Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Osobní blog
Soukromý, neprofesní mikroblog.
Článek č. 190

 


Vydávání domněnek za pravdu – domýšlení obrazu pomocí AI

Zvetsovani obrazku, dopocitavani pixelu pro zisk vyssiho rozliseni:

V poslednich mnoha mesicich az malo letech se obcas objevuji clanky o tom, jak tu nekdo zrestauroval stolety filmovy zaznam pomoci umele inteligence, a tam zas nekdo pomoci umele inteligence predstavil reseni pro zvetsovani rozliseni u fotek.
Musim rici, ze me tento trend vubec netesi. Nevidim v tom pro dany filmovy zaznam nebo pro danou fotografii zadny prinos; naopak, povazuji to za kontraproduktivni poniceni toho videozaznamu ci te fotografie.
A pokusim se vysvetlit proc:

Jedina ferova cesta je klasicka technicko-matematicka interpolace. Zvetseni stavajiciho existujiciho obrazku. Dopocitani odstinu mezi sousednimi pixely. Zvetseni, vyzoomovani, prizoomovani.
Asi jako kdyz se v ACDSee stiskne hvezdicka nebo v CSS nastavi treba 100 %.
Nebo jako kdyz se pouzije vetsi obrazovka (s vetsi uhloprickou v palcich a centimetrech) se stejne nizkym rozlisenim (poctem pixelu).
Proste to jen zobrazime vetsi, a nic si nevymyslime. To je fair.

Ve chvili, kdy se pouzije AI (umela inteligence), aby si vymyslela, co tam chybi, uz je to lhani.
Asi jako kdyz nekdo natoci zivopisny film a realnym historickym postavam vklada do ust konkretni dialogy v konkretnim zneni vymyslenem scenaristou.

"Mohlo by to tak byt", ale neni. Je to vymyslene.
Prekracuje to hranici mezi realnou fotografii a namalovanym obrazem (pri jehoz malovani neni k dispozici predloha).

Kdyz nevime, co tam v tech detailech bylo, tak to bud prizname (jedina fair cesta),
anebo si to vymyslime (a to uz je prachsproste lhani).

Co kdyz to bude fotka nejakeho textu? Knihy? Clanku? Seznamu jmen s daty narozeni? Fotka elektromeru?
Interpolace to vyzoomuje, ale necha rozmazane / necitelne. Proste nevime, jaka pismena a jake cislice tam jsou.
AI si tam casem treba neco vymysli, a la chatbot, ze to tam obvykle byva, a je to sprosty falsifikat, padelek, lez.

Kdyz ta data (ty informace) neexistuji, tak si je nemuzeme vymyslet a placat se po ramenou, jak jsme je obnovili. To je nesmysl a lhani si do kapsy.

Da se to prirovnat i k dodatecne kolorizaci.
Pokud kolorizace stare cernobile fotografie nebo stareho cernobileho filmu probiha dodatecne bez informace, jake barvy to byly, a jde o dokumentarni film nebo faktografickou fotografii, tak jsem k takove kolorizaci uplne stejne kriticky. Proste je to padelek.
Neco se tam vymysli, aby se to libilo. Aby se to libilo povrchnim prijemcum, kterym lhani nevadi a pro ktere je povrchni visualni formalni efekt vic nez vnitrni obsah, znalost, informace.

Neco jineho je to v pripade hraneho filmu nebo umelecke fotografie, kde nejde o zachovani dat / znalosti / informaci, tam tak kriticky nejsem. Pokud je ta dodatecna kolorizace priznana a ty barvy se nevydavaji za volbu/rozhodnuti autora puvodniho cernobileho dila (nebo pokud tu volbu tento autor provede ci schvali), tak s tim u umeleckych / priznane fiktivnich snimku problem nemam.
Totez pak plati pro dopocitavani vetsiho rozliseni filmu a fotografii pomoci AI: Pokud je to priznana fikce, kde jde o vizualizaci neceho (hrany film), nikoliv o dokumentarni zachyceni reality, tak s tim taky problem nemam.

Mimochodem, uz pred delsi dobou jsem videl ukazku stareho filmu, ktery umela inteligence zrestaurovala / remasterovala, jak uznala za vhodne (vymyslela si, co tam chybelo, a zucastnenym osobam nevadilo, ze tim dochazi k falsovani obsahu).
Autori clanku nad tim vysledkem jasali, ale mne se na tu novou verzi koukalo hur nez na tu puvodni; ta puvodni, autenticka, podle me byla lepsi i z hlediska pocitu sledovani toho videa. Zjevne je to dost subjektivni.


A podobne tema jsou archeologove, kteri nam presvedcene tvrdi, co jak podle nich bylo.
Napr. ze dinosauri nebo pozdeji ruzni savci vypadali presne tak nebo tak. Vzdyt to jsou vsechno jenom domnenky. Kdyz uz nic jineho, tak konkretni barvy, povrch tela, apod.
Okolo koster, ktere archeologove nasli, si vymysleli neco, co by teoreticky v jednom z mnoha moznych scenaru mohlo davat smysl, a prezentuji to jako pravdu.
Ano, mohla by to byt pravda... Teoreticky. Ale to neznamena, ze je.

Autenticita, pravdivost a zachovani informace
(jeji nezkreslovani; a nevydavani svych domnenek a nepotvrzenych hypotez za objektivni prokazanou pravdu jen na zaklade toho, ze jsou nevyloucene a teoreticky mozne)
pro me vzdy budou mit vyssi hodnotu nez libive vizualni efekty.

 

  


Líbil se Vám článek?


Zpětná vazba – hlasování

Hlasy se na serveru připočítají k počitadlům pro tento článek, např. kolikrát tento článek někoho pobavil a kolikrát tento článek někomu pomohl.

Neukládají se jednotlivá hlasování (vzájemná kombinace hlasů, datum, čas, ani jiné údaje).
Proto nemá smysl odesílat prázdný hlas, nemělo by se co k čemu přičíst.

 

Ve Vašem prohlížeči nebude uložena žádná informace (cookies) o tom, že už jste hlasovali.
- Ve Vašem prohlížeči tedy nebude vidět, jak jste hlasovali.
- Kdykoliv budete moci hlasovat znovu, pokud Vám článek opakovaně pomůže (pobaví Vás, potěší, …).
- Pokud Vás právě u jednoho počítače sedí více, mohou postupně hlasovat další lidé.

Počítám člověkohlasy, nikoliv lidi.
Tedy kolikrát článek někomu pomohl,
nikoliv kolika lidem pomohl
.

Třikrát potěšeného jednoho čtenáře počítám stejně jako tři různé jednou potěšené čtenáře.

Každý má do budoucna neomezený počet hlasů.
Když zapomenete, že jste pro tento článek už hlasovali, nevadí – když Vám někdy v budoucnu bude např. užitečný znovu, tak mu znovu pošlete hlas, že Vám byl užitečný.

Můžete si zvolit 1 až N možností

Štítky, labels, kategorie, témata, tagy, hashtagy

(ve vývoji)
 
#historical-technology   #science-technology   #electro-ict    
#society-thoughts  
 

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Osobní blog: Soukromý, neprofesní mikroblog. . Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-06-14]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/blog

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-06-14]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

- „Nevíš náhodou, co je to objektové programování?”
- „Počkej, teď na mě chvilku nemluv, právě kopíruju 350 řádků kódu…”

 

Pro zamyšlení

Vede-li inženýr dráhu, nevede ji přes vrchol hory, nýbrž oklikou po jejím úpatí. Tato oklika není kompromis mezi přímostí tratě a výškou hory, je to prostě velmi přesné počítání se skutečnými fakty. V politice se však nepracuje inženýrsky: udělá se projekt a čeká se, s jakými překážkami se setká, a teprve potom se handluje o nějakou tu okliku. Řeší-li se všechno kompromisem, znamená to, že nejsou předem váženy okolnosti, s nimiž bude nutno dále prakticky počítat: tomu se ovšem říká fušerská práce.
[Karel Čapek, 1925]