny tlačítka klaksonu
(přizpůsobil jsem tlačítko "chcípáku", určené pro Babetu). Sdrátoval jsem
přeražený zadní blatník. A na jaře jsem si pořídil nášlapné pedály – jízda
je s nimi bezpečnější (noha se nesklouzne nečekaně z pedálu), navíc noha
díky tvrdé podrážce méně bolí a někdy člověk opravdu zabírá i tahem
nahoru.
Pro provoz mp3 přehrávače (počítám, že s reproduktorem spotřebuje cca. 1ks
AAA/den) jsem na poslední chvíli našel ekologicky nezávadný zdroj –
doždímu v něm staré baterky, které jsem z bezpečnostních důvodů vyndal z
blikaček, i když ještě jakž-takž blikaly. Podobně je občas potřeba vyměnit
baterky i v nějaké jiné aplikaci, kde už ty baterky nestačí, ale měřák ukazuje,
že je škoda je vyhodit. Takže ty skorovybité baterky skladuji a dávám je
našim do TV ovladače, kde v klidu doslouží. Ale jelikož asi dlouhodobě víc
jezdím za tmy na kole, než naši přepínají televizi, tak mi ty baterky nějak
přebývají. Takže teď budu moci poslouchat hudbu, aniž bych musel mít pocit, že
zbytečně spotřebovávám a vyhazuji jednorázové baterie (mám i nějaké nabíjecí,
ale ty nebudu cestou stíhat nabíjet).
S pozdravem
Martin
Adámek
Náchod
www.adamek.cz
(...)