Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Cestopisné promítání: O co jde?

 

Doplněno
10. 2. 2017

 

 
Promítání fotek a živé vyprávění.


Krátký rozhovor pro Český rozhlas HK:
Rozhovor o cestách a cestopisných promítáních (Formát .mp3 4.5 MiB)
(leden 2017; cca 4 minuty; redaktorka/moderátorka Lucie Peterková)

Obsahová náplň cestopisných promítání

Moje cestopisné prezentace jsou specifické větším výskytem relevantní techniky a její historie,
ale neopomíjím ani přírodu, města, architekturu, běžný život a drobné zajímavosti.

Kromě snímků z venkovské krajiny, pobřeží, hor, vesnic a měst
ukazuji i fotky z muzeí (nejen technických),
příp. (podle konkrétní oblasti) i kostelů, klášterů, mešit, synagog
a jiných míst příznačných pro daný region.

Vazba na dějiny

Projekce také vzájemně propojují zeměpis a dějepis
– některá navštívená místa souvisejí s různými historickými událostmi, které ovlivnily Evropu.

Komplexní cestopisný přínos

Promítání nejsou jen sady obrázků.

Neříkám jen, co jsem viděl; ale i koho jsem potkal,
a čím to moje tehdejší setkání může obohatit i diváky.
Ze spatřeného, vyslechnutého a zažitého vyvozuji různé závěry
a zmiňuji postřehy z cest.

Nejde jen o zeměpis, dějepis a obrázky staré i nové techniky.
Jde o komplexní cestopis,
který by měl mít pro diváka podnětnou přidanou hodnotu.

Své motto Orbem cognosco ergo sum (Poznávám svět, tedy jsem) rozhodně nemíním jen geograficky.

Pro veřejnost

Promítání je vhodné např. pro:

  • divadla a kina
  • knihovny
  • kulturní střediska a kulturní, obecní a spolkové domy
  • muzea
  • festivaly a výstavy

Zkrátka pro všechny organizace, které si občas pro své stálé návštěvníky zvou různé cestovatele a jiné vypravěče či dobrodruhy.
Ale promítal jsem např. i na výroční schůzi jedné místní organizace Sokola či na schůzi klubu historických vozidel. Může tedy jít i o součást programu akce, kterou si pro své členy pořádá váš spolek.

 

Pro školy

Promítání je vhodné např. pro:

  • druhý stupeň ZŠ
  • (průmyslovky, technická lycea, obchodní akademie, cestovní ruch i jiné)
  • oba stupně gymnázií

Promítání je vhodným zpestřením a názorným doplňkem výuky zeměpisu, ale i např. dějepisu.

Kde je vůle, tam je cesta

Důležitým přínosem pro žáky je i nenásilné zjištění,
že cestovat (a obecně realizovat své cíle) lze i bez velkých finančních nákladů, když se chce.
Že je lepší se soustředit na hledání spíše cesty než výmluv.

Stačí provést domácí přípravu, pak sednout na kolo a jet.
Bez letenek, jízdenek, benzínu, hotelů, hostelů, ubytoven, kempů, …

Vlastní silou, vlastní vůlí,
vlastní cestou za vlastním cílem.

Když se chce, tak to jde.

Jazyky

Cestopisné promítání může být pro studenty také
motivace ke studiu cizích jazyků.

Besedy, promítání, projekce, …

Cestopisné promítání, cestopisná prezentace, beseda, projekce, fotoprojekce, přednáška, vyprávění, diashow, dia show, diašou, dia šou, …
…říká se tomu různě. Sám nevím, který název používat, protože žádný z těch pojmů nepovažuji za ideální, lepší mě nenapadá, a používají se všechny.

Důležité je, že promítám fotky a k tomu naživo vyprávím.

V jednom ale slovíčkaření smysl má:
Promítání není jen zeměpisné, je cestopisné.
Hlavním nosníkem je příběh, děj, cesta.
Což se ale nijak nevylučuje se zeměpisným poznáním.

Praxe

Své cesty takto vyprávím a promítám příležitostně od podzima 2004.

Začal jsem s tím jako student VŠ,
pak jsem na univerzitě 5 let vyučoval, takže jsem se při přednáškách a cvičeních napovídal dost a cestopisné prezentace jsem aktivně nenabízel, jen jsem občas vyhověl něčí poptávce,
a po přechodu do praxe, kde jsem hlavně seděl u PC a programoval, jsem se k promítání v rámci časových možností pomalu začal vracet.
Pak jsem se osamostatnil, a programování jsem omezil, abych měl více času promítat.
Promítání si prokládám soukromou výukou, především pro dospělé.

Opakovaně jsem promítal např. ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové, na festivalu Cyklofest v Praze, v klášteře v Broumově, i jinde. Záměrně jsem na ukázku vybral veřejná promítání ve městě krajském, hlavním, a menším než okresním. A velmi rád promítám i ve vsích či městečkách.

Kontakt

Máte zájem o mé cestopisné promítání?
Pište na:
 
martin za-v_in áč adamek.cz

Komentáře návštěvníků

Pokud máte účet na Facebooku

(nebo jiném z několika podporovaných serverů)

Chovejte se tady jako doma, ať vidíme, jak to u vás vypadá.
[nápis v linkovém autobusu]

A priori upřímně doufám, že mě obsah a forma příspěvků nedonutí k žádným moderátorským zásahům,
ale právo zásahu si vyhrazuji, protože tyto komentáře jsou přístupné komukoliv, kdo se zaregistroval na FB, a já netuším, co se tu může objevit.

V souvislosti s vkládáním odkazů na Vaše weby do komentářů nejsem hysterický. Odkaz na nekomerční web s relevantním obsahem, který může pomoci ostatním návštěvníkům, uvítám.

 
Načíst sem facebookové komentáře
pro čtení (aktuální počet: 0)
nebo přidání vlastního

(vyžadován javascript)
 
Komentáře se záměrně nenačítají samy, aby až do jejich načtení:
Facebook nevěděl, že jste tady právě vy,
nezkazila se přizpůsobivost webu a kvalita kódu
a nezvyšoval se datový tok.
 
Facebook ví, že tuto stránku teď někdo navštívil, ale na rozdíl od řešení obvyklého na drtivé většině jiných webů s FB pluginy tady díky mému způsobu realizace nepoznal, že jste to byli právě vy.

 

Pokud nemáte účet na Facebooku

Komentářový plugin Facebooku umožňuje vkládat komentáře i prostřednictvím účtů na několika dalších serverech (i když u nás nejsou moc používané).

Pokud nemáte žádný účet, prostřednictvím kterého byste sem mohli napsat komentář, neberte to jako diskriminaci. Zkrátka jsou tu komentáře alespoň pro uživatele FB a pár dalších serverů, což je lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.

Kromě zjevné nevýhody má toto řešení i své výhody:

  • Při použití své FB identity by se většina uživatelů mohla zamyslet, co vypouští z prstů.
  • Odkaz na komentovanou stránku se může šířít Facebookem.
  • Ve výchozím nastavení se přednostně zobrazují komentáře zanechané návštěvníkovými facebookovými známými, což v důsledku podporuje obě předchozí výhody.

Navíc většina neuživatelů FB zůstává mimo FB ze svého vlastního rozhodnutí, takže jim neužívání Facebooku přináší různé pro ně důležité výhody (soukromí, čas), které snad vykompenzují nemožnost sem něco napsat.
Případně je možné jako náhradní možnost použít návštěvní knihu společnou pro celý web.
Časem třeba napíšu nebo nasadím nějaký jiný komentářový systém, který bude mít menší omezení pro komentátory, ale teď je tu alespoň toto.

Ale i tak si můžete alespoň přečíst komentáře od ostatních.

Strukturovaný opis komentářů

Pro:

  • paranoidní jedince, kteří nechtějí, aby FB věděl, že právě oni navštívili tuto stránku,
  • programátory, kterým se ta struktura vnořených polí bude líbit,
  • uživatele mobilních zařízení, kteří nechtějí, aby FB pokazil přizpůsobivost webu,
  • případný prohlížeč bez javascriptu
  • webový archiv, který si je takto uloží jako statický text dostupný v budoucnu i bez spolupráce Facebooku.
Array
(
    [error] => Array
        (
            [message] => (#4) Application request limit reached
            [type] => OAuthException
            [is_transient] => 1
            [code] => 4
            [fbtrace_id] => BA9bn31AE0S
        )

)

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Cestopisné promítání: O co jde?. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-07-28]. Dostupné z: http://www.adamek.cz/kolo/prezentace/co-pro-koho

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2017-07-28]. Dostupné z: http://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Fyzik, matematik a inženýr jsou na dovolené v zahraničí, kde jsou z jim neznámého důvodu zatčeni a odsouzeni k popravě gilotinou. Den popravy nadešel a nešťastníci jsou přivedeni na popraviště.
Matematik je položen na špalek, kat trhne za provaz… ale nic se nestane, čepel visí nahoře a ani se nehne. Matematik rychle vysvětluje: „Události jsou stejně pravděpodobné, takže P(A) = 1/2 a všechno je v pořádku.” Dále prohlásí, že nemůže být za jeden zločin trestán vícekrát. Kat dlouho přemýšlí a nakonec se rozhodne, že zákon je na matematikově straně, takže ho propustí.
Na špalek je položen fyzik. Kat trhne za provaz a zase se nic nestane. Fyzik si vzpomene na matematika a řekne: „Ek = 0,5 × mv2 a v = 0, takže je to v pořádku.” Ještě připomene katovi, že nemůže být za jeden zločin trestán vícekrát, a je také propuštěn.
Ke špalku je přiveden inženýr, který bedlivě sledoval dosavadní dění. Jak mu pokládají hlavu pod gilotinu, prohlédne si mechanismus uvolňující čepel a vykřikne: „Počkejte chvilku! Už vím, kde je problém…”

 

Pro zamyšlení

Veškerá mizérie je v tom, že hlupáci jsou si skálopevně jistí, ale lidé inteligentní jsou plní pochybností.
(více na toto téma)

[Bertrand Russell]