Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Osobní blog
Soukromý, neprofesní mikroblog.
Článek č. 335

 


Výpadek elektřiny: H kraj

Velkoplošný výpadek dodávky elektrické energie 2025-07-04 – H kraj

Konkrétní místní pohled z Královéhradeckého kraje – chronologicky:

Okolo poledne v Meziměstí vypadla elektřina.

Nedalo se dovolat na poruchovou linku ČEZ Distribuce.
Ba nedalo se dovolat ani na zákaznickou (obchodní) linku ČEZ Prodej.
A nenačítala se ani jedna ze dvou webových aplikací pro hlášení poruch.
To naznačovalo, že situace asi bude vážnější.

Nedařilo se to ani opakovaně, ČEZ měl obě telefonní linky i webové poruchové aplikace nedostupné i nadále.
(Tímto děkuji Vodafonu, že má v BTS UPS; to ve třetím tisíciletí není v Česku samozřejmost.)

Cca okolo 12.55 byla dodávka obnovena.

ČRo Plus hlásí, že bez elektřiny je východní (pravobřežní) polovina Prahy.
Tím se vysvětluje ta nedostupnost všech kanálů pro hlášení poruch.

ČTK píše, že ta pravobřežní část Prahy, jež je bez elektřiny, znamená zhruba 1/3 Prahy.
A že výpadek je kromě té východní třetiny Prahy i v dalších krajích; uvedeno ve kterých.

Dále ČTK píše (já to čtu nějak krátce po 13. hodině), že v Královéhradeckém kraji výpadek trval cca 20 až 25 minut.
To mě zaujalo, protože v Meziměstí, jež leží v H kraji, elektřina nešla cca hodinu. Tak jakých 20 až 25 minut? Asi nedohlédnou na venkov...
No samozřejmě je to špatně, nemůžou říkat, že cca hodina je 20 až 25 minut. A u nás, v H kraji, ten výpadek trval cca hodinu.

Cca ve 14 hodin mám příchozí hovor z Náchoda.
Tam elektřina vypadla také cca v poledne... a zapli ji před cca 5 minutami (!!!).
Takže v okresním městě Náchod, co by do hodiny autobusem dojel od krajského města,
trval výpadek zhruba dvě hodiny,
a ČTK zhruba v jeho polovině, v jeho průběhu (!!!) informovalo, že v H kraji výpadek trval cca 20 až 25 minut.
To jako fakt?

Já mám dávno obrovský obdiv k těm chlapům, kteří za často nepříznivého až nebezpečného počasí lezou po sloupech a ty poruchy za často velmi nepříznivých podmínek velice rychle odstraňují.
A určitě nezávidím ani hasičům, kteří jezdí od výtahu k výtahu a vyprošťují lidi (a už vůbec tedy nezávidím těm lidem, ale to zde není téma); a snad dle médií jezdili i k falešným požárním poplachům kvůli spalovacím elektrogenerátorům.

Ale nedokážu pochopit, že ve třetím tisíciletí, v době velmi pokročilých ICT,
může v průběhu (!!!) výpadku v H kraji na základě informací od tiskové mluvčí energetiků pro H kraj ČTK napsat, že výpadek v H kraji trval 20 až 25 minut,
když v tu chvíli ten výpadek ještě trval, pokračoval, probíhal, ... a např. v Náchodě trval cca dvě hodiny. A ne 25 minut.
A netuším, jak to bylo (nebo je) někde jinde.
To ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohle je prostě špatně.
Jestli krajské vedení energetiků tvrdí, že výpadky v kraji už jsou odstraněny, ve chvíli, kdy ve skutečnosti ty výpadky v kraji ještě pokračují, tak to prostě není správně fungující systém.

---

A povinný pravidelný povzdech:

Mobilní síť O2 byla samozřejmě opět nedostupná. Protože mobilní operátor O2 i po všech mých marných snahách dál zarytě odmítá dát do té BTS UPS.
Nezjišťoval jsem, jak je na tom T-Mobile, ale obvykle zde v tomto kontextu platí "stejné chyby – stejné známky".
Oni také mají některé BTS společné.
A jelikož šlo o nedostupnost BTS kvůli výpadku el. energie, tak ani nemělo smysl cokoliv operátorovi hlásit – zcela úmyslně na to kašle, a náhradní zdroj ani dočasně nepřiveze ani v případě, že ČEZ několik týdnů předem řádně nahlásí plánovanou odstávku. Takže při neplánovaném výpadku, navíc asi větším, nemá smysl se vůbec snahou o komunikaci s O2 obtěžovat.

Kromě toho – když BTS O2 vypadne jen tak, bez výpadku el. energie, tak helpdesk/callcentrum O2 dělá vše proto, aby toho, kdo se snaží poruchu nahlásit, poslalo do háje. Aby O2 vůbec nepřijalo informaci, že ta BTS nejede.
A TMO... to po asi dvou dnech, když už BTS šla, explicitně sdělilo, že ani neví o tom, že by v uvedenou dobu ta BTS měla výpadek. Že pokud využívají BTS O2, tak to není jejich zodpovědnost a jejich problém, že jejich zákazníci jsou bez signálu.
To vše v době, kdy v celém Česku už dávno neexistuje ani jedna telefonní budka, kdy široko daleko není pevná linka, a kdy široko daleko už dávno není ani ohlašovna požáru (ač její přítomnost donedávna vyžadoval zákon – nedávno raději zrušený).
Takže z pohledu ICT žijeme prakticky v 18. století. Tehdy ale vše plně fungovalo bez elektřiny, takže se nemuselo řešit, jestli tehdy ještě neexistující energetici vědí, že mají poruchu, nebo nevědí.

---

Pro jistotu ještě jednou:

Obdivuji techniky, kteří dokážou výpadky bleskově řešit.
Chápu, že výpadek nelze vyřešit v nulovém čase.

Ale mám obrovské nepochopení pro ten šlendrián shora, z kanceláří, pro tu úmyslnou sabotáž bezpečnosti občanů ze strany dvou mobilních operátorů, pro to veřejné ohrožení jehož se úmyslně svým vědomým strategickým rozhodnutím dopouštějí.
A moc se mi nelíbí ani to, že se v polovině (nebo dříve) dvouhodinového výpadku psalo, že výpadek trval (čas minulý) 20 až 25 minut.
Tu chybnou informaci na webu ČTK bych možná ještě pochopil, ve všem tom zmatku, když toho je z ničeho nic spousta k současnému řešení.

Ale to úmyslné nejištění BTS náhradními zdroji, to strategické rozhodnutí učiněné v klidu a dlouhodobě nezměněné i po mých intervencíh, když už je volání pomoci v tísni možné jen přes BTS, tak to je ze strany zodpovědných zaměstnanců dotyčných mobilních operátorů zločin.

Stejně jako už dlouhodobá neexistence ohlašovny požárů (chyba města) a nedávné zrušení zákonné povinnosti obcí taková místa zřizovat (chyba ministerstva). To je velmi chybné politické rozhodnutí zhora a diletantsví zdola, které může stát životy lidí.

---

PS:
Z Náchoda jsem se dozvěděl, že snad údajně nešla elektřina ani v Polsku (Kudowa – Zdrój; woj. Dolnośląskie). Ale byla to taková nějaká zprostředkovaná informace, nedávám za ni ruku do ohně.


---

PPS:

Ještě jsem si dohledal, co přesně tvrdili ČEZ a ČTK na téma H kraje (protože to je podstata tohoto článku):


Královéhradecký kraj

Královéhradecký kraj zasáhl dnes v poledne téměř na půl hodiny výpadek elektřiny. Hasiči vyjeli k lidem uvízlým ve výtazích. Zavřely některé obchody. Nemocnice kvůli výpadku proudu přešly na záložní zdroje. Fakultní nemocnice Hradec Králové musela kvůli výpadku odložit některé operace. ČTK to zjistila u energetiků, hasičů a dalších institucí. Výpadek nebyl plošný, některá místa nezasáhl. Závadu řeší Česká přenosová soustava (ČEPS).

Výpadek podle regionální mluvčí společnosti ČEZ Šárky Lapáčkové Beránkové trval zhruba od 12:00 přibližně 20 až 25 minut. "Důvodem nebyla porucha na zařízení soustavy ČEZ," uvedla.


Zdroj:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/cast-ceska-je-bez-elektriny-vypadek-proudu-postihl-osm-rozvoden/2694732
Česko ochromil výpadek proudu, zastavil dopravu a některé služby
Aktual.: 4.07.2025 15:21 Vydáno: 4.07.2025, 12:17
Cituji: 15.23

Čili:
1)
O tom 20 – 25min výpadku v H kraji v minulém čase psali na ČTK pravděpodobně už ve 12:17

Realita byla: Meziměstí cca 12 až cca 12:55; Náchod cca 12 až cca 13:55

2)
A to, že výpadek v H kraji trval do 25 minut, je v článku uvedeno i po aktualizaci v 15:21.
Přitom ČEZ snad alespoň časem zjistil, že cca 13:55 nahodil Náchod, resp. jeho konkrétní část.

Odkaz na ten článek nedávám dolů do odkazů, protože dle mé zkušenosti z webu ČTK (ceskenoviny.cz) články po zhruba třech letech mizí, a nechci si web zbytečně zaplavit nefunkčními odkazy.
Ale máte ho v textu.

 

  


Líbil se Vám článek?


Zpětná vazba – hlasování

Hlasy se na serveru připočítají k počitadlům pro tento článek, např. kolikrát tento článek někoho pobavil a kolikrát tento článek někomu pomohl.

Neukládají se jednotlivá hlasování (vzájemná kombinace hlasů, datum, čas, ani jiné údaje).
Proto nemá smysl odesílat prázdný hlas, nemělo by se co k čemu přičíst.

 

Ve Vašem prohlížeči nebude uložena žádná informace (cookies) o tom, že už jste hlasovali.
- Ve Vašem prohlížeči tedy nebude vidět, jak jste hlasovali.
- Kdykoliv budete moci hlasovat znovu, pokud Vám článek opakovaně pomůže (pobaví Vás, potěší, …).
- Pokud Vás právě u jednoho počítače sedí více, mohou postupně hlasovat další lidé.

Počítám člověkohlasy, nikoliv lidi.
Tedy kolikrát článek někomu pomohl,
nikoliv kolika lidem pomohl
.

Třikrát potěšeného jednoho čtenáře počítám stejně jako tři různé jednou potěšené čtenáře.

Každý má do budoucna neomezený počet hlasů.
Když zapomenete, že jste pro tento článek už hlasovali, nevadí – když Vám někdy v budoucnu bude např. užitečný znovu, tak mu znovu pošlete hlas, že Vám byl užitečný.

Můžete si zvolit 1 až N možností

Štítky, labels, kategorie, témata, tagy, hashtagy

(ve vývoji)
 
#electro-ict   #emergency-services-civil-protection    
#nachod   #mezimesti    
#society-thoughts  
 

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Osobní blog: Soukromý, neprofesní mikroblog. . Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-07-05]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/blog

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-07-05]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Uraziť systémového administrátora môže každý... kto nechápe, aké je to nebezpečné.

 

Pro zamyšlení

Příliš mnoho lidí utrácí peníze, které nevydělali,
za věci, které nepotřebují,
aby udělali dojem na lidi, které nemají rádi.

[Will Smith]