Skrót do strony głównej: Alt + Shift + górny 2(@)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Szukać na tej witrynie

 
 
Wersje językowe nie są identyczne – zobacz wszystkie wersje,
które rozumiesz.

Osobisty blog
Prywatny, niezawodowy mikroblog.
Artykuł nr 191

 


Historie železniční trati Choceň – Náchod – Meziměstí – Broumov

Narazil jsem na velice zajímavé video (krátký film) o historii železniční tratě Choceň – Týniště nad Orlicí – Nové Město nad Metují – Náchod – Meziměstí – Broumov.

Video / film v r. 2000 vyrobil meziměstský nadšenec přes historii železnice Petr David.

Film diváka provede po trati i podél ní, zmíní některá turisticky zajímavá místa v okolí, ale především vypráví o výstavbě trati.

Z toho, co jsem před zhlédnutím tohoto filmu nevěděl, mě nejvíc zaujalo, že tratě konkurenčních společností se někdy nepropojovaly, a náklad se tak musel v místě křížení překládat z vlaku na vlak.
V tomto případě konkrétně v Týništi nad Orlicí.

Film zachycuje i dopravu železničních vagónů (jednoho) s nákladem pneumatik po silnici mezi Jetřichovem a Meziměstím (ve filmu na podvalníku taženém Tatrou 815, třínápravovým tahačem přívěsů s dvojkabinou, se dvěma předními nápravami, ve stejném duchu jako bývaly T 813).

Film zmiňuje i odbočku na Dobrušku, propojku s Trutnovem, napojení na Prusko/Německo a později Polsko,
dřívější elektrifikaci tratě z Pruska do Meziměstí;
film zmiňuje nehody a kalamity;
zmiňuje výstavbu trati z Kudowy do Náchoda za druhé světové války,
souvislost italských budovatelů tratě s náchodským hotelem a chatkou v údolí Ledhujky
a spoustu dalších zajímavostí
(příprava významné části tratě pro intenzivní provoz a budoucí dvojkolejnost; sály meziměstského nádraží; atd.)

I když jsem většinu těchto zajímavostí už znal (především z meziměstského železničního muzea), tak jsem si je rád připomněl. Pokud tyto zajímavosti případně ještě neznáte, je to o důvod víc na ten film kouknout.

Pokud vás zajímá historie techniky, doprava, historie Náchoda nebo Meziměstí, tak rozhodně doporučuji ten film zhlédnout:

https://www.youtube.com/watch?v=lUoI7w_7GPM

--------------


Této trati a její výstavbě se věnuje i velice zajímavý článek v Náchodském zpravodaji:
Ročník 2017, říjen (č. 10), str. 7
(Z historie: Historické veřejné stavby: 9. Nádraží),
pod nímž jsou podepsáni PhDr. Jaroslav Čáp a Mgr. Jan Čížek.

Z tohoto článku je pro mě nejzajímavější tato pasáž v samém úvodu, o době před zprovozněním železniční trati Choceň – Náchod – Meziměstí (citace z článku):
"
Dne 15. 5. 1859 byla otevřena železniční trať z Jaroměře do Malých Svatoňovic. Nově vystavěné nádraží nedaleko Starkoče sloužilo oficiálně jako náchodské nádraží pro osobní dopravu a až do roku 1875 neslo německý název Nachod. Jezdily k němu pravidelně dostavníky z náchodské pošty.
"

Trochu mi to připomíná situaci např. v Polici nad Metují, z níž to na její vlakové nádraží je poměrně daleko dodnes.


----

A připomíná mi to i situaci s názvem obce "Čechy", která se postupně přejmenovávala:
Čechy u Olomouce, Čechy u Prostějova, Čechy pod Kosířem.

To podle toho, jak se k té obci postupně přibližovala pošta.

Alespoň jsem se to tak dozvěděl v r. 2014, když jsem se při cestě na koloběžce s návěsem českým vnitrozemím zastavil v tamních dvou muzeích – hasičském a kočárů. Doporučuji navštívit obě, obě jsou pěkná. A jsou hned vedle sebe.

 

Związane linki

  


Czy się artykuł Państwu podobał?


Informacja zwrotna – głosowanie

Hlasy se na serveru připočítají k počitadlům pro tento článek, např. kolikrát tento článek někoho pobavil a kolikrát tento článek někomu pomohl.

Neukládají se jednotlivá hlasování (vzájemná kombinace hlasů, datum, čas, ani jiné údaje).
Proto nemá smysl odesílat prázdný hlas, nemělo by se co k čemu přičíst.

 

Ve Vašem prohlížeči nebude uložena žádná informace (cookies) o tom, že už jste hlasovali.
- Ve Vašem prohlížeči tedy nebude vidět, jak jste hlasovali.
- Kdykoliv budete moci hlasovat znovu, pokud Vám článek opakovaně pomůže (pobaví Vás, potěší, …).
- Pokud Vás právě u jednoho počítače sedí více, mohou postupně hlasovat další lidé.

Počítám člověkohlasy, nikoliv lidi.
Tedy kolikrát článek někomu pomohl,
nikoliv kolika lidem pomohl
.

Třikrát potěšeného jednoho čtenáře počítám stejně jako tři různé jednou potěšené čtenáře.

Každý má do budoucna neomezený počet hlasů.
Když zapomenete, že jste pro tento článek už hlasovali, nevadí – když Vám někdy v budoucnu bude např. užitečný znovu, tak mu znovu pošlete hlas, že Vám byl užitečný.

Można wybrać sobie 1 do N opcji

Štítky, labels, kategorie, témata, tagy, hashtagy

(ve vývoji)
 
#historical-technology   #science-technology   #transport    
#tourism    
#nachod   #mezimesti  

Tento článek je zařazen také v sousedním blogu
Martin Adámek – Język czeski dla Polaków.


 

Skok w górę do: Menu nawigacyjne
(skrót klawiatury Alt + Shift + „5”)

Zainteresowani tą stroną?

  • Add to bookmarks (Ctrl+D)
  • Udostępnić link (CB radio)Skok w górę do:
  • Wydrukować (Ctrl+P)
  • Cytować według ISO 690

    Tę stronę

    ADÁMEK, Martin. Osobisty blog: Prywatny, niezawodowy mikroblog.. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí (Republika Czeska) [dostęp 2024-04-19]. Dostępny w Internecie: https://www.adamek.cz/pl/blog

    Całą witrynę

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí (Republika Czeska) [dostęp 2024-04-19]. Dostępny w Internecie: https://www.adamek.cz/pl

 

 
 

Narodowe kulturowe dziedzictwo

WebArchiv – Ta witryna jest archiwowana przez Bibliotekę Narodową Republiki Czeskiej Ta witryna jest regularnie archiwowana przez Bibliotekę Narodową Republiki Czeskiej z powodu jej kulturowej, edukacyjnej, naukowej, badawczej lub innej wartości informacyjnej w celu dokumentacji autentycznej próbki czeskiej przestrzeni www. Witryna ta jest częścią kolekcji czeskich witryn webowych, które ma Biblioteka Narodowa Republiki Czeskiej zamiar długoterminowo przechowywać i udostępniać dla przyszłych pokoleń. Ich zapis jest częścią Czeskiej narodowej bibliografii oraz katalogu Biblioteki Narodowej Republiki Czeskiej.  

 

 
 

Na wesoło

- Czym różni się doświadczony informatyk od początkującego?
- Początkujący uważa, że 1KB to 1000B, a doświadczony jest pewnien, że 1km to 1024m.

 

Aforyzmy

Let him who would move the world first move himself.
[Socrates]