Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Bezpečnost na kole – další materiály

 

Kontrola jízdního kola

Na začátku sezóny a před odjezdem na výlet je jako prevence užitečná také kontrola jízdního kola (Formát .pdf 162 KiB).

Drobné poznámky

Cyklistické brýle

jsou důležité jako ochrana očí proti hmyzu a prachu

Muška v oku je velice nepříjemná, a někdy mohou do oka vlétnout i menší pevné částice, jako písek z korby náklaďáku nebo prach z cesty.
Po nástřiku vozovky létají od kol aut přímo kamínky, a naopak v lese mohou brýle chránit oči před větvemi.

Brýle jsou k dostání sluneční nebo čiré cyklistické. I čiré mívají UV filtr. Případně si můžete koupit brýle s výměnnými sadami plexiskel.
Existují i cyklistické sluneční brýle, do kterých je možné vložit dioptrické čočky.

Cyklistické rukavice

  • částečně jsou věc komfortu
  • ale při menším pádu pomohou proti odřeninám dlaní
  • a některé mají reflexní prvky, aby bylo za snížené viditelnosti lépe vidět, že cyklista dává rukou znamení o změně směru jízdy

Oblečení nohou

Na kolo nejsou vhodné široké nohavice zvonových kalhot či kapsáčů (zní to samozřejmě, ale má upozornění vycházejí z reálných zkušeností při přebírání dětí od rodičů na táborech :) ).

Tkaničky je vhodné zastrčit do bot, příp. je možné uzel vázat na vnější straně boty, aby se minimalizovalo riziko zamotání tkaničky okolo šlapacího středu a kliky (po zamotání tkaničky ke šlapacímu středu a klice následuje pád, který je o to nepříjemnější, že noha je přivázána ke kolu).

Zazimování jízdního kola

Při uložení kola k zimnímu spánku je vhodné

  • namazat řetěz (aby byl chráněn před vlhkostí, kterou bude v zimě do garáže navážet v podobě sněhu, břečky a ledu auto)
    – řetěz samozřejmě mažeme, když je suchý, abychom na něm nezakonzervovali vlhkost
  • vyháknout lanka z brzd (jako např. při demontáži kola), aby se nevytahovaly pružinky v brzdách (aby se i na jaře brzdy po uvolnění brzdových pák vracely)
  • a zařadit nejmenší kolečko a nejmenší talíř (ano, výjimečně zkřížit řetěz), aby se nevytahovala pružinka v přehazovačce
  • pokud chceme zachovat použitelnost baterií v blikačkách a světle a v garáži bude zima, můžeme blikačky a světla přestěhovat do tepla
    – ale lepší je na jaře stejně koupit baterie nové

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Bezpečnost na kole – další materiály. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-07-15]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/kolo/bezpecnost/dalsi

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-07-15]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Přijde takhle jednou student na zkoušku a příliš látku neumí. Profesor ho už chce vyhodit, ale student naléhá, že by jinak měl zkažené prázdniny a tak dále, a prosí ještě o jednu otázku. Nato profesor: „Když mi povíte, kolik je v téhle místnosti žárovek, tak vám tu trojku dám.” Student prolézá celou místnost, nahlíží do skříní, ba i do odpadkového koše, až nakonec vítězoslavně odpoví: „13!”. Profesor otevře svůj kufřík, vyndá zbrusu novou žárovku a praví: „Kdepak, pane kolego, 14. Přijďte si příště.”
Historka se samozřejmě po fakultě rychle roznese, a tak když chce profesor na dalším termínu zase někoho vyhodit, dotyčný prosí, jestli by také nemohl počítat žárovky. Profesor svolí a student opět pečlivě mapuje celou místnost, načež nahlásí: „14!”. Profesor otevře kufřík a odpoví: „Máte smůlu, já dnes s sebou žádnou žárovku nemám.”
Student sáhne do sveho batůžku a se slovy „Ale já ano” vytáhne jednak krásnou žárovku, jednak index.

 

Pro zamyšlení

Válka je hrozná, nepřípustná, ale ještě hroznější a nepřípustnější je otroctví.
[Karel Čapek]