Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Jak používat cyklistickou přilbu

 

Mějte seřízený obvod hlavy (správnou velikost vycpávek)

  • Kůže na čele by se měla hýbat s přilbou
  • Přilba by měla při zaklepání hlavou držet i nezapnutá

Mějte utažený řemínek

  • Ne úplně na krev, alespoň přibližně
  • Se zapnutou přilbou se dá dýchat, mluvit, pít, a částečně i jíst
  • Zapnutou přilbu by nemělo být možné zaklopit tak, aby odhalila čelo – jinak se přilba při pádu může uhnout a nesplnit funkci

Vždy mějte přilbu zapnutou! Nezapnutá přilba je nanic, při nehodě může spadnout.

Za jízdy mějte přilbu vždy na hlavě

  • Často potkávám cyklisty, kteří mají přilbu na řidítkách nebo na batohu
  • Ale přilba na řidítkách ani na batohu opravdu nefunguje!

Vezměte si přilbu na každou jízdu na kole. I když pojedete jenom kousek na nákup!

Řemínek patří pod bradu, ne před ni

Přední a zadní řemínek (při pohledu z boku tvoří s přilbou trojúhelník) mají být seřízené tak, aby ucho bylo uvnitř trojúhelníku, mezi těmito řemínky.
Někomu vede zadní řemínek přes ucho – to je špatně. Někomu zadní řemínek řeže boltec – i to je špatně.
Přední řemínek má být před uchem, zadní za uchem.

Poškození

Po nehodě si pořiďte novou přilbu. I ty nejdražší modely jsou stavěné na jeden náraz. Přilba je určena jako deformační zóna pro absorpci přebytečné kinetické energie – podobně jako deformační zóna auta. Přilba se pro svého uživatele při nehodě obětuje, a podruhé to už nedokáže.

Přilbu v létě nenechávejte za sklem automobilu, pražící slunce by ji mohlo poškodit.

Údržba

Při jízdě v horku a následném propocení není problém vycpávky a řemínek během chvilky vyprat (holá studená voda stačí).

Přilba není všechno

Hlavní je chovat se na kole nebo na silnici v souladu s tím, že máme v hlavě mozek (a že chceme, aby tam zůstal).
Přilba není všespásná a nezachrání všechno. Důležité je být viditelný (i v noci), chovat se předvídatelně a předvídat.
Pasivní bezpečnost (snižování následků nehody) je sice také důležitá, protože ať děláte, co děláte, vždy vás může někdo strefit; ale hlavní je myslet na bezpečnost aktivní (aby k nehodě nedošlo).

Můžete se podívat na článek o cyklistických přilbách z jiného pohledu (jiný web, nový panel) – mnohá úmrtí „cyklistů bez přilby” se vyznačují tím, že šlo o cyklistu nejen bez přilby, ale také bez blikačky a bez střízlivosti. A od jiného lékaře záchranky (než je autor odkazovaného článku) zase vím, že takový cyklista, ke kterému jede či letí záchranka, mívá nezřídka i tašky na řidítkách a další rizikové atributy.
Takže přilba není vše. Jak vyplývá z odkazovaného článku, vyšší bezpečí cyklisty s přilbou často plyne z celkově zodpovědnějšího přístupu daného jedince k jízdě na kole, nikoliv jen přímo z té přilby.

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Jak používat cyklistickou přilbu. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-04-30]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/kolo/prilba/jak-pouzivat

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-04-30]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Pase ovčák ovce na zelené louce. Najednou, co to? Po pěšince přijíždí bavorák a za ním oblaka prachu. Za volantem mladý muž v obleku od Broniho, v botách od Gucciho, vázanka D+G a na očích tmavé brýle Ray Ban.
Stisknutím tlačítka stáhne okénko, vykloní se a povídá: „Hej, ovčáku, když ti řeknu, kolik máš ve svém stádě ovcí, dáš mi jednu?”
Ovčák se pomalu podívá na úspěšného mladého muže a řekne klidně: „Ale jo, proč ne?”
Úspěšný mladý muž zaparkuje svůj bavorák, vytáhne notebook Dell, připojí ho ke svému mobilu od AT&T. Pomocí GPS určí svoji polohu, pak se připojí na satelit NASA, kde zadá svoje souřadnice a vyžádá si pořízení řady fotografií s vysokým rozlišením. Pak pomocí Adobe Photoshop otevře pořízené digitální obrázky a exportuje je do zpracovatelského střediska v Hamburku. Během pár vteřin dostane na svůj Palm Pilot zprávu, že obrázky jsou zpracovány a uloženy v databázi SQL. Propojí databázi s Excelem, kde má stovky složitých vzorců, a uploaduje všechna uložená data. Po několika minutách má zpracovaná data. Vytiskne je na miniaturní barevné tiskárně HP LaserJet jako stopadesátistránkovou zprávu a otočí se k ovčákovi: „Máš přesně 1 586 ovcí.”
„To je pravda. Takže podle naší domluvy si můžete vybrat jednu ovci.” Ovčák pozoruje pobaveně mladého muže, jak se snaží napasovat jedno zvíře do kufru auta, a pak povídá: „Když vám řeknu, jaké je vaše povolání, vrátíte mi, co jste si vzal?”
Mladý muž se na vteřinu zamyslí a odpoví: „Jistě.”
„Jste konzultant”, řekne ovčák.
Mladému muži spadne čelist: „To je pravda. Jak jste to uhodl?”
„Vůbec jsem nemusel hádat,” povídá ovčák. „Přijel jste, aniž by pro vás kdokoliv poslal. Chtěl jste si nechat zaplatit za odpověď, kterou jsem už dávno znal - navíc na otázku, na kterou jsem se ani neptal, a přitom o mé práci víte úplný kulový. A teď mi vraťte mého psa…”

 

Pro zamyšlení

Žít, to je nejvzácnější věc na světě, neboť většina lidí jenom existuje.
[Oscar Wilde]