Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Různé sportovní přilby

 

Není přilba jako přilba

Každá homologavaná přilba má atest na konkrétní typ činnosti. Že cyklistická přilba není dostačující pro použití na motocyklu, je asi každému jasné.
Ale je důležité si uvědomovat i to, že nelze zaměňovat různé typy sportovních přileb. Kromě cyklistických přileb existují také helmy lyžařské, vodácké, lezecké, hokejistické a další. Nemluvě o specializovaných „cyklistických” přilbách pro sjezd, trial, apod.

Voda a skály

Existují i univerzální přilby mající atest pro různá využití. Typicky jde o přilbu, která je vodácká a současně horolezecká, protože tyto přilby jsou si konstrukčně podobné.

Voda vs. kolo

Bylo by ale špatné zaměnit vodáckou a cyklistickou přilbu.
Protože jejich účel je jiný, a tudíž je jiná i konstrukce.

Cyklistická přilba má za účel absorbovat kinetickou energii, ztlumit silný náraz ve vysoké rychlosti,
je tedy silná a je vyrobena z polystyrenu (přibližně).

Zatímco vodácká přilba je určena k ochraně hlavy před otlučením o kameny, loď a jiné předměty v relativně nízké rychlosti.
Je tedy tenká, plastová, zato ale ve srovnání s cyklistickou přilbou celoplošná, s menším poměrem plochy větracích otvorů k ploše přilby.

Vodácká přilba je tedy pro použití na kole naprosto nevyhovující (příliš tenká, neabsorbuje energii);
cyklistická přilba je na vodě lepší než nic, ale vodáckou přilbu plně nenahradí (chrání menší povrch hlavy a může sklouznout (jiný web, nový panel)).

Lyže a kolo

Zato z věcného hlediska nevidím problém ve využití lyžařské přilby pro zimní jízdu na jízdním kole. Stejně jako cyklistická, i lyžařská přilba je konstruována pro absorpci energie při nárazu vysokou rychlostí. Na lyžích i vyšší než na kole (tedy teoreticky, bez započtení rychlosti auta jedoucího proti cyklistovi).
Při použití lyžařské přilby pro jízdu na kole v mrazu může být ale potíž v tom, že lyžařské přilby nejsou nutně barevně navrženy pro denní ani doplněny reflexními nálepkami pro noční viditelnost na silnici. Dále některé typy lyžařských přileb mohou omezovat přístup zvuku k uchu uživatele, což v silničním provozu snižuje bezpečnost.

Sjezdovka a řeka

Lyže

Lyžařským přilbám se věnuje projekt Noste přilby! (jiný web, nový panel) časopisu Snow.
Jen bych ke stránce „Trocha statistiky” na odkazovaném webu podotkl, že

  • mopedy nejezdí rychlostmi do 80 km/h, ale do 45km/h – když má malý motocykl konstrukční rychlost přes 45km/h, tak to není moped (provozovatel webu patrně nerozlišuje pojmy „moped” a „skútr”)
  • cyklisté jezdí i rychleji než 70 km/h (a při porovnání se sjezdovým lyžováním je ještě zapotřebí zohlednit riziko čelního střetu s motorovým vozidlem, kdy se rychlosti sčítají)

Loď

Zajímavé je, že přestože vodácká přilba narozdíl od vesty ještě zdaleka není nejširší veřejností vnímána jako základní součást vodácké výbavy (protože přilby přišly později),
je použití vodácké přilby užitečné na více úsecích než použití vesty.
Protože na obtížné nebo hluboké vodě se hodí přilba i vesta; na mělčině, kde je vody po kolena nebo po pás, si mnohem pravděpodobněji rozbijete hlavu o kámen, než se utopíte. A pokud se na mělčině utopíte, může to být způsobeno mj. tím, že vás rána do hlavy vyřadila z provozu.

Na Vltavě jsme potkali záchranku, která ke břehu řeky přijela ne proto, že by se někdo topil, ale proto, že někdo po opuštění lodi dopadl hlavou na kámen.
Možná někomu přijde být použití vodácké přilby na snadném úseku řeky zbytečné …ale ona „snadnost” úseku a vodákův pocit bezpečí někdy pramení z toho, že je v daném místě mělčina. A právě na mělčině se hlava rozbíjí nejsnadněji.

Smysluplnosti vodáckých přileb se věnuje např. článek „Zbytečná výbava? (jiný web, nový panel)” na severu raft.cz .

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Různé sportovní přilby. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-04-19]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/kolo/prilba/jine-sportovni

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-04-19]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Cestuje skupina inženýrů se skupinou manažerů ve vlaku. Každý manažer ma svoji jízdenku, inženýři mají dohromady jen jednu. Najednou jeden z inženýrů volá: „Jde průvodčí!” a všichni inženýři se natlačí do jednoho WC. Průvodčí zkontroluje lístky manažerů a vidí, ze dveře na WC jsou zamčené. Zabouchá na dveře a zavolá: „Jízdenku, prosím!” Z WC se pode dveřmi vysune jeden lístek, průvodčí ho cvakne, prostrčí zpět, poděkuje a spokojeně odchazí.
Na zpáteční cestě mají manažeři jen jeden lístek, a světe div se, inženýři nemají žádný. Jeden z manažerů uvidí průvodčího a zakřičí: „Jde průvodčí!” a všichni manažeři se utíkají schovat na WC. Inženýři trochu pomaleji odcházejí na další WC. Poslední z inženýrů, ještě než se schová, zabouchá u manažerů na WC a zavolá: „Jízdenku, prosím…”
Ponaučení: Manažeři často používají inženýrská řešení, aniž by jim rozuměli.

 

Pro zamyšlení

Napsat slovo vědomě chybně a dát ho do uvozovek, aniž by šlo o citaci,
je stejné jako zaparkovat auto v zákazu zastavení a ještě k tomu zapnout všechny blinkry.
Pachatel usiluje o to, aby bylo vidět, že si je svého přestupku vědom.

[Vlastní konstatování autora tohoto webu, 2014.]