Opel Combo
Historie
18. 4. 2018
Doplněno
1. 4. 2018
Vytvořeno
8. 7. 2013
Německá automobilka Opel vyráběla skvělý užitkový vůz Opel Combo
s kapacitou řidič + spolujezdec + 1 europaleta (120 × 80 cm),
resp. pod názvem "Combo Tour" s kapacitou celkem pěti osob a zavazadlovým prostorem větším než u běžného kombíku.
Opel jednotlivé generace (modely) svých typů stejného názvu odlišuje po sobě abecedně jdoucími písmeny:
Např. malý městský vůz Opel Corsa A byla hranatá,
její nástupce Corsa B byla kulatá (z ní vychází Combo vyráběné v letech 1993 až 2001),
potom přišla Corsa C se zadními světly umístěnými nahoře ve sloupcích,
pak Corsa D už je měla zase dole, a někdy to dobou se to zvrtlo a Corsa začala být současně Fiat Punto, tak jsem se o ni přestal zajímat.
Ovšem s Combem je to složitější:
První Combo totiž nebylo samostatná typová řada – bylo to karosářské provedení "Combo" jako jedno z provedení vozu "Opel Kadett".
Samostatná řada "Opel Combo" vznikla až s další generací Comba.
V důsledku toho nastal strašný chaos v tom, které Combo je B a které C.
Později se to asi nějak ustálilo a Kadett E Combo byl zpětně prohlášen za Combo A, přestože jako Combo A bylo dříve zcela běžně označováno to, které je tedy dnes spíše Combo B.
A podobné je to s tou generací, která je dnes nazývána Combo C, přestože dříve bývala běžně označována i jako Combo B.
Zkrátka chaos, vzniklý úspěchem jedné karosářské varianty a jejím osamostatněním do nového modelu.
Něco podobného proběhlo o pár let později v segmentu menších MPV, tedy zvýšených vozů nižší střední třídy, když Renault Mégane Scénic byl asi ve druhé generaci nabízen už jen jako Renault Scénic; a Ford Focus C-Max už je také jen Ford C-Max.
Opel Kadett E Combo
(01/1986 – 08/1993)
později zvaný také Opel Combo A
Užitkové provedení poslední generace Opelu Kadett.
Přibližně za opěradly předních sedadel se mírně a šikmo zvyšuje střecha vozu, šířka se u užitkového prostoru ve srovnání s kabinou zvětšuje jen mírně, a jen od dolní hrany okének. Koncepcí (tvarem) jde o řešení srovnatelné s vozem Ford Escort Courrier.
Vozy byly dvoumístné nebo s označením Combo Tour (a rozměrným bočním oknem u užitkového prostoru) pětimístné.
Všechna provedení byla třídvéřová (zadní dveře pro náklad jsou dělené – křídlové).
Na rozdíl od soudobého pick-upu Škoda Pick-up (na bázi Favorita) má Combo pro vyšší nosnost zadní nápravu odpruženou listovými pery jako užitkové vozy, nikoliv vinutými pružinami jako soudobé osobní vozy.
Odbočka od Comba:
Obecně o modelu Opel Kadett E
Poslední generace vozu Opel Kadett měla mnoho karosářských variant:
- Hatchback (5 dveří; Čechy často neoficiálně přezdívaný "vajíčko")
- sedan (4 dv.)
- kombi (3 dv.; výrobcem oficiálně nazývané "Karavan")
- kombi (5 dv.; výrobcem oficiálně nazývané "Karavan")
- coupe (3 dv.)
- kabrio (2 dv.)
- dvoumístné zaplechované kombi (Bedford Astra Van, 3 dv.)
- Combo (3 dv., z toho jedny dvoukřídlé; 2 místa k sezení)
- A měl jsem za to, že bylo i pětimístné Combo Tour, ale nedaří se mi ho vygooglit, takže se zdá, že pětimístné Combo Tour přišlo až s další generací (to už bylo opravdu jistě).
Sedan, kupé a hatchback se staly základem pro licenční výrobu korejského vozu Daewoo Racer, potažmo tedy i jeho kulatějšího nástupce Daewoo Nexia.
Pětidvéřový hatchback Daewoo Racer se od svého německého vzoru Kadett E na první pohled lišil tím, že mezi C a D sloupkem nebyl neprůhledný černý plastový výlisek – místo něj tam bylo sklo.
A jak Daewoo do Česka přišlo, tak z něj odešlo: Po letech bylo na chvíli přejmenováno na Chevrolet, aby pak zcela zmizelo, a někteří jeho osiřelí čeští dealeři se přeorientovali na Opel.
Pátou generací, tedy tímto modelem E, označení "Kadett" skončilo. Nahradila ho Astra. Ta, ač výrazně kulatější a novým názvem opatřená, na Kadetta viditelně navazovala především ve verzi kombi s praktickou téměř svislou zádí.
Opel Combo B
(10/1993 – 08/2001)
původně dlouho zvané také Opel Combo A
Přední polovina vozu vychází z vozu Opel Corsa B (navíc je na střeše alkovna, přístupná zezadu z ložného prostoru a rychle podléhající korozi), za ní je naroubován přibližně krychlový ložný prostor, širší i vyšší než kabina. Proto je toto Combo vybaveno zrcátky umístěnými na dlouhých ramenech, náchylnými na aerodynamické sklápění při jízdě vyšší rychlostí, proti větru nebo při těsném míjení s protijedoucím kamionem.
Koncepcí (tvarem) je toto provedení podobné vozům Ford Fiesta Courrier nebo Citroën C15.
Mezi veřejností nepanuje shoda v tom, zda jde o Combo B (druhé Combo), nebo Combo A (první Combo, které je formálně samostatným typem, nikoliv karosářskou verzí jiného modelu).
Všechna provedení byla třídvéřová (zadní dveře pro náklad jsou dělené – křídlové). U pětimístné verze Combo Tour se, stejně jako u předchozí generace, na sklopnou zadní lavici cestujících přistupuje dveřmi řidiče a spolujezdce. Sklopnými opěradly je, mj. pro přístup do prostoru na nářadí, vybavena i verze dvoumístná.
Na rozdíl od soudobého pick-upu Škoda Felicia Pick-up má Combo pro vyšší nosnost zadní nápravu odpruženou listovými pery jako užitková vozidla, nikoliv vinutými pružinami jako soudobá osobní vozidla. Combo je ale, kvůli příbuznosti s Corsou, osazeno třináctipalcovými disky, nepříliš typickými pro jeho nosnost.
V nabídce byly dva atmosférické motory – zážehový 1,4 a naftový japonský 1,7 (Isuzu).
Nezaměňovat s vozem Opel Corsa Van, což je krátká nízká úzká třídvéřová Corsa bez zadních sedadel a zadních bočních oken.
Opel Combo C
(09/2001 – 11/2011)
původně dlouho zvané také Opel Combo B
První na pohled zcela samostatná generace Comba.
Koncepcí (tvarem) se přizpůsobilo vozům jako Citroën Berlingo (Peugeot Partner) či Renault Kangoo.
I přes vnější zvýšení a rozšíření kabiny řidiče (zarovnání s užitným prostorem) sedí řidič a spolujezdec nízko jako v osobním automobilu (na rozdíl např. od soudobé verze VW Caddy s podobnými vnějšími tvary a rozměry). Zvětšení kabiny v nárysu ale přineslo alespoň zrcátka bez dlouhých držáků, seřizovatelná zevnitř vozu.
Tím, jak vůz přišel od alkovnou, je nad hlavami řidiče a spolujezdce více volného prostoru, výrazně menší odkládací prostor a vyšší čelní sklo doplněné většími protislunečními stínítky.
Vůz získal boční posuvné dveře pro náklad či cestující – žádné až jedny u dvoumístného provedení, jedny až dvoje u pětimístného provedení Tour.
Pětimístné provedení může mít snadno posuvnou přepážku s mříží pro bezpečnou přepravu nákladu ve dvou- i pěti- místném aktuálním uspořádání.
Dvoumístná varianta může být vybavena svisle dělenou mřížovou přepážkou pro přepravu dlouhých nákladů při sklopeném sedadle spolujezdce. Pravá část přepážky po sklopení není za spolujezdcem, ale vpravo vedle středového tunelu s řadicí pákou.
Zadní dveře mohou být buď dvoudílné křídlové jako doposud (ty se obvykle vyskytují především u dvoumístných verzí; anebo u pětimístných verzí s jedněmi bočními posuvnými dveřmi),
nebo nově jednodílné výklopné s plynovými vzpěrami jako např. u kombíků, hatchbacků a podobných osobáků (ty se obvykle vyskytují především u pětimístných vozů s dvojími bočními posuvnými dveřmi).
Přestože jde na pohled (vnější i vnitřní) o samostatný model, i tato generace obsahuje podvozkové komponenty městského vozu Corsa (model C).
V nabídce byl i oplastovaný lehce pseudo-terénní akční model Opel Combo Arizona, u něhož se uvažovalo i o shrnovací plátěné střeše, podobné, jakou mívaly o několik let dříve vozy Peugeot Partner a Citroën Berlingo.
Tato generace je první, kterou Opel nabízel i s pohonem CNG/benzín.
Fiat Doblò
(12/2011 – 05/2018)
Opel Combo D
Na podzim 2011 byla pod názvem Opel Combo uvedena kopie již vyráběného vozu Fiat Doblo.
Oproti předchozí verzi jsou na výběr dvě délky vozu – kupující si může vybrat, zda si ve srovnání s předchozími generacemi koupí vůz přibližně stejně dlouhý zvenku, ale kratší zevnitř, nebo přibližně stejně dlouhý zevnitř a delší zvenku.
Jde o další z románských vozů prodávaných pod teoreticky německou značkou Opel (podobně jako Fiat Punto, Renault Trafic a Renault Master).
A cca na přelomu 80. a 90. let se pod názvem Opel Arena prodával tehdejší hranatý Renault Trafic.
Někdy během produkce této generace Opel opustil standardní názvosloví, kdy dvoumístné zaplechované Combo se jmenovalo prostě "Combo", zatímco pětimístná prosklená varianta se jmenovala "Combo Tour". Nově používá výrazy "Combo Van" a "Combo Combi". Všiml jsem si toho na jaře 2018 na českém webu Opelu při dopisování informace o novém Berlingu 2018, ale může to být starší změna, protože o Fiaty se příliš nezajímám, prodej románských vozů pod názvem "Opel Combo" mne uráží, a produkce Comba pro mne osobně skončila v roce 2011.
Citroën Berlingo, Peugeot Rifter
(06/2018 – )
Opel Combo E
Jako by nestačilo, že Opel prodává Fiaty (Punto pod názvem Corsa a Doblo pod názvem Combo) a Renaulty (Trafic a Master pod názvy Vivaro a Movano), pouští se nově do Citroënů a Peugeotů.
To, co jsme celé roky, ba lze říci desítky let, znali jako duo Citroën Berlingo & Peugeot Partner, přičemž se do toho nepletl ani Fiat, který ve větších vozech tvoří nedílnou součást románského trojlístku, se nově bude jmenovat Citroën Berlingo, Peugeot Rifter (!) a… Opel Combo.
Důvodem této změny je, že novým majitelem Opelu se v roce 2017 stala skupina PSA, tedy přibližně Peugeot a Citroën, ale nesleduji přesný vývoj, kdo je čí majitel, a jak se automobilky vzájemně kupují.
Dříve byl Opel součástí skupiny GM (General Motors), což mělo nějakou souvislost i s jeho napojením na značku Daewoo (jejíž první vozy byly licenční úpravy starších Opelů), později přejmenovanou na Chevrolet. Na Opely se přeorientovali i někteří dřívější čeští dealeři značky Daewoo/Chevrolet.
Subjektivní povzdech a pláč
Škoda, přeškoda. První tři generace Comba byly skvělé vozy – 1. z posledního Kadetta; 2. ze druhé Corsy (první typově samostatné); 3. i to první na pohled samostatné, ale stále příbuzné s Corsou.
Románské vozy jistě mají své fanoušky… ale do autosalonů německé značky se podle mého názoru nehodí a opravdová Comba nelze ničím od zahraniční konkurence nahradit. Ještě bych pochopil sjednocení s Fordem, protože jeho Connect je sympatický vůz v podobném stylu jako poslední skutečné Combo. Ale dovoz nejdříve z Itálie, a pak dokonce z Francie, to je zločin. Je to útok na city majitelů starších skutečných Opelů, především Comb.
Všechny generace
Všechna provedení mají pohon předních kol.
Článek popisuje pouze varianty dostupné na českém trhu.
Modelové roky
Pátrání po letech a měsících, kdy byla zahájena či ukončena výroba toho či onoho modelu,
bylo obtížnější, než jsem čekal – informace ze dvou zdrojů kolidovaly.
Auto Kelly
Nejprve jsem vycházel z katalogu náhradních dílů Auto Kelly. Podle něj to bylo takto:
- Kadett E Combo: 01/1986 – 07/1994
- Combo 71_: 07/1994 – 10/2001
- Combo: 10/2001 –
- Combo X12: 02/2012 (valník/podvozek od 08/2012)–
Wikipedia
Pak jsem se snažil dohledat chybějící data na anglické Wikipedii, a tam jsem zjistil toto:
- Kadett E Combo byl vyráběn jen do 08/1993
- Combo B (zvané také A) bylo vyráběno 10/1993 – 08/2001
- Combo C bylo v prodeji od 10/2001 přibližně do konce roku 2011
- Combo D vyráběno od 12/2011, prodáváno od 01/2012
Článek na české Wikipedii jsem už dříve vytvořil já, přičemž data o datech (datumech) vycházela z katalogu Auto Kelly, takže nejde o další nezávislý zdroj a nemůžu k němu přihlížet.
Český Opel
Na jaře 2018 Opel v Ženevě představil nový model, který má být vyráběn od roku 2018, stejný jako Citroën Berlingo a Peugeot Rifter (nový název pro dosavadní model Partner), protože v roce 2017 byl Opel zakoupen koncernem PSA.
Z důvodu neshody výše uvedených informací jsem se e-mailem zeptal na infolince českého Opelu, a ta mi z produktového oddělení dodala tato data:
- Opel Combo A: 01/1986 – 08/1993
- Opel Combo B: 10/1993 – 08/2001
- Opel Combo C: 09/2001 – 11/2011
- Opel Combo D: 12/2011 – 05/2018
- Opel Combo E: 06/2018
Jelikož na historii Opelu Combo nahlížím z českého úhlu pohledu a zabývám se jen variantami, které bylo možné běžně vídat na českých silnicích, považuji pro své účely vyjádření českého Opelu za stěžejní.
Data jsem od Opelu získal v dubnu 2018, takže ukončení výroby aktuálního modelu v květnu 2018 a zahájení výroby dalšího modelu v červnu 2018 jsou plány do blízké budoucnosti.