Proč se učím rusky
úvaha o (ne)závislosti jazykové vzdělanosti na politice
ADÁMEK, Martin. Proč se učím rusky: úvaha o (ne)závislosti jazykové vzdělanosti na politice. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-04-30]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/clanky/uvahy/proc-se-ucim-rusky
ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2025-04-30]. Dostupné z: https://www.adamek.cz
Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.
Matematik, fyzik a astronom letí v balónu nad Alpami.
Astronom vykoukne přes okraj koše, na skále spatří kamzíka, ukáže na něj prstem a říká: „Koukejte, v Alpách žijí hnědí kamzíci!”
Fyzik ho opraví: „V Alpách žije alespoň jeden hnědý kamzík.”
Matematik opraví fyzika: „V Alpách žije alespoň jeden kamzík, který je alespoň z jedné strany hnědý!”
Vede-li inženýr dráhu, nevede ji přes vrchol hory, nýbrž oklikou po jejím úpatí. Tato oklika není kompromis mezi přímostí tratě a výškou hory, je to prostě velmi přesné počítání se skutečnými fakty. V politice se však nepracuje inženýrsky: udělá se projekt a čeká se, s jakými překážkami se setká, a teprve potom se handluje o nějakou tu okliku. Řeší-li se všechno kompromisem, znamená to, že nejsou předem váženy okolnosti, s nimiž bude nutno dále prakticky počítat: tomu se ovšem říká fušerská práce.
[Karel Čapek, 1925]