Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Koupit obytné auto, nebo obytný přívěs (karavan)?

 

Vytvořeno
2. 10. 2014

 

Sice jsem nikdy nevlastnil ani jedno, ale během cestování na kole po Evropě jsem si na toto dilema určitý názor vytvořil:

Výhodou obytného auta (camper, mobile home) je snadnější couvání, otáčení při bloudění, parkování u pamětihodností a jízda vůbec.

Výhodou obytného přívěsu (karavan) je možnost nechat přívěs v kempu a vyrazit s autem po okolí - na výlet i na nákup.

Z toho se mi jeví, že
obytné auto je vhodné především pro cestovatele, kteří jedou za poznáním, posunují se po trase a téměř každou noc spí někde jinde. Mnohdy přímo u bodů poznávacího zájmu.
Z internetu a doslechu jsem vytušil, že i s obytným autem (ne jen na kole či koloběžce) se dá tábořit na divoko na louce či v lese. S obytným přívěsem už je to složitější, ale někteří prý zvládají i to.

Obytný přívěs je vhodný především pro ty, kdo jedou na pobytovou dovolenou - zabydlet se, koupat se celou dobu na jedné pláži a jezdit na výlety po okolí.
Anebo pro digitální nomády, kteří někam přijedou, ubytují se tam, na místě dálkově přes internet pracují, podnikají hvězdicové výlety po okolí,
a když okolí projezdí nebo je dané místo přestane bavit, tak se sbalí (třeba po týdnu) a jedou dál.

Neberte to ale jako závazné pravidlo:

  • Z postřehů majitelů obytných aut a přívěsů vyplývá, že mnozí z nich obě technologie postupně vystřídali - prodali přívěs a koupili obytné auto, nebo naopak.
  • Mnozí pracovní nomádi cestují obytnými auty - záleží na osobní volbě, navštěvovaných místech a také na obvyklé délce pobytu na jednom místě.
  • Výhodou přívěsu je jeho nižší cena, která umožní s obytným motoristickým cestováním snadněji (rychleji) začít tomu, kdo už vlastní auto s dostatečnou povolenou hmotností na kouli. A někdo přívěs zvolí proto, že mnohé přívěsy nabízejí větší obytný prostor než největší obytná auta do 3,5 t.
  • Možnost jezdit na výlety či nákupy po okolí tábořiště je u obytných aut často řešena vnějšími držáky či vnitřními garážemi na jízdní kola, mopedy a motorky (dokonce i na jachtách jsou často vozena jízdní kola pro výlety za přístav); občas je možné za obytným autem vidět připojený podvalník s velkou motorkou (Goldwing) či malým autem (Smart) - to už je vlastně karavaning, jenom naruby.
  • Je to jen můj vnější postřeh z pohledu nezúčastněného pozorovatele.

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Koupit obytné auto, nebo obytný přívěs (karavan)?. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-05-18]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/clanky/postrehy/obytne-auto-vs-prives

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-05-18]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Pase ovčák ovce na zelené louce. Najednou, co to? Po pěšince přijíždí bavorák a za ním oblaka prachu. Za volantem mladý muž v obleku od Broniho, v botách od Gucciho, vázanka D+G a na očích tmavé brýle Ray Ban.
Stisknutím tlačítka stáhne okénko, vykloní se a povídá: „Hej, ovčáku, když ti řeknu, kolik máš ve svém stádě ovcí, dáš mi jednu?”
Ovčák se pomalu podívá na úspěšného mladého muže a řekne klidně: „Ale jo, proč ne?”
Úspěšný mladý muž zaparkuje svůj bavorák, vytáhne notebook Dell, připojí ho ke svému mobilu od AT&T. Pomocí GPS určí svoji polohu, pak se připojí na satelit NASA, kde zadá svoje souřadnice a vyžádá si pořízení řady fotografií s vysokým rozlišením. Pak pomocí Adobe Photoshop otevře pořízené digitální obrázky a exportuje je do zpracovatelského střediska v Hamburku. Během pár vteřin dostane na svůj Palm Pilot zprávu, že obrázky jsou zpracovány a uloženy v databázi SQL. Propojí databázi s Excelem, kde má stovky složitých vzorců, a uploaduje všechna uložená data. Po několika minutách má zpracovaná data. Vytiskne je na miniaturní barevné tiskárně HP LaserJet jako stopadesátistránkovou zprávu a otočí se k ovčákovi: „Máš přesně 1 586 ovcí.”
„To je pravda. Takže podle naší domluvy si můžete vybrat jednu ovci.” Ovčák pozoruje pobaveně mladého muže, jak se snaží napasovat jedno zvíře do kufru auta, a pak povídá: „Když vám řeknu, jaké je vaše povolání, vrátíte mi, co jste si vzal?”
Mladý muž se na vteřinu zamyslí a odpoví: „Jistě.”
„Jste konzultant”, řekne ovčák.
Mladému muži spadne čelist: „To je pravda. Jak jste to uhodl?”
„Vůbec jsem nemusel hádat,” povídá ovčák. „Přijel jste, aniž by pro vás kdokoliv poslal. Chtěl jste si nechat zaplatit za odpověď, kterou jsem už dávno znal - navíc na otázku, na kterou jsem se ani neptal, a přitom o mé práci víte úplný kulový. A teď mi vraťte mého psa…”

 

Pro zamyšlení

Sílu mi dej, ať přijmu, co změnit se nemá.
A odvahu žádám, ať změním, co změnit se dá.
A moudrost mi přej, s níž rozeznám tváře těch dvou!

[(autor nezjištěn)]