Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Š 1203 – Informace
Technická data a další informace

 

Technická data (tohoto kusu)

  • Délka: 4,5 m
  • Objem motoru: 1,2 litru (1221 ccm)
  • Výkon motoru: 36 kW (49 HP) při 4600 rpm
  • Převodovka: 4stupňová
  • Pohon: zadních kol
  • Brzdy: hydraulické bubnové se dvěma posilovači, při silném sešlápnutí pedálu velmi účinné
    (leč díky dvěma posilovačům velmi složité na údržbu)
  • Maximální rychlost:
    Původní cca. 100 km/h,
    od přestříkání na červeno vlivem administrativní chyby 90 km/h.
    (Reálně zkušebně dosaženo těsně přes 100 km/h,
    rozumná cestovní rychlost 60 – 70 km/h,
    při vlastnictví ropných vrtů by se dalo běžně pohodlně jezdit přes 80 km/h.)
  • Spotřeba: Ani se neptejte.
  • Elektrický rozvod s minusem na kostře, dobíjení alternátorem

Hmotnosti

  • Pohotovostní (vozidlo+provozní náplně+řidič) 1260 kg
  • Užitná (cestující+náklad) 700 kg
  • Celková (nejvyšší povolená) 1960 kg

Karosérie

  • Bezkapotová
    • slangově zvaná „trambus(ová)“
    • motor je umístěn mezi předními sedadly
    • v angličtině se nazývá nejčastěji „cab over engine“ (kabina nad motorem)
  • Samonosná
    • polopřepážka za předními sedadly slouží jako výztuha
  • 4 dveře, z toho jedny dvoudílné
  • 2 stahovací okna a 5 výklopných okének

Díly z jiných vozidel používané pro výrobu Š 1203 v roce 1980

  • U Š1203 z různých let různé, používalo se, co bylo
  • Motor vychází z motoru pro Škodu Popular (1938)
    • koncepčně stejné motory použity pro Š „Tudor“; Š1200-1202, Š Spartak, Octavia, Felicia a spol.; Š 1203 (TAZ 1203, TAZ 1500)
    • další nástupci vyráběny i po roce 2000 (Ocelot)
  • Přední světlomety a blinkry jako u Š 1202, Octavia
  • Zadní sdružené svítilny jako u Š 1000 MB (až na přepážky mezi jednotlivými částmi)
  • Osvětlení SPZ jako u Š1000MB - Š100 (úzké Š120 mají podobné, ale bez nápisu „Škoda“)
  • Volant ze Š 100
  • Tachometr ze Š 120 (u tohoto kusu lehce modernější, než má pro rok 1980 být - ale téměř stejný)
  • Páčky pod volantem jako u Š1000 MB (ale méně poloh pravé páčky)
  • Vypínače na palubní desce – směs ze Š1000 MB, Š100 i Š120 (!)
  • Okenní kličky ze Š1000 MB; vnitřní kliky dveří ze Š 120
…pojízdná vzorkovna výroby značky Škoda (AZNP) za desítky let,
člověk má několik vozů v jednom
(a je to originál, tak to u 1203 má být)

Mikrobus, nebo minibus?

  • v oficiálním původním názvu konkrétního provedení je „minibus“
    • jedná se pouze o obchodní (dnes by se řeklo „marketingové“) označení, které neodpovídá dnešnímu právnímu zařazení vozidla, nicméně bylo uvedeno v (O)TP jako druh karosérie
  • podle dnešního názvosloví jde o mikrobus (jako typ karoserie), resp. právně dnes už jde o „kombi” (zatímco běžný malý kombík je „osobní kombi”)
    • má do 1+8 míst k sezení a zároveň do 3,5 tuny celkové hmotnosti
      • tj. k řízení stačí ŘP sk. B
      • tj. podle zákona jde o vozidlo kategorie M1 (osobní automobil)
    • aby šlo o minibus (v dnešním smyslu slova), muselo by tu být o 2 sedačky více (nikdy u sériové Š1203 nebylo)
      • pak by byl zapotřebí ŘP sk. D1 nebo D
      • šlo by o vozidlo M2

…oficiální typové označení (název): minibus
druh vozidla a karoserie dnešním názvoslovím: mikrobus

dnešním právním názvoslovím: kombi

Z historie slova mikrobus

Podle článku v časopisu Automobil z r. 1970 (test minibusu de luxe na trase 5000 mil – cesta do Skandinávie) v době představení Š1203 (přelom 60. a 70. let) bylo slovo mikrobus nové, v zahraničí vyvolávalo představu vědce u mikroskopu a smích, a tak testující novináři používali raději slovo minibus.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Š 1203 – Informace: Technická data a další informace. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/skoda-1203/info

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Cestuje skupina inženýrů se skupinou manažerů ve vlaku. Každý manažer ma svoji jízdenku, inženýři mají dohromady jen jednu. Najednou jeden z inženýrů volá: „Jde průvodčí!” a všichni inženýři se natlačí do jednoho WC. Průvodčí zkontroluje lístky manažerů a vidí, ze dveře na WC jsou zamčené. Zabouchá na dveře a zavolá: „Jízdenku, prosím!” Z WC se pode dveřmi vysune jeden lístek, průvodčí ho cvakne, prostrčí zpět, poděkuje a spokojeně odchazí.
Na zpáteční cestě mají manažeři jen jeden lístek, a světe div se, inženýři nemají žádný. Jeden z manažerů uvidí průvodčího a zakřičí: „Jde průvodčí!” a všichni manažeři se utíkají schovat na WC. Inženýři trochu pomaleji odcházejí na další WC. Poslední z inženýrů, ještě než se schová, zabouchá u manažerů na WC a zavolá: „Jízdenku, prosím…”
Ponaučení: Manažeři často používají inženýrská řešení, aniž by jim rozuměli.

 

Pro zamyšlení

Rozumný člověk se přizpůsobí svému okolí. Nerozumný člověk se snaží přizpůsobit své okolí sobě. Proto veškerý pokrok závisí na nerozumných lidech.
[George Bernard Shaw]