Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Black Friday

 

Vytvořeno
27. 11. 2017

 

Black Friday”, „Black Friday”… prodejci po obou stranách hranic mě děsí tím, že vyhlásili černý pátek.

Černý pátek, jak víme z historie, byl počátkem celosvětové krize. Někteří bankéři či zahypotékovaní příslušníci vyšší střední třídy vyskákali z oken, zbylá část euroamerické populace trpěla v následujících letech hladem. Sympatický nepřímý důsledek v ČS byl vznik trempingu (i když spíš z nutnosti, než pro radost, to až později), velmi nepříjemný nepřímý důsledek byl nástup Adolfa Hitlera k moci a vznik druhé světové války, zatím největšího masakru a humanitární katastrofy v našich končinách v moderní historii.
Tohle všechno se mi vybaví, když se řekne „Černý pátek na New Yorské burze”.

Vysvětlete mi někdo, jak mohli lidé v marketingu přijít na nápad, že připomínání právě této části historie mě má vést k nákupu elektronických či jiných zbytečností.
Pokud by to mělo být skrz myšlenku „Carpe diem, když tě za chvíli někdo zastřelí”, no tak to je snad lepší snížit počet hodin trávených prací, dny opravdu užívat, a ne nakupovat nesmysly. Anebo rozumně investovat do komodit, které těmito akcemi obvykle propagovány nejsou. A především se nezadlužovat, naopak šetřit, ideálně tedy nějak nefiskálně, tedy investovat do něčeho smysluplného. To mě napadne, když se řekne „Black Friday”. A ne „Zadluž se na tři roky dopředu, aby sis koupil nesmysl, který nepotřebuješ a který bude za půl roku out.”

Vzal jsem na vědomí (vyhýbám se slovu „chápu”), že v reklamě se hraje víc na emoce než na logiku. Možná je to úmysl oslovit lidi, kteří se nadchnou pro cokoliv, pro co se nadchne zbylá masa a kteří se nezajímají o kvalitu a další parametry výrobku. Což by ovšem naznačovalo, že sám prodejce si příliš nestojí za kvalitou a za seriózností své nabídky, když vědomě cíleně oslovuje někoho, komu chybí základní znalosti a nejmeněí analytická schopnost.
Ale budiž, vzal jsem to na vědomí: pop-show business a prodej značkových věcí s cenou převyšující kvalitu je daleko od logiky, tak se klidně může vyhlásit slevová akce nazvaná podle počátku humanitární katastrofy. Proč ne, marketing je logice a zdravému selskému úsudku vzdálen zcela běžně (a bohužel mu to funguje, takže to něco vypovídá hlavně o spotřebitelích; reklamní manipulátoři se tomu jen bezskrupolózně přizpůsobují a klidně budou ve svých reklamách tvrdit, že jiný prací prášek zajistí vašemu dítěti lepší školní prospěch).

Ale jednu věc nepochopím: Jak může černý Pátek trvat týden???
Čeští ateisté rádi kritizují iracionalitu náboženství (v konkrétních případech některých kolizních textů a citací obvykle oprávněně), ale vždyť i v tom náboženství je Zelený čtvrtek ve čtvrtek a Velký pátek v pátek. I Štědrý den trvá jeden den, a ne týden.
Marketingová oddělení tedy v absurditě dalece předběhla náboženství. A ono to asi platí obecněji. Cílovka reklam je mnohdy fanatická, neděle tráví v obchodních centrech a její smysl života je dán tím, co dražšího (se stejně nízkou užitnou hodnotou) si kdo koupil a které firmě bude za své peníze dělat reklamu. Tak jo, lidi nejsou ateisti, lidi vyznávají nákupy. Stejně fanaticky a stejně iracionálně, jako se to dřív dělo u náboženství a církví.
Nákupní centrum je kostelem naší doby.

 


Napsáno původně jen jako status pro Facebook,
na jeden nádech, na první dobrou,
bez ladění a mazlení přesných formulací.
Ale snad ten text poslouží a myšlenku ukáže.

A Facebook nějak zlobil, ten text mi tam nešel vložit,
tak jsem ho hodil nejdřív sem.

Tedy – nejdřív jsem si ten text hodil do úkolů ke spoustě jiných textů k publikaci někdy,
až se k tomu dostanu a až najdu sílu se poprat se svým vlastním redakčním systémem,
který má spousty možností, což je vykoupeno určitou pracností přidání nové stránky (vytvoření nového článku), což mě demotivuje od publikace čehokoliv.
Navíc na FB nabouchám cokoliv jakkoliv, ale web už si zaslouží i správnou typografii, spoustu spešl znaků,
a formálně správné vložení článku si pak žádá trojnásobek času než napsání jeho první přijatelné verze.
 
Ale mé ženě se ten text hodně líbil a já si své ženy vážím,
tak jsem tomu textu dal ve frontě přednost, a už je tady, na webu.

Skok nahoru na: Navigační menu (klávesová zkratka „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Black Friday. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2018-05-24]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/clanky/postrehy/black-friday-cerny-patek

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod [cit. 2018-05-24]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Jedou takhle spolu autem ředitel Fordu, ředitel Shellu a Bill Gates - když v tom auto najednou zastaví uprostřed pouště.
Šéf Fordu říká „Nic se neděje, zavolám sekretářce, ať nám nejbližší dealer doveze nový auto„.
Na to generální ze Shellu povídá „Ale ne, určitě nám jenom došel benzín - zavolám klukům, přijedou s cisternou, a dotankujem”.
Bill Gates se zamyslí, a povídá „Hele, a nestačilo by vystoupit a nastoupit?”

 

Pro zamyšlení

Děsím se davu, je nejkrutější a nejhloupější ze všech přírodních živlů.
[Karel Čapek]