Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Postprofesní společnost? Nevěřím.

 

Doplněno
26. 2. 2017
Publikováno
26. 2. 2017
Vytvořeno
21. 2. 2017

 

Na Facebooku jsem viděl odkaz na článek:
Dny profesí jsou sečteny: Přichází post-profesní společnost (jiný web, nový panel)
Podle toho článku prý v budoucnosti nebudou pořeba lékaři, právníci, učitelé a další vyšší profese,
protože je nahradí umělá inteligenceveřejné sdílení znalostí.
A že prý je dobrým příkladem otevřeného přístupu ke znalostem Wikipedie.

Odkaz na článek jsem okomentoval zhruba takto:


Já s tímto článkem nesouhlasím.

Konkrétně v profesi webového programátora jsou všechny potřebné znalosti k dispozici zdarma na internetu v češtině.
Dokonce v češtině funguje i diskuzní fórum, kde profesionálové, kteří vědí, co mluví, z nadšení bezplatně radí a odpovídají na dotazy,
a přesto jsou weboví programátoři potřeba, protože ten umí to a ten zas tohle,
a když někdo potřebuje webovou aplikaci, a programovat neumí a nechce umět, tak si ji nechá naprogramovat,
přičemž odborník mu poradí i co má zákazník chtít, a má zákazníkovi dodat to, co potřebuje, a ne to, co si zákazník myslel na začátku, že chce.
Články jak na to či ono jsou. Jsou dobré, jsou zdarma. Ale zákazník je nechce studovat, zákazník chce svoji aplikaci, se zkušenostmi odborníka, naladěnou pro své potřeby.

Velmi nešťastné je uvádění Wikipedie jako dobrého příkladu. Protože Wikipedie je plná chyb.

A smutné je spoléhání na umělou inteligenci – umělý lékař provede technicky nějaká vyšetření, ale neodhalí skutečnou příčinu
(viz dr. Hnízdil vs. konvenční lékaři – automat nahradí konvenčního technického lékaře, ale už ne dobrého lékaře, který se zajímá o celý příběh a okolnosti).

Stejně tak učitel – automat vyzkouší žáka, zda si pamatuje letopočty (OK, i to je v určité míře potřebné, a na školách běžně jsou automatizované testy), ale nenavede ho k samostatnému myšlení – na to musí být dobrý lidský učitel.
Že třeba 90 % lidských učitelů takových není, to je jiná věc, ale ze strojových učitelů se to bude týkat celého sta procent, tam těch třeba 10 procent dobrých učitelů vymizí.
Leda že by stroje víc pomohly živým učitelům s technickou částí, aby jim zbylo více času na ten rozvoj žákovy osobnosti. Ale to už tu máme.
(A nemá smysl zastírat, že mnozí učitelé by potřebovali s rozvojem samostatného myšlení a vymaněním se z tabulek začít především sami u sebe.)
Už od knihtisku si žáci teoreticky mohou vše nastudovat sami, a pak si s živým učitelem povídat. Jestliže to tak není několik set let po Guttenbergovi, který umožnil učitelům šetřit čas, a dostat mechanické znalosti k žákům i bez učitele, tak to robot také nevyřeší, protože je problém asi někde jinde, než v času učitelů.
 

Článek naznačuje, že když budou znalosti na internetu, tak si lidi vše udělají sami a nebudou odborníky potřebovat.
Ale třeba zákony jsou na netu dostupné už velmi přehledně a přístupně, a přesto se využívají poradci, účetní a právníci, protože lajk si vše potřebné nastudovat nezvládne, pokud to není jeho koníček.
(I když je pravda, že díky veřejně dostupným zákonům už jsem občas v souvislosti se svým konkrétním případem za chodu doškolil např. technika STK, který se v části zákonů, jejichž dodržování má kontrolovat, orientoval méně než já, ale to se týkalo úzké oblasti, kterou lze považovat za můj koníček, a v níž se průběžně udržuji v obraze a vnímám ji v kontextu několika vzájemně souvisejících zákonů.
Když jsem pak podobně, tedy samostudiem, přistoupil k jiné oblasti boje občan vs. úřad, v oboru, v němž se komplexně neorientuji, tak jsem narazil na to, že jsem neobjevil část relevantních předpisů, s nimiž jsem nepočítal.)

Já mám sice několik profesí a k tomu dost koníčků,
a různé věci si od odborníků nechávám vyrábět na zakázku se svými vlastními úpravami oproti konfekci,
ale jsou věci, které mě nebaví, a které dělat nechci.
Např. jsem se snažil naučit opravovat svůj historický mikrobus, ale dospěl jsem k tomu, že i když se v něm vrtám, tak to k ničemu nespěje, nebaví mě to, a nepřináší to výsledky, takže to v případě potřeby radši zadám, a jdu si dělat jiné věci, které mě baví, a kde jsem schopen dosáhnout třeba aspoň 50 % výsledků profíka, aby to mělo smysl.

Onehdy jsem na blízké téma napsal něco o outsourcingu vs. dělání všeho vlastními zdroji: Franto, nefunguje ti to

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Postprofesní společnost? Nevěřím.. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-07-27]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/clanky/postrehy/postprofesni-spolecnost-neverim

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-07-27]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Bola v našom hlavnom meste „Výstava najmodernejšej americkej výpočtovej techniky”.
Predvádzač hrdo vysvetľuje: „Toto je najmodernejší model amerického počítača. Dokáže porozumieť hovorovej ľudskej reči. Splní akékoľvek želanie, ktoré vyslovíte.”
 - „Môžem to vyskúšať?” - pýta sa Fero.”
 - „Samozrejme, pane. Poďte bližšie a hovorte.”
 - „Formát cé, dvojbodka enter.”

 

Pro zamyšlení

Rozumný člověk se přizpůsobí svému okolí. Nerozumný člověk se snaží přizpůsobit své okolí sobě. Proto veškerý pokrok závisí na nerozumných lidech.
[George Bernard Shaw]