K čemu slouží stupňování přídavných jmen a příslovcí? Lze stupňovat adjektiva „optimální” nebo „modrý”?
(může něco být optimálnější?)
2. 10. 2019
Vytvořeno
17.3.2009
článek „K čemu slouží stupňování přídavných jmen a příslovcí?” ( 286 KiB)
Cca deset a půl let poté, co jsem napsal výše odkázaný článek (vizte pdf soubor),
vzniklo ve FB skupině Slovní hračičkové / Punners na toto téma zajímavé vlákno:
facebook.com/groups/906342036066291/permalink/2787847121249097/
Následuje výtažek z mých tamních příspěvků:
(…)
to, že jedna modrá může být zelenější, a druhá fialovější, snad musí chápat každý, a nemusí být informatik ani výtvarník. V tomto sporu proti lingvistům jsem já jako ajťák (a webař) byl na jedné lodi s výtvarníky, protože jsme něco věděli o míchání barev.
(…)
Bílá je hodně subjektivní, lidské oko si dost vymýšlí (nebo mozek). Je to vidět i na tom, že digitální foťáky a kamery mají vyvážení bílé. Ony se musejí nakalibrovat, čemu teď a tady říkáme bílá.
Kromě toho v katalozích autolaků je hooodně bílých a snad ještě více černých. Já rozlišuji bílou mat vs. lesk; a v černých se nevyznám vůbec (tuším, že je perleťová, a metalíza, a zase matná a lesklá, a tak).
(…)
No, ty teplé a studené odstíny, to je další téma do pranice. Já velmi těžce nesu, že modřejší bílé se říká "studená", přestože má více kelvinů (více °C, vyšší teplotu) než žlutější bílá, které se říká "teplá", přestože má méně kelvinů (nižší teplotu).
https://www.t-led.cz/cms/upload/images/teplota-chromaticnosti(1).jpg
Laicky řečeno: Žárovku nebo cokoliv jiného musíme více rozpálit (musí být teplejší), aby byla modřejší; a méně rozpálit (studenější), aby byla žlutější.
Malířské pojmy "teplá" a "studená" bílá jsou postavené na hlavu.
Ono to vlákno ve FB skupině bylo původně o možnosti stupňování zvířecích přídavných jmen,
k čemuž jsem tam poznamenal, že "vzhledem k tomu, kolik se dává procent masa do masných produktů, to naprosto dává smysl".