Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Jak vybrat cyklistickou přilbu

 

Vybírejte pečlivě

Důležité je, aby přilba na hlavě dobře seděla (přilba by měla při zaklepání hlavou držet i při rozepnutém řemínku – pro účely zkoušení, ne při jízdě).

Při shánění vhodného tvaru a velikosti trpělivě hledejte, neberte kompromisy.
Oběhněte více prodejců a vyzkoušejte více značek.

V žádném případě nekupujte přilbu naslepo v internetových ani jiných zásilkových obchodech. Přilbu si musíte před koupí zkusit!
Vhodný není ani hypermarket – nemají výběr ani kvalitní zboží a nikdo neumí poradit. Ideální je specializovaný cyklo-obchod.

Levná přilba je určitě lepší než žádná, ale zbytečně nešetřete. Přilba je investice, která se vyplatí.

  • Nemá smysl připlácet za módní model aktuální sezóny,
  • nemá smysl připlácet za to, že stejný model používá nějaký závodník,
  • není nezbytné připlácet za více větracích děr nebo nižší hmotnost (ale někomu to může zvýšit komfort),
  • ale určitě se vyplatí připlatit si za přesnější systém seřizování, aby přilba nesklouzla.

Způsob seřizování obvodu hlavy

Co nejpřesnější seřízení je důležité pro správnou funkci přilby.
Na výběr jsou různé způsoby přizpůsobení velikosti, s různou cenou a přesností:

  1. Jen vyměnitelné vycpávky
    • nejlevnější
    • neumožňuje přesnou změnu obvodu, přilbu nelze ideálně seřídit
  2. Nastavování obvodu hlavy symetrickou dvojicí pásek v zadní části přilby
    • střední cena i kvalita
  3. Seřizování obvodu hlavy kolečkem v zadní části přilby
    • někdy nazývané „systém GPS”
    • velice přesné a rychlé (cca. 2 sekundy, seřizuji před každou jízdou)
    • hodí se např. když si člověk vezme/sundá/upraví šátek nebo po návštěvě holiče (změně objemu vlasů)
  4. Existují i různé specialitky
    • nafukovací seřizování

Při výběru myslete i na to, aby se vám pod přilbu vešla čelenka, šátek, případně tenčí zimní čepice.

Provedení těla přilby

  1. Nejlevnější: Jen polystyren, bez vrchního barevného krytu. Příp. polystyren překrytý barevnou šusťákovou látkou nebo síťkou.
  2. Střední: Vrchní barevný kryt je nalepený dodatečně. Kryt jde trochu promáčknout, není s přilbou "jedno tělo". Kryt může pomoci přilbě sklouznout po povrchu silnice nebo po jiné překážce, což je žádoucí.
  3. Nejkvalitnější: Přilba je vyrobená vstříknutím polystyrenu do vrchního barevného krytu. Kryt při pomačkání prsty drží na přilbě jako přišitý a při nehodě pomáhá soudržnosti přilby. Tato technologie se označuje „in-mold” (příp. „inmold”).

MIPS

Zhruba někdy v desátých letech 21. stol. (201x) se na trhu objevily cyklistické přilby s technologií MIPS.
Multidirectional Impact Protection System. V překladu zhruba Systém pro ochranu před účinkem nárazu v různých směrech.
Přilbu s touto technologií nemám, zatím jsem ji ani neměl v ruce, ale podle popisu vypadá technologie MIPS velice zajímavě a užitečně; podle všeho by měla zvýšit bezpečnost.
MIPS má chránit mozek před úrazem v důsledku rotace; zatímco klasická přilba chrání jen před lineárním ( ~ rovným, přímým) nárazem.
Až si budu kupovat novou přilbu, určitě mne bude zajímat, jestli MIPS má.

Kšilt (štítek)

Některé přilby mají štítek (kšilt), jiné ne. Nesouvisí to s kvalitou přilby, ale s jejím určením.
Přilby s kšiltem jsou určeny spíše do terénu, bez kšiltu spíše na silnici.

Mnoho mých známých nedá na štítek dopustit (chrání je před větvemi, blátem, sluncem, deštěm), ale mně osobně dost vadil, protože mi bránil ve výhledu (na klasickém trekovém kole, kde se jezdí v překlonu; zatímco lehokolo nebo koloběžka by asi byly něco jiného).

Pokud ještě nemáte vyzkoušené, jestli vám kšilt bude vyhovovat, tak si kupte přilbu s odnímatelným kšiltem, a pak ho kdykoliv můžete z přilby velice snadno demontovat.

Barva

Je vhodná dobře viditelná barva nebo barevná kombinace, stejně jako reflexní samolepky.
Některé přilby mají vestavěnou malou blikačku – ale asi stačí pořádná blikačka na kole a reflexní doplňky na přilbě. Blikačky vestavěné v přilbách obvykle nemají takovou svítivost, abyste jimi s klidným pocitem mohli nahradit normální blikačku na kole.

Různé

Některé přilby mají v předních větracích otvorech síťku proti vlétnutí hmyzu. Já jsem ji nikdy u žádné přilby neměl a výrazně mi nechybí, ale na druhou stranu by mě u nové přilby potěšila, protože občas se hodit může.

Některé přilby mají zadní blikačku; příp. koukněte na to, jak k přilbě připevňuji dopředu čelovku a dozadu blikačku (velkou, pořádnou, výkonnou, dlouhoblikající) (na koloběžce, kde to jinak než na přilbu moc nejde) já.

Existují i městské přilby s možností zimního zateplení nebo s pláštěnkou, ale jejich výběr není velký. Pláštěnky lze koupit i univerzální, bez určení pro konkrétní typ přilby. Existují také zrcátka na přilbu (osobně preferuji klasiku na řidítkách).

Některé městské nebo MTB či BMX přilby mají lepší ochranu zadní dolní části hlavy.

Výrobci se obvykle snaží mít v přilbě co nejvíce větracích otvorů, aby si zákazníci nestěžovali, že je jim teplo.
Pokud vám větrací otvory naopak vadí, zkuste se podívat po městských přilbách nebo přilbách na BMX.

Značka – výrobce

Obecně bych důvěřoval spíše firmám, které se specializují na výrobu přileb a podobné ochranné pomůcky,
a kromě přileb na kolo často vyrábějí i přilby na motorky, na lyže, pro automobilové závody, apod.;
příp. také chrániče, rukavice a jiné ochranné pomůcky.
U takové přilby předpokládám, že její výrobce ví, co dělá.

Naopak některé firmy (třeba i české) pod svým logem prodávají nejrůznější asijskou výbavu na kolo – od tachometrů a světel, přes brašny, až po přilby, často ty výrobky nejen nevyrábějí, ale ani nenavrhují – a takové přilbě bych moc nevěřil.

On to není jen nějaký nepodložený pocit, on je ten rozdíl vidět i na některých konkrétních přilbách a jejich očividné kvalitě už při vybírání v obchodě.
Např. asijská přilba s logem dovozce, který se snaží vydávat za výrobce, třeba nebude in-mold, apod.

Rekapitulace

  1. Správná velikost!
  2. Hodí se přesné seřizování obvodu;
    ideálně jednou akcí jednou rukou (kolečko).
  3. Ideálně in-mold technologie.
  4. MIPS technologie vypadá užitečně.
  5. Kšilt záleží na vašich preferencích.
  6. Barva záleží na vašich preferencích,
    ale určitě s hodí výrazná, dobře viditelná.
  7. Věřím výrobcům přileb pro různé sporty (činnosti), chráničů a jiných ochranných pomůcek;
    více než dovozcům všeho možného pro cyklistiku, co ani sami nevyrábějí/nenavrhují, jen si nechávají na no-name výrobky lepit svá loga, jako by byli výrobci.

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Jak vybrat cyklistickou přilbu. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2021-09-26]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/kolo/prilba/jak-vybrat

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2021-09-26]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Potkají se dva čerti a jeden se ptá druhého, proč je tak smutný. „Ále, to víš, já dělám na příjmu a poslední dobou nám tam chodí samí programátoři, to je úplně šílený. Zrovna včera: Přišel tam jeden, a hned nám tam motorovou pilou zkosil půlku oddělení, než jsme mu vysvětlili, že to není další level Dooma.”

 

Pro zamyšlení

Vede-li inženýr dráhu, nevede ji přes vrchol hory, nýbrž oklikou po jejím úpatí. Tato oklika není kompromis mezi přímostí tratě a výškou hory, je to prostě velmi přesné počítání se skutečnými fakty. V politice se však nepracuje inženýrsky: udělá se projekt a čeká se, s jakými překážkami se setká, a teprve potom se handluje o nějakou tu okliku. Řeší-li se všechno kompromisem, znamená to, že nejsou předem váženy okolnosti, s nimiž bude nutno dále prakticky počítat: tomu se ovšem říká fušerská práce.
[Karel Čapek, 1925]