Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Osobní blog
Soukromý, neprofesní mikroblog.

Martin Adámek, Náchod & Meziměstí.

Osobní, soukromý, neprofesní mikroblog.

Není určen k profesní prezentaci:
Může obsahovat subjektivní názory a nevětšinové pohledy bez opory u odborné veřejnosti.
Ba může obsahovat i emoce.

Krátké příspěvky, podobné jako např. na Facebooku či jiné platformě, ale u mě na webu v prostředí mimo Facebook či jinou platformu provozovanou třetí stranou.

Kratší a méně důležité texty, které si nezaslouží článek na webu.

Další rozdíl oproti webu je,
že přepínáním jazykových verzí webu se přepíná i obsah dané webové stránky, pokud jsem ho vytvořil ve více jazycích,
zatímco přepínáním jazykových verzí zde na blogu se mění jen jazyk rozhraní, a text zůstává stejný.

Příspěvky se zde mohou objevovat v češtině, angličtině nebo polštině, velmi výjimečně i v jiných jazycích;
a mohu i míchat různé jazyky v jednom příspěvku.

Účelem tohoto mikroblogu je snadná publikace jednoduchých krátkých textů.

Výhodou by měla být vyšší frekvence příspěvků. Jelikož jsem si web navrhl velice robustně a má mnoho možností, je přidání nové stránky (článku) na web, se všemi vlastnostmi stránky, a zatřídění do struktury webu velice zdlouhavé.
Proto jsem si přidal tento nástroj pro snadnější lineární přidávání krátkých textů bez větších složitostí.

Blog, webový deník, místo pro publikaci krátkých poznámek, postřehů či úvah, nástěnka. Prostě blog.

Má to být něco jako přehled mých příspěvků na sociální síti – ale přímo na mém webu, bez závislosti na konkrétní sociální síti.

Dalším důvodem pro vznik tohoto blogu v rámci tohoto webu je, že tento web je archivován Národní knihovnou ČR, což zvyšuje šanci, že to, co sem píšu, bude někomu užitečné.
Tímto zdravím budoucí generace, pokud díky archivu právě čtou tento text v dobách z mého pohledu budoucích.


Martin Adámek – selfie v přírodě, modrá bunda, žlutá zimní čepice, na pozadí zamrzlý potok
(Foto 28. 12. 2021)

Vítám Vás zde a doufám, že tento blog bude užitečný.

Witam tutaj Państwa i mam nadzieję, że ten blog będzie przydatny.

Welcome here; I hope this blog will be useful.

Martin Adámek, Meziměstí, CZ, 01/2022.

(Současně s tímto blogem spouštím také
blog o češtině pro Poláky.
Některé posty zařadím do obou blogů,
ale jinak jsou to dva různé blogy pro různé cílové skupiny a s různým účelem.)

 


Text článku

Od studenta jsem se dozvěděl, proč se vlakové nádraží řekne rusky [vakzal]:
Když chtěl ruský car postavit železnici, poslal kvůli tomu své lidi do kolébky železnice, tedy do Anglie.
Angličané vzali ruskou delegaci na nádraží, aby viděla, jak vypadá, a na tom nádraží bylo na velké ceduli napsáno "Vauxhall". Byl to konkrétní název toho místa (dogooglil jsem si, že v jižním Londýně; alespoň dnes), ale delegace si myslela, že to je obecně "nádraží".
A tak je nádraží rusky vakzál.

Pokud by vám byl název "Vauxhall" odněkud povědomý, mohlo by to být proto, že už předlouhé roky se pod názvem Vauxhall v Británii prodávají německé automobily Opel (např. Vauxhall Combo).

V souvislosti s cedulemi na nádraží připomínám, že starý známý vtip o pánovi, který vykoukne z vlaku, čte "Náchod", "východ" a "záchod" a neví, kde je,
se opírá o dřívější reálné uspořádání cedulí – na internetu se dá najít fotka, kde jsou ty tři cedule krásně vyrovnané nad sebou v jednom záběru – potvrzuji, že to tak před rekonstrukcí nádraží opravdu bylo, není to fotomontáž.

Mimochodem, v jedné knížce o historii železnice jsem se onehdy dočetl, že rozchod kolejnic 1435 mm ve střední a západní Evropě je dán šířkou bran v historickém opevnění Londýna.
Z ní vyplynul rozchod kolejnic v Anglii, a jelikož se parní lokomotivy kupovaly nejprve hlavně v Anglii, stala se ta šířka normou i u nás.

Tolik jako volné pokračování nedávno naťuknutého tématu,
že české slovo "volant" je vlastně francouzské, a že pravděpodobně (moje spekulace) mohlo přijet do Boleslavi z Francie společně se slovy "voiturette" (tehdy kategorie vozidla, druh vozidla; ale používáno pro první boleslavské auto) a "šofér";
obzvlášť, když první automobil na území dnešního Česka, kopřivnický NW Präsident, měl ještě řidítka, a ne volant.

 

Související odkazy

  

Líbil se Vám článek?

 

Publikováno
12/2021 – 01/2022

 

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Osobní blog: Soukromý, neprofesní mikroblog. . Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/blog

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

-„Pane profesore, já mám protipříklad.”
-„To nevadí, já mám dva důkazy.”

 

Pro zamyšlení

Sílu mi dej, ať přijmu, co změnit se nemá.
A odvahu žádám, ať změním, co změnit se dá.
A moudrost mi přej, s níž rozeznám tváře těch dvou!

[(autor nezjištěn)]