Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Přednáška o vývoji a provozu webového portálu

 

Vytvořeno
03-04/2010

 

V pondělí 22.3.2010 proběhla přednáška, na které Jiří Pilnáček seznámil studenty FIM se svými praktickými osobními zkušenostmi z komplexního provozu několika serverů, zejména Turistika.cz.

Posluchači se dozvěděli mj., že server Turistika.cz:

  • Je založen na komunitě svých uživatelů. Ti zastávají roli autorů obsahu (píší a zveřejňují články), a jelikož dostávají provizi z reklamy zobrazené u svých článků, snaží se také dát o svém článku vědět např. odkazem ze svého profilu na Facebooku, čímž serveru dělají reklamu.
  • Již obsahuje přes 30 tisíc článků vložených uživateli. Články slouží především ke sdílení zkušeností – aby někdo, kdo se chystá navštívit nějaké místo, předem věděl, co se vyplatí využít či navštívit a co ho může nepříjemně překvapit. Jde zejména o předání osobní zkušenosti a postřehu, ne o šíření snadno vygooglovatelných tvrdých dat (typu provozní doba).

Zmíněna byla různá doporučení pro zakládání nového serveru:

  • Musí mít hodnotu pro uživatele a uživatel se musí o této hodnotě snadno a rychle dozvědět – musí vědět, o čem a k čemu daná služba je a proč ji má využívat.
  • Nápad má být následován přesnou definicí vize; vize se pak má provozovatel držet, aby nesklouzl k jinému typy služby (který již není tak originální a je vzdálen od původního smyslu služby). Např. „umožňovat šíření zkušeností a nenechat se zlákat možnými příjmy z inzerce k proměně serveru v běžný katalog ubytování“.
  • Před zahájením investicí (časových, finančních, …) do rozjezdu služby si udělat SWOT analýzu, provést průzkum trhu a ověřit si, že má rozjezd projektu smysl. (např. nespouštět 50. seznamku, apod.)
  • Web by měl být jednoduchý a přehledný, příliš mnoho grafiky škodí. Sekce je vhodné oddělovat prázdným místem, ne rámečky.

Řeč byla i o obchodních modelech a strategických partnerstvích pro finanční zajištění provozu:

  • Je nutné definovat si předem veličinu, podle které se bude sledovat úspěšnost projektu:
    • návštěvnost není vše, pokud je malý počet stran navštívených za jednu návštěvu (dobré SEO/přilákání, ale pak nepochopení a odchod)
    • v případě elektronického obchodu nepomůže ani vysoký počet stran za návštěvu, pokud z obchodu neplynou objednávky
    • u systému, kde mají členové komunity šířit svůj obsah, může být měřítkem např. počet přidaných článků nebo fotografií
  • Konkrétně turistika.cz navázala partnerství
    • s turistickými komunitami – KČT, sběratelé turistických známek, Asociace novinářů a publicistů cestovního ruchu (přináší PR)
    • s ČD (doprava), Čedokem (služby), firmou Foto Škoda, ČSOB
  • Další obchodní modely spočívají v relevantní inzerci – ubytování, zájezdy, regionální reklama (vztahující se k oblasti, o které pojednává ten který článek).
  • Obecně je také možné oslovit investora.

Důležitým tématem je i PR a marketing

  • Např. Facebook si v ČR nezaplatil žádnou reklamu, a přesto má za dva roky dva miliony uživatelů – protože o něm psala média a přinesla mu velkou vlnu bezplatného PR. Pro média je obecně zajímavé psát o něčem novém. Podobně nedávno získala bezplatné PR např. cestovní kancelář pro plyšáky.
  • Konkrétně Turistika např. poskytne médiím citovatelnou statistiku nebo uspořádá anketu o nejoblíbenější rozhlednu (o jejíchž výsledcích pak mohou novináři psát).
  • Z placených metod je nevhodnější PPC (pay per click) reklama.
  • Zajímavá je cílená reciproční (barterová) reklama – lze najít podobné weby, které si příliš nekonkurují, a tyto weby si mohou vzájemně vypomoci.
  • Nejméně vhodná je neinternetová reklama, protože z TV, billboardů nebo rádia je cesta na web poměrně dlouhá, navíc se takové přístupy těžko měří (lze jen předpokládat, čím byl nárust přímých přístupů způsoben).
  • Pokud web není úspěšný, jak by měl, je největším uměním skončit včas – naděje není řešení.

Přednáška byla proložena mnoha dotazy:

  • Kde lze získat data pro průzkum trhu?
    • netmonitor.cz má informace a statistiky rozdělené dle segmentů
    • toplist.cz nabízí mnoho různých statistik
  • Kolik stála doména pro Turistiku?
    • stovky tisíc Kč
    • rozpoutala se debata na téma možnosti hypotetického odprodeje
  • Jaká je časová náročnost rozjezdu projektu?
    • léto 2007 nákup domény
    • podzim 2007 výběr dodavatele naprogramování webu
    • duben 2008 spuštění provozu
  • Jaká je finanční náročnost rozjezdu?
    • základní platforma (3 měsíce) cca. 200-300 tisíc Kč (bez komunitních funkcí a bez funkcí rozdělování peněz z reklamy autorům)
  • Zkoušeli jste životaschopnost projektu na doméně 3. řádu?
    • Ne, rozjezd byl až s generickou doménou (jde o značku).
  • Jaká je velikost týmu?
    • Devět lidí na všechny projekty, z toho pět pro Turistiku
  • Kontrolujete vkládané články? Jak je to náročné?
    • Je využíván komunitní systém, jsou zavedení správci pro jednotlivé sekce (za kontrolu a opravu mají podíl z reklamy) – ale ne všechny sekce jsou obsazeny, takže kontrola od provozovatele vyžaduje 2-3 hodiny denně.
  • Řešili jste falešné přístupy?
    • Bylo zastaveno falšování přístupů pomocí malého iframe na jiném webu.
    • V malém jsou zneužívány i dynamické IP adresy mobilních operátorů (autor článku si ne příliš efektivně ručně naklikává přístupy, přičemž se neustále odpojuje a připojuje, aby získával novou IP)
  • Setkáváte se s blokováním reklamy?
    • Ne, přerozdělování peněz z reklamy způsobí kladný vztah k inzerentovi – autor/příjemce peněz z inzerce je současně čtenářem/příjemcem inzerce.
    • Navíc je tato reklama účinnější právě o vztah uživatele serveru k inzerentovi – uživatel (autor) ví, že mu např. Čedok nechá něco vydělat, tak je nakloněn myšlence, že on naopak dá vydělat Čedoku.

Na závěr přednáška završila soutěží

  • Posluchači se rozdělili do čtyř skupin, jejichž zástupci si vylosovali po jedné doméně. Všechny domény evokovaly možnost využití pro komunitní službu, sociální síť (kamosky.cz, pivari.cz, osameli.cz, rozhovory.cz)
  • Ke každé doméně skupina během patnácti minut vytvořila hrubý návrh, jak by ji bylo možné využít – soutěžící museli přibližně popsat tyto body:
    • vize
    • obchodní modely
    • marketing a PR
    • grafické rozložení stránky (jaké prvky stránka obsahuje)
  • Zástupci skupin pak své návrhy prezentovali, návrhy jsme s p.Pilnáčkem ohodnotili.
  • Vítězná skupina (návrh využití domény pivari.cz) získala kilometrickou banku ČD na 2 tisíce km.
  • Jiří Pilnáček nabídl studentům spolupráci.

Prezentace ke stažení

Prezentace „Jak vybudovat úspěšný webový portál?” – J.Pilnáček, 22.3.2010 (Formát .pps 764 KiB)

Volné pokračování – marketing – prezentace ke stažení

Prezentace „Marketing webového projektu” – J.Pilnáček, 12.4.2010 (Formát .pps 882 KiB)

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Přednáška o vývoji a provozu webového portálu. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2018-12-18]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/fim/tvorba-webu/provoz-portalu

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2018-12-18]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Opravdový programátor neumí vařit. Obchody s potravinami nejsou otevřeny ve tři hodiny ráno.

 

Pro zamyšlení

Dejte si pozor, co si přejete, mohlo by se vám to splnit.
[(autor nezjištěn)]