Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

SEO – Optimalizace webu pro vyhledávače (a pro uživatele)

 

Motto optimalizace

Robot je nejpostiženější uživatel.

Základní rady pro SEO – shrnutí hlavních sdělení z přednášky Jana Tichého

Následuje moje nesystematické (z hlavy sepsané) shrnutí toho nejzajímavějšího, co na přednášce zaznělo. I když něco z toho jistě mnozí vědí:

  • Nemá smysl sledovat pořadí ve výsledcích hledání, protože je ovlivněno předchozím hledáním a další personalizací (např. jazykem prohlížeče, apod.)
  • Navíc Google mění algoritmus cca. 2x denně
  • Nemá smysl sledovat Google toolbar page rank, protože jednak je počítán ze starých dat, ale hlavně z dat neúplných, a hlavně je do něj navíc ještě vnášena záměrná chyba
  • Ke keywords už se nepřihlíží vůbec, k description se sice při řazení výsledků také nepřihlíží, ale někdy vyhledávač usoudí, že description zobrazí místo úryvku stránky ve "snippet" ve výsledcích hledání pod titulkem stránky
  • Optimalizuje se vždy konkrétní stránka, nikoliv celý web, nemá tedy smysl umisťovat do konkrétních podstránek klíčová slova, která souvisejí s obsahem sousedních stránek, a ne té dané stránky
  • Vyplatí se optimalizovat "dlouhý ocas" (široká nízká část grafu, který zobrazuje počty hledání jednotlivých výrazů) - tj. velké množství málo vyhledávaných konkrétních výrazů, u kterých není velká konkurence (např. "Harry Potter a kámen mudrců"), protože u obecných výrazů ("kniha") je jednak větší konkurence a jednak menší pravděpodobnost, že návštěvník najde přesně to, co hledal a něco si koupí. Navíc "Harry Potter" dovede návštěvníka přímo na patřičnou podstránku, a návštěvník tak nemusí bloudit dál po webu
  • K testování zajímavosti jednotlivých klíčových slov jsou užívány rozjezdové placené PPC kampaně (adwords), které umožní snadno a rychle zjistit, jaká klíčová slova uživatele zajímají
  • Google díky jazykové statistické analýze dokáže najít nejen jiné tvary slova, ale i synonyma (nezná pravidla české gramatiky – různé tvary jednoho slova pozná podle toho, že se často vyskytují pospolu na jedné stránce) – a stále se vyplatí mít na stránce dané slovo v různých tvarech
  • Nedílnou součástí SEO je i použitelnost webu, protože cílem není dovést návštěvníka na web, ale "do košíku" (nebo k podstatným informacím, u neprodejních informačních webů)
  • 100% validita není vyžadována, ale v případě výskytu zásadních chyb je vyhledávač zmaten, takže v lepším případě přistoupí k veškerému obsahu stránky jako k čistému prostému textu (bez zdůraznění značkami title, h1, strong, apod), a v nejhorším případě stránku nepochopí vůbec
  • Byly zmíněny i obecně známé věci, jako že není dobré dělat nepřijatelné SEO praktiky (o postihu webu ale rozhoduje vždy člověk, takže se není třeba bát, že by web byl postižen za použití skrytého textu pro usnadnění navigace na mobilu či v hlasovém výstupu), že není dobré odkazovat na závadné weby, že klíčová slova by měla být v titulku, v h1-h3, v tučném písmu a v kurzívě apod. (a že se vše rozpočítává, takže čím delší tiulek nebo čím více tučného textu, tím menší váha pro jednotlivá slova) – přitom ale opakující se výrazy Google ignoruje, takže není velkým problémem, když je součástí titulku každé stránky název firmy - protože ho pak Google částečně přehlíží (ale že by název firmy/webu měl v titulku být spíš až za názvem podstránky - např. kvůli orientaci na panelu s okny)
  • Asi nepřekvapila ani informace, že vhodným nástrojem SEO je vytvoření užitečného obsahu stránky, protože pak na ten užitečný obsah mnozí blogeři a provozovatelé webu rádi sami odkáží, což je lepší, než pokoutně získávat umělé zpětné odkazy
  • Stejně jako byl zdůrazněn známý fakt, že flashový obsah webu je z hlediska SEO řešitelný jedině přepsáním do html a že javascriptová navigace (bez alternativy) je zásadním problémem
  • Známý byl asi i fakt, že duplicity jsou škodlivé, přičemž bylo doplněno, že když je jedna stránka na více adresách, tak o tom, na které adrese bude zachována, rozhoduje náhoda (takže může být vyřazena ta adresa, na kterou vedou odkazy!!!). Vyhledávače umí považovat za jednu stránku varianty s "www" a bez něj, jakož i s "/index.htm" a bez něj. Problém ale mají se session id u dynamických stránek (pak web vždy objevuje znovu a znovu jako zcela nový, bez zpětných odkazů…). Parametry u php už Google zvládá neomezeně, Seznam doporučuje vejít se do tří.
  • Nás, příznivce technicky a sémanticky čistého webu, potěšilo, že přednáška byla v duchu "co je dobré pro uživatele, to je dobré pro vyhledávač" a potvrdila myšlenku, že SEO souvisí s kvalitou a přístupností webu, protože "robot je nejpostiženější uživatel", a že odkazy se nejlépe získávají kvalitním obsahem webu
  • Přednáška tedy celkově potvrdila názor, že SEO by nemělo být přehnané, že by v titulku stránky nemělo být nacpaných 20 slov, apod.
  • Celkově byl potvrzen názor, že se nemá provádět extrémní SEO šamanství s pochybnými praktikami a má se raději hledět na technickou i obsahovou kvalitu webu. Přičemž je vhodné zdůraznit, že přednáška zazněla z úst vedoucího SEO oddělení firmy H1, která v SEO patří k české špičce.

Zdroj těchto informací

Přednáška Ing. Jana Tichého (vedoucího SEO oddělení firmy H1.cz) na UHK-FIM dne 10.11.2008.

Analýza návštěvnosti webu

Prezentace „Analýza návštěvnosti a efektivity webu” – Ing.Tichý, 7.4.2009 (Formát .pdf 269 KiB)

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. SEO – Optimalizace webu pro vyhledávače (a pro uživatele). Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2018-12-12]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/fim/tvorba-webu/seo

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2018-12-12]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Bůh je reálný, pokud nebyl deklarován jako integer.

 

Pro zamyšlení

Mnoho dá člověku svět, ale když chce člověk dát něco světu, musí sedět na svém poli a dřít jako nádeník.
[Karel Čapek]