Martin.Adamek: 27.9. Přidána další várka fotek (opět na odkaz » - www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky ) Martin.Adamek: 25.9. Na adrese odkaz » naleznete příjezdové video a stručný článek o cestě. Martin.Adamek: 21.9. Na adrese odkaz » už najdete nějaké fotky (stručný výběr z prvních 5,5 dne) Martin.Adamek: 21.9. - cca od pondělí jsem cestou makal, abych byl doma už v pátek (ne v sobotu), a stihl tak v klidu udělat co nejvíc, než v pondělí nastoupím do školy, ale ve čtvrtek jsem se dozvěděl překvápko, že mě v sobotu čeká betonování, čímž moje snaha o klidné stihnutí mnoha věcí krapet přišla vniveč - ale snažím se vše stíhat jak to jde :) Martin.Adamek: 19.9. i poslední noc pod širákem se co do počasí dala přečkat. Trutnov - poslední město, které mi zbývalo navštívit. V podvečer (krátce před sedmou) příjezd opět na náchodské náměstí, ze kterého jsem vyjížděl prvního září, a jedu domů. 19.9. 100,6 km. Za celou cestu najeto 1694 km za necelých 19 dní. Navštívil jsem centra všech plánovaných 35 měst - ta ale spíš jen určila přibližnou trasu, hlavní byly ty ostatní cíle na trase, ve kterých jsem viděl spoustu zajímavých věcí. Martin.Adamek: 18.9. Liberec. Prudce se oteplilo (na náměstí až 18°C, oproti nedávným 8°C), ale jen na chvilku. Jablonec nad Nisou. Smržovka: exkurze ve výrobě českých relaxačně-sportovních vozů Kaipan (info na www.kaipan.cz ). Do nových prostorových rámů s laminátovou karosérií bez střechy a bez dveří jsou transplantovány orgány z Favorita, Fabie, Octavie a dalších vozů, dle konkrétního typu. V případě Favorita zůstává původní TP (a SPZ/RZ), protože papírově jde o přestavbu/výměnu karoserie; u modelů s použitím vnitřností z novějších vozů jde papírově o vznik nového vozu s vystavením nového TP. Vaření prostorových rámů z jednotlivých jeklů mi připomnělo výrobu autobusů SOR - zjednodušeně řečeno se dvoumístný sporťák vyrábí podobně jako 50 místný autobus :) Pak venku zase následovalo prudké ochlazení. Semily. Před okresem SM jsem si nevšiml tabule - buď kvůli tmě, nebo tam spíš není. Zvláštnost Semil je v tom, že jsou ve Východních Čechách, ale současně v Libereckém kraji. Prostě při reformě samosprávy přeběhly zpod Hradce Kr. pod Liberec, na čemž při návštěvě úřadů docela ušetří kilometry. 18.9. 101km Martin.Adamek: Noc na 17.9. pod širákem, celkem OK, pak se 17.9. trošku oteplilo. Vjíždím do Libereckého kraje. Česká Lípa. Cca. v pět odpoledne jsem se zastavil u spolužáka z prumky, kterého jsem neviděl přes šest let, a výsledek byl, že jsem přespal v baráku a pokračoval jsem až druhý den ráno :) . 17.9. tedy najeto 39 km (vyjížděl jsem před polednem, kousek před ČL). Martin.Adamek: 16.9. ještě k Mostu - docela mě zaujalo, že při provozu v oblasti dolů, nad bývalými hlubinnými doly, které na Mostecku také trochu jsou (byly), se občas doslova propadne do země náklaďák i s řidičem. Samozřejmě je ale snaha tomu předcházet používáním map, díky kterým se tuší, kde propad hrozí. Martin.Adamek: Zprávy z dalších dní vložím během víkendu, abyste si ty právě vložené mohli v klidu přečíst, a taky abych se aspoň trošku vyspal (od pondělí jsem cestou relativně makal (i proto jsem neposílal SMSky na web), abych byl doma už v pátek večer, a stihl co nejvíc věcí dodělat a zařídit před pondělním začátkem školy, a pak jsem se asi ve čtvrtek dozvěděl, že mě v sobotu čeká doma betonování, takže jsem si tím spěchem časový plán moc nevylepšil...) Martin.Adamek: 16.9. Most: Válečné muzeum Sudety - exkluzivní návštěva (otevření bude až 24.9.) - muzeum jsem viděl jen v přípravné fázi, do otevření se asi ještě mnoho změní. Prohlídka Mostu a bývalého Mostu (chystá se zaplavení býv. dolu a vytvoření rekreační vodní plochy). Známý kostel se stěhoval rychlostí max. 3 cm/min. Centrum Mostu. Litvínov - zvenku Koldům (Kolektivní dům) - 2 křídla (a každé tvaru "L") po 11 patrech, spojená menší budovou se službami; V celém komplexu (teoreticky považovatelném za jeden dům) dohromady 354 bytů; Koldům funguje, bydlí se v něm, zvenku je opravený. Duchcov - zvenku (1. nádvoří) zámek. Teplice. protivítr. Ústí n. Labem: okolo deváté hod. večer v centru dostatek hlídek MP i PČR (i pěších - přestože není moc teplo), péče o bezpečnost alespoň na první pohled zaslouží pochvalu. Děčín (30. okres. město) - pěkné osvětlené náměstí (cca, v 0:30...) Jízda do 1:45 (odjezd z Mostu ve 12:30), najeto 100,2 km. Martin.Adamek: 15.9. Poprvé za cestu oblékám obě mikiny. Déšť. Sokolov (v historické radnici sídlí důlní společnost, MÚ je jinde). Karlovy Vary: 3/4 cesty; dle informací od kočích nemají hlavní náměstí (mají kolonádu a pěší zónu); Hlídky MP i PČR se vozí Octávkami, elektronická mapa nefunguje a ulice nejsou v dohledu rozbité mapy popsané, takže jediná možná navigace je dotaz u kočích; chladno a vlhko náročné pro baterky a pro foťák - foťák suším v íčku (ale asi nenavlhl, asi jen všechny baterky lehly kvůli zimě), fotím nouzově mobilem. Sice cestuji jen CZ, ale angličtinu už jsem dřív cestou při setkání s turisty použil, a v Karlových Varech jsem si, celkem dle očekávání, oprášil ruštinu; v 15 hodin 8°C a déšť. V obci Kyselka (asi 10km za KV) si nabírám Matonku přímo z pramene (je to podobné jako v Bělovsi, jen dál od řeky ... a pár set metrů od pramene je funkční stáčírna ... ale budovy lázní jsou na tom co do stavu dost podobně jako v Bělovsi, ne-li hůře. Vjíždím do Ústeckého kraje, tedy do Severních Čech. Chomutov. Most (nocleh v bytě). Dnes ujeto 125,80 km (rekord cesty). Martin.Adamek: 14.9. člověk, který mě potkal v lese, použil krásné české slovo "táboříte" - tím jsem si uvědomil, že nám to slovo mizí, jak je nahrazováno anglicismem "kempovat". Na hl. trase DO-TA byl Tachov značen až posledních 10 km, ač jde o sousední okresní města. Z TA protivítr. Vjíždím do Karlovarského kraje. Mariánské Lázně: cca. 5 minut sleduji plochodrážní závody automobilů a bugin; prohlídka lázní a ochutnávka pramenů "Karolinin", "Rudolfův", "Křížový". Cheb - nejzápadnější místo cesty (až do Aše jsem nejel). Cheb je plný podivných existencí, ale náměstí (jen) je pěkné. 14.9. 91,47 km; na stávajícím kole právě dnes najeto 25'000 km od jeho pořízení. Tzn. dohromady za všechna kola mám na jízdních kolech za život najeto asi 50 tisíc km. Martin.Adamek: 13.9. na muzeu Chodů jsou zvenku kamenné ruce (mj. s chodským právem) trčící z budovy - jsou z původního pomníku, který se rozbil. Jiráskovi Psohlavci dost překrucují skutečnost: Kozina patrně nikdy neřekl tu větu s \"do roka a do dne\"; Lomikar zemřel na mrtvici nudně ráno při vyřizování korespondence, ne efektně o půlnoci při slavnostní hostině uprostřed věty; \"Psohlavci\" byla původně pro Chody nadávka. Vynechávám Klenčí s památníkem J.Š.Baara (Hanýžka a Martínek), který je prý zavřený. Do Domažlic po větru, pak z Újezda proti. 13. nebo 14.9. jem přejel už 4. řeku přitékající do Plzně - asi jsem fakt v západních Čechách :) Martin.Adamek: 19.9. v podvečer jsem přijel do Náchoda. Doma jsem nejdřív musel stav pracoviště alespoň trochu přiblížit stavu, ve kterém jsem ho před necelými třemi týdny opustil, abych mohl vůbec něco dělat, a teď se pokusím dodatečně doplnit alespoň stručně nějaké "průběžné" informace z cesty, které jsem chtěl SMSkou poslat, ale z časově-technických (problémy s klávesnicí mobilu) důvodů jsem od toho upustil, a nechal jsem to na doma... M: [sms] 18.9. Jsem za Semilami,plan.prijezd patek odpoledne M: [sms] 16.9.(resp.po pulnoci,17.9.)jsem za Decinem,30.mesem,btd se snazi by v NA t paek. vice info asi az doma z PC nebo jen takto strtcne. M: [sms] 14.9.zima(v lese sirak prijatelny), po1. za cestu jizda v mikine. Tachov. Mistni MU sidli na zamku. Odchazi mi tlacitko 8,domyslejte si T-U-V M: [sms] 13.9.zima,vitr. Klatovy(20.mesto),Domazlice. Ujezd u Domazlic-Kozinuv statek:budova neni puvodni,ale na tom miste dnes muzeum. 90,4 km M: [sms] 12.9.Ve Stachach zajimave tez stare vod.delo uz tehdy umoznujici bourani zdi tlakem vody.Na prel.19a20stol lide ze zak.bezeli hasicum napomoc M: [sms] ...bohuzel jsem nestihl otviracku muzea s vystavou zapalek a plan me hnal dal. 12.9. 87,4km M: [sms] 12.9. Zajimave Posumavske hasicske muzeum (SDH Stachy)-mj. hasici granat . Kasperske Hory maji svuj nazev opravnene! Susice pek.centrum,... M: [sms] 12.9. Husinec-navsteva pamatniku M.Jana Husa v jeho rodnem dome. Sumavske kopce+protivitr davaji zabrat. Prejezd z JC do ZC - Plzensky kraj. M: [sms] 11.9. PT-Prachatice vecer castecne osvetlene pekne namesti. 64km. Vecer chladno,ale na kraji lesa noc pod sirakem ok. M: [sms] ... s otacivym hledistem(dulezity cil cesty:)), pohled shora na nektere loni sjete jezy na Vltave. Okolo Krumlova kopce, mj. Chroboly 758 m. M: [sms] 11.9.Ces.Krumlov: mests.pam.rez.Unesco,nejjiznejsi misto cesty v JC(Breclav byla jizneji),vsechna nadvori zamku(pekna),zamecky park(pekny)... M: [sms] 11.9. Zbytek koleji+mostek konesprezne drahy Linec-C.Budejovice(1.vEvrope-r.1828),zvenku preprahaci stanice a kocarovna(probiha rekonstrukce) M: [sms] 10.9. Z Trebone silny protivitr.Dest. Ceske Budejovice pekne namesti,bohuzel za poprchavani a soumraku. CB co do km cca 1/2cesty. 93km. Stan. M: [sms] 10.9. Jindrichuv Hradec-pekne centrum(do JH byly trochu houpaky-resp.kopecky v mape znacene i dvema sipkami). Trebon centrum a nadvori zamku. M: [sms] 9.9. Videl jsem Transita(1994-2000) s kratkym rozvorem a 2kabinou. Sice ne poprve,ale tento mel vysokou plachtu=>Loz.prostor vyssi nez delsi! M: [sms] 9.9.jsem skrz okraj Vysociny prejel z Jizni Moravy do Jiznich Cech. Dnes 89,7km. Chladny vecer naznacuje studenou noc. M: [sms] 9.9. ZN 15.mesto z planovanych 35. Kilometricky 41procent trasy. Pak muzeum Jemnice - vystava caju a jejich mistniho baleni. M: [sms] 9.9.Znojmo mensi vychodni delka nez Nachod,takze vychodni cast cesty uz mam za sebou,ted se budu pohybovat Z od NA. ZN zvenku rotunda(uzpo3.) Martin.Adamek: Video z odjezdu z NA je patrne na odkaz » - na PC s verejnym internetem to nejde spustit, ale asi to tam je :) Martin.Adamek: 9.9. centrum Znojma Martin.Adamek: 8.9. Břeclav. Pak zvenku Lednice - připadám si jako v Schoenbrunu - je tu zákaz vjezdu kol (což chápu a respketuji), ale místní údržbář se tu prohání na kole, za jehož stav by se při silniční kontrole na pokutách nedoplatil. Podobně v Schönbrunu jsem nesměl kolo ani pěšky vevést těsně za bránu a zaparkovat, zatímco hlídač (který mi ve vtlačení kola bránil) si tamtéž parkoval svoji soukromou motorku... Zase si je někdo rovnější :) Jinak většina lednického parku je tvořena zákazovými značkami, nápisy a cedulemi, a budovy jsou skryty za lešením (což bych chápal, samo se to neopraví), takže jsem neměl náladu tam nějak dlouze setrvávat. Naopak v centru Mikulova jsem setrval. Nejdříve jsem symbolicky navštívil rakouské území, ale pak jsem se odebral na mikulovské náměstí, které je velice fotogenické. Dala by se tam nafotit snad celá paměťová karta - ostatně tam pořád pobíhá několik turistů s foťáky, a odchozí fotografové jsou nahrazováni nově příchozími. Jízda proti větru. 8.9. 84,3 km. Noc na 9.9. pod širákem, krásný výhled na hvězdy, ale velké chladno. Martin.Adamek: poznámka: teď jsem zjistil, že se mi tu místo dlouhých pomlček zobrazují otazníky. Takže dál budu místo dlouhých pomlček psát krátké spojovníky... Martin.Adamek: Noc na 7.9. asi 10m od vytíženého železničního koridoru, hlučný průjezd vlaku každých pár minut, ale docela se na to dalo zvyknout:) 7.9. Centrum Uherského Hradiště ? všude samý zákaz vjezdu cyklistů. Sice tam jsou cykllostezky, ale jejich značení i sjízdnost odpovídají evropsko-německo-českému standardu, takže jsou použitelné jen pro místní s lehkými a pomalými koly. 7.9. Letecké muzeum Kunovice (Slovácký aeroklub) ? pěkná sbírka, výborné na ní je, že do dvou dopravních letadel se dá vejít dovnitř a k některým stíhačkám jsou přistaveny schůdky pro pohled do kokpitu. Zaujaly mě některé velikostní nepoměry. Pod křídly i trupem Iljušina IL-14T (r.1950) pohodlně projdu (i když je na asi 10-15 cm vysokých podstavcích), ale uvnitř je mi na výšku dost těsný. A to je jeho celková výška 7,90m, oproti mým 1,85. Podobně stíhačka MIG-19PM (r.1953), dlouhá 13,70 m a vysoká 3,88 m poskytuje pilotovi snad méně prostoru, než Trabant řidiči. Dále 7.9. zajímavá Včelí naučná stezka a už druhý přejezd Baťova kanálu (připravován od r. 1927, vlivem politicko-historických okolností nedokončen, dnes alespoň osobní doprava). Pak krátká projížďka na šlapací železniční drezíně (příjemně hladká jízda, to by se to jelo okolo republiky, kdyby se to dalo jet po kolejích na obytné šlapací drezíně...). Dále 7.9. pohraniční okresní město Hodonín - návštěva místa, kde se narodil a vyrůstal TGM (teď je tam místo jeho chalupy škola) a symbolická bnávštěva slovenského území. Pak jízda podél koridoru, u kterého jsem spal,vozí se tudy ze severu nové malé Fiaty (Cinquecento, Panda, 500), předpokládám, že z polské továrny, okolo které jsem v roce 2006 jel n akole na Litvu. 7.9. 79,55 km. 7.9. tedy 2 města + Slovensko, jsem v 6.kraji (B-Jihomoravský). Noc na 8.9. pod stanem ? jeho stavba se vyplatila ? velmi silný vítr (stan vydržel), bouřka, silný déšť. Martin.Adamek: 6.9. Zlín: 1)Obuvnické muzeum-pěkné, bohužel bez focení; zajímavé pro mě byly stroje a pracovní a sportovní boty(ale mezi moderními sportovními botami chybí cyklistické); 2)Baťův mrakodrap (správní budova, č.21) ? vyhlídková terasa ve 14.patře (nazvaném 16.) a Baťův výtah(kancelář) ? dnes sídlo Zlínského kraje.; 3) Expozice Hanzelky a Zikmunda (na zámku) bohužel nedopadla, protože, ač má být otevřeno do 17:00, paní pozhasínala a pozamykala v 16:30 a se slovy "tož to ne" mě odmítla pustit, ignorujíc můj argument, že mě z celého muzea zajímá jen H+Z, což bych komfortně stihl. A spěchajíc domů a klábosit s dcerou, ještě lhala, že jí to je líto (kdyby jí to bylo líto, tak by mě půl hoďky před zavíračkou byla pustila ? na tu část expozice, která mě zajímala). A pak ve své pracovní době v klidu mazala domů. 4) Naopak pokladní v baťovském domku byla v pohodě, v klidu jsem si prohlédl výbavu 30.let a bydlení Baťových zaměstnanců. Od místních kolemjdoucích jsem se ještě dozvěděl, že životnost domků byly plánována na 20 let, nemají vůbec nahoře věnec, a dnes se to na nich někdy projevuje. 5) Zvenku jsem okoukl i další známé zlínské budovy: Obchodní dům, hotel Moskva, Univerzita T.Bati, Baťova vila. 6.9. 69,8 km Martin.Adamek: 6.9. centra okresních měst Vsetín a Zlín. Vsetín právě 6.9. oslavy 700 let města (ostravská hud.skupina 16.století; pak nějaké staré tance) M: [sms] 5.9.Koprivnice:velmi rychle(2h)probehnuti muzea Tatra.Uz jsem tam byl(na predch.kole,asi r2003),ale nemoh jsem nekouknout na 815GTC kol.sveta M: [sms] V noci na 5.9. slaby dest nebo dost silna rosa,ale ve spacaku pod sirakem ok. 5.9.centrum FM. Beskydy se celkem v poho daly prezit. 84,5km. M: [sms] 4.9. Tesin byl nejvychodnejsi misto cesty. M: [sms] 4.9. Centra OV(bonus navic) a Karvine. Ostrava-Karvina hrozny vzduch. C.Tesin 2jazycne nazvy ulic. V Tesine symbolicka navsteva Polska. 67km M: [sms] 4.9. Podrobna(3h) exkurze v Narodnim dopravnim informacnim centru v Ostrave! (slavnostni otevreni pro verejnost a celni politiky bude 11.9.). M: [sms] 3.9. Opava: zvenku navsteva rodneho domu a hrobu Petra Bezruce. Dnes cca. 115km, porad v T kraji. M: [sms] 3.9. Dopoledne si jeste uzivam kopecky Jeseniku, Praded jsem objel poctive ze severu. Centra BR a OP. Navsteva mista tabora(Razova) v r.2002. M: [sms] 2.9. Sedlo Ramzova. Noc pod sirakem kousek nad Videlskym sedlem(930m n.m, stoup.11procent). Teren fakt skoro dle rovnice z=x*x-y*y :) 101km M: [sms] 2.9.navstivena centra SU a JE. Kraje:konec E,prujezd M,hranice T. Navsteva mista konani tabora 2004. Tri stoupani nad 5km(Delkovych:) ). M: [sms] Ac jsem se tesil na noc pod sirakem, tak jsem vzhledem k vzhledu oblohy trapne hned 1.noc pod stanem. M: [sms] Behem jizdy jsem vypil 4.5 l vody. Poslednich cca10km serpentinami do kopce(z Lanskrouna),ale nadhernou krajinou. M: [sms] po foceni,vazeni,louceni apod odjezd z NA v10hod. Dik moc za vsechny maily. Navstivil jsem centra mest NA,RK,UO. 107.6 km-prvnich85protiVetru M: [sms] ! Kratke telefonicke vstupy do vysilani CRo HK budou probihat vzdy v sobotu okolo 14:30 ! Martin.Adamek: Celkova hmotnost 135 kg, z toho kolo s brasnami 51 kg. Zitra naleznete fotky a video z odjezdu v Nachodskem deniku - video samozrejme jen na webu :) Martin.Adamek: Test přidání zprávy z PC M: [sms] test vkladani z mobilu