Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

K čemu slouží stupňování přídavných jmen a příslovcí? Lze stupňovat adjektiva „optimální” nebo „modrý”?
(může něco být optimálnější?)

 

Doplněno
2. 10. 2019
Vytvořeno
17.3.2009

 

článek „K čemu slouží stupňování přídavných jmen a příslovcí?” (Formát .pdf 286 KiB)
 


Cca deset a půl let poté, co jsem napsal výše odkázaný článek (vizte pdf soubor),
vzniklo ve FB skupině Slovní hračičkové / Punners na toto téma zajímavé vlákno:
facebook.com/groups/906342036066291/permalink/2787847121249097/ (jiný web, nový panel)

Následuje výtažek z mých tamních příspěvků:

(…)
to, že jedna modrá může být zelenější, a druhá fialovější, snad musí chápat každý, a nemusí být informatik ani výtvarník. V tomto sporu proti lingvistům jsem já jako ajťák (a webař) byl na jedné lodi s výtvarníky, protože jsme něco věděli o míchání barev.

(…)

Bílá je hodně subjektivní, lidské oko si dost vymýšlí (nebo mozek). Je to vidět i na tom, že digitální foťáky a kamery mají vyvážení bílé. Ony se musejí nakalibrovat, čemu teď a tady říkáme bílá.
Kromě toho v katalozích autolaků je hooodně bílých a snad ještě více černých. Já rozlišuji bílou mat vs. lesk; a v černých se nevyznám vůbec (tuším, že je perleťová, a metalíza, a zase matná a lesklá, a tak).

(…)

No, ty teplé a studené odstíny, to je další téma do pranice. Já velmi těžce nesu, že modřejší bílé se říká "studená", přestože má více kelvinů (více °C, vyšší teplotu) než žlutější bílá, které se říká "teplá", přestože má méně kelvinů (nižší teplotu).
https://www.t-led.cz/cms/upload/images/teplota-chromaticnosti(1).jpg


Laicky řečeno: Žárovku nebo cokoliv jiného musíme více rozpálit (musí být teplejší), aby byla modřejší; a méně rozpálit (studenější), aby byla žlutější.
Malířské pojmy "teplá" a "studená" bílá jsou postavené na hlavu.

 


Ono to vlákno ve FB skupině bylo původně o možnosti stupňování zvířecích přídavných jmen,
k čemuž jsem tam poznamenal, že "vzhledem k tomu, kolik se dává procent masa do masných produktů, to naprosto dává smysl".

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. K čemu slouží stupňování přídavných jmen a příslovcí? Lze stupňovat adjektiva „optimální” nebo „modrý”?: (může něco být optimálnější?). Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2022-07-07]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/clanky/popularne-odborne/stupnovani-optimalni

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2022-07-07]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Dva matematici sedí v restauraci a jeden říká druhému: „Stejně je to strašné, že dneska už rozumí matematice jen málokdo. Většina lidí nemá o královně věd ani páru”
„Já bych to neviděl tak černě, vsaďme se, že je ještě dost obyčejných lidí, kteří rozumí vyšší matematice. Dokážu ti to.”, povídá druhý matematik.
Vsadí se o pětikilo, a zatímco skeptický matematik odchází na toaletu, ten druhý si přivolá servírku. Dá jí stovku a říká: „Slečno, mám na vás prosbu. Za chvíli, až se vrátí můj kolega, vás zavolám a na něco se vás zeptám. Vůbec se nestarejte o to, co jsem tou otázkou myslel, jen mi odpovězte x na třetí lomeno třemi, ano?”
Slečna kývne, že pochopila a odchází. Skeptik se vrací z toalety a prahne po důkazu. Druhý matematik přivolá servírku a pokládá jí otázku: „Slečno, prosím vás, kolik je integrál z x na druhou?”
Slečna odpoví „x na třetí lomeno třemi”. Odchází od stolu, ale nějak jí to nedá, po třech krocích se otočí, a dodává: „plus konstanta”.

 

Pro zamyšlení

Škola produkuje mnoho lidí, kteří dovedou číst, ale nedovedou rozlišit, co za přečtení stojí a co ne.
[George Macaulay Trevelyan]